اوون ماهونی (Owen Mahoney)، مدیرعامل سابق شرکت Nexon، معتقد است در صورتی که یک بازسازی کلی و اساسی در ساختار صنعت بازیهای AAA انجام نشود، این حوزه نابود خواهد شد.

زمانی برچسب AAA نشانهای قطعی از کیفیت بالای یک بازی ویدیویی بود، اما اکنون با موجی از بازیهای ناامیدکننده در سالهای اخیر، این اعتبار زیر سوال رفته است. شکست برخی آثار پرهزینه مانند Suicide Squad، Concord و چندین بازی دیگر باعث شدهاند که واژه AAA بیش از آنکه معیار کیفیت باشد، تنها به نشانهای مرتبط با بودجه سنگین تولید تبدیل شود.
اوون ماهونی، مدیرعامل پیشین Nexon، که در سال ۲۰۲۱ استودیوی Embark (سازنده عنوان موفق ARC Raiders) را به تملک این شرکت درآورد، اعتقاد دارد صنعت بازیهای AAA در وضعیت بحرانی و رو به سقوط قرار دارد. او این بحران را با یک «سناریوی آخرالزمانی» مقایسه میکند.
در همین حال، رشد قابل توجه بازیهای مستقل و AA شکاف میان انتظار بازیکنان و عملکرد واقعی عناوین AAA را بیش از پیش نمایان کرده و این تغییر مسیر، آینده این بخش از صنعت را در هالهای از ابهام قرار داده است.
ماهونی در مصاحبه با وبسایت The Game Business توضیح میدهد که ترس و بیمیلی شرکتهای بزرگ صنعت بازی نسبت به ریسکپذیری، مهمترین دلیل قرار گرفتن بخش AAA در آستانه سقوط است.
او با یک مثال مدیریتی این وضعیت را تشریح میکند:
بیایید فرض کنیم در حال تجربه بازی Game Company Tycoon هستیم. شما روی صندلی مدیرعامل نشستهاید، یک شرکت ۲۳ میلیارد دلاری را هدایت میکنید و باید در مدت زمانی بسیار کوتاه تصمیم بگیرید که برای ساخت یک پروژه چراغ سبز نشان دهید یا خیر. اگر آن پروژه جدید موفق نشود، باید برای هیئت مدیره توضیح بدهید که چرا ۳۰۰ میلیون دلار از سرمایه شرکت را سوزاندهاید.
به گفته ماهونی، مدیرعامل در برخی شرکتهای بزرگ تنها یک فرصت برای اشتباه دارد. اگر برای بار دوم تصمیم اشتباهی بگیرد، هیئت مدیره خواستار برکناری او خواهد شد و در بار سوم، پای سرمایهگذاران فعال به میان میآید.
وی در این باره گفت:
همه مدیران عاملی که شرکتهای بازیسازی سهامی عام را اداره میکنند، دقیقاً در همین وضعیت قرار دارند.
مدیرعامل سابق Nexon در ادامه صحبتهای خود افزود اگر استودیوهای بزرگ نگاه خود به روند توسعه بازی را بهطور کامل بازنگری نکنند و به جای دنبال کردن ترندهای موجود، خود آنها شروعکننده و تعیینکننده روندهای جدید نباشند، صنعت بازیهای AAA ممکن است به وضعیتی حتی بدتر از شرایط فعلی سقوط کند. این وضعیت میتواند در نهایت به فروپاشی کامل این بخش از صنعت بازیسازی منجر شود.

ماهونی در ادامه با لحنی هشدارآمیز اظهار داشت:
فکر میکنم صنعت AAA از نظر ساختاری به پایان راه رسیده است و اگر یک بازنویسی جدی در شیوه ساخت بازیها انجام نشود، این صنعت با فاجعهای بزرگتر از آنچه تاکنون تجربه کرده روبهرو خواهد شد.
چطور ممکن بود تا همین سه هفته پیش مشخص نباشد که استودیوی Embark یک خرید فوقالعاده برای Nexon است؟ این موضوع درباره صنعت بازی چه میگوید؟
این موضوع مرا یاد زمانی میاندازد که Minecraft از ناکجا پیدا شد و باورها و کلیشههایی که درباره ضرورت گرافیکهای بسیار پیشرفته داشتیم، به طور کامل زیر سؤال برد. یا وقتی بازی Clash Royale منتشر شد و ناگهان همه متوجه شدند که یک بازی PvP آنلاین روی موبایل کاملاً امکانپذیر است، در حالی که قبل از آن گفته میشد هیچکس چنین چیزی را روی موبایل نمیخواهد.
این موارد، همان چیزهایی هستند که صنعت بازی با آنها دست و پنجه نرم میکند. آنها تا وقتی که کسی خلافش را ثابت کند، همیشه یک چیز را باور دارند. این نشان میدهد که صنعت بازی اکنون در چه وضعیتی است. همه به قدری مشغول اجرای مدل کسبوکار امروزی هستند که برای فکر کردن به کسبوکار آینده دچار مشکل شدهاند.
دیدگاهتان را بنویسید