اطلاعات جدید به دست آمده نشان میدهد که سونی قصد دارد در سال ۲۰۲۶ ارتقای بزرگ PSSR 2 را برای PS5 Pro ارائه کند. گفته میشود این ارتقا با تکیه بر فناوری Multi Frame Super Resolution 2 قرار است کیفیت تصویر را به طور چشمگیری بهبود دهد.

اوایل امسال، سونی و AMD به طور رسمی از پروژه مشترک Amethyst رونمایی کردند. این فناوری اکنون پایه سختافزاری PS5 Pro محسوب میشود و قرار است در نسل بعدی سختافزارهای سونی نیز ادامه پیدا کند. این پروژه شامل قابلیتهایی مانند هستههای Radiance برای ری تریسینگ، آرایههای عصبی برای پردازشهای مرتبط با هوش مصنوعی و فشردهسازی یکپارچه جهت بهرهبرداری بیشتر از پهنای باند حافظه است.
به بیان ساده، Amethyst یک جعبهابزار جامع است که به سونی اجازه میدهد نرخ فریم بالاتر و نورپردازی پیشرفتهتری ارائه کند، یکی از مهمترین قابلیتهای این جعبهابزار روی PS5 Pro، قابلیت PSSR است. این فناوری ارتقای تصویر اختصاصی سونی محسوب میشود که در کنار قابلیت FSR شرکت AMD عمل میکند.
شایعات اخیر اشاره میکنند که سونی روی نسخه دوم و بسیار پیشرفتهتری از فناوری PSSR کار میکند و ظاهراً این ارتقا با نام PSSR 2 شناخته میشود. اکنون اطلاعات دقیقتری منتشر شده که نشان میدهد این ارتقا چیزی فراتر از یک بهروزرسانی کوچک خواهد بود.
Moore’s Law is Dead، منبع افشاگر مشهور بخش سختافزار، اخیراً ادعا کرده که با یکی از توسعهدهندگانی که با ابزارهای سونی کار میکند، صحبت داشته است. او در ویدیوی جدیدش پیامی را نشان میدهد که ادعا میشود متعلق به همان توسعهدهنده است. در این پیام به چند بهروزرسانی مربوط به PSSR و الگوریتم جدیدی با نام Multi Frame Super Resolution 2 اشاره شده است.

طبق گفتههای این منبع، سونی یک اپلیکیشن دیباگ با نام PSML Replay در اختیار استودیوها قرار داده است. این ابزار به توسعهدهندگان اجازه میدهد مشکلات و باگهای ایجاد شده توسط PSSR در بازیهای فعلی را شناسایی کنند. این موضوع با چیزی در برخی بازیهای اخیر دیدهایم همخوانی دارد؛ جایی که حالتهای PSSR دچار ناپایداری تصویر میشوند. به گفته این توسعهدهنده، سونی کاملاً از این انتقادات آگاه است و ابزارهای بیشتری برای کمک به تیمها جهت یافتن و رفع این مشکلات طراحی کرده است.
اما بخش مهمتر، نسخه بعدی این فناوری است. گفته میشود که نام داخلی PSSR در سونی Multi Frame Super Resolution 1 (MFSR1) است. اسنادی که این توسعهدهنده مشاهده کرده اکنون به نسخه جدید با نام Multi Frame Super Resolution 2 (MFSR2) اشاره میکنند و این نسخه تحت عنوان PSSR 2 عرضه خواهد شد.
طبق گزارشها، این نسخه جدید نهتنها حجم داده ورودی مورد نیاز برای پردازش را کاهش داده، بلکه مصرف حافظه را کمتر میکند و زمان پردازش GPU را هم کاهش میدهد و در عین حال، کیفیت تصویر بهتری نسبت به نسخه فعلی ارائه میدهد.
نسخه جدید فناوری PSSR از یک API کاملاً جدید استفاده میکند؛ به این معنا که بازیها برای بهرهبرداری کامل از آن، نیازمند انتشار پچهای اختصاصی خواهند بود. توسعهدهنده جهش PSSR 1 به PSSR 2 را با تغییر بزرگ FSR 3 به FSR 4 در محصولات AMD مقایسه میکند.
به گفته Moore’s Law is Dead، در داخل سونی از این پروژه به عنوان یک بازطراحی کامل یاد میشود. از آنجا که بازیها باید برای استفاده از API جدید بهروزرسانی شوند، این موضوع تنها یک گزینه تازه در منوی تنظیمات نخواهد بود.
همچنین طبق گفته توسعهدهنده، FSR 3 و FSR 4 همچنان در اسناد داخلی سونی به صورت جداگانه از PSSR فهرست شدهاند که نشان میدهد سونی قصد دارد فناوری ارتقای تصویر اختصاصی خود را در کنار فناوریهای AMD توسعه دهد.
دیدگاهتان را بنویسید