شوهی یوشیدا (Shuhei Yoshida)، از مدیران ارشد سابق پلی استیشن و چهرههای کهنهکار صنعت بازی، در مصاحبهای جدید اعلام کرد که استودیوهای ژاپنی به احتمال زیاد توانایی تکرار سرعت و مقیاس تولید بازیهای چینی مانند Genshin Impact یا Honkai: Star Rail را ندارند.

یوشیدا که اخیراً در نمایشگاه WePlay Expo 2025 (یکی از بزرگترین رویدادهای بازیهای مستقل در چین) حضور یافته بود، در گفتگو با رسانه ۴Gamer به تفاوتهای بنیادین میان صنعت بازیسازی چین و ژاپن اشاره کرد. او ضمن تحسین سرعت توسعه در چین گفت:
سرعت توسعه در چین شگفتانگیز است. آنها در تغییر نیروی انسانی بسیار سریع عمل میکنند و کل پروسه ساخت بازی با سرعت بالایی پیش میرود.
این مدیر باسابقه با یادآوری گفتگوهای خود با نمایندگان استودیوی miHoYo (خالقان Genshin Impact) تأکید کرد که ژاپن هنوز راه درازی برای رسیدن به این حجم و سرعت تولید دارد. او معتقد است که مدل توسعه بازی در چین، متکی به جذب تعداد زیادی نیرو و فرهنگ کار طولانیمدت است؛ موضوعی که از نظر او تکرار آن برای توسعهدهندگان ژاپنی، هم به دلایل فرهنگی و هم به دلیل چالشهای قانونی، بسیار دشوار خواهد بود. یوشیدا در این باره گفت:
از خودم میپرسم که آیا جنبههایی [از فرآیند توسعه] وجود دارد که توسعهدهندگان بازی ژاپنی اصلاً نتوانند آنها را تکرار کنند؟ یکی از دلایلی که بازیها در چین تا این حد قوی ظاهر میشوند، این است که در محیطی ساخته میشوند که امکان استخدام تعداد زیادی پرسنل با قابلیت کار در ساعات طولانی را فراهم میکند. البته، هرگز نمیتوان پیشبینی کرد در آینده نزدیک چه رخ خواهد داد، اما با نگاه به وضعیت فعلی، فکر میکنم این بزرگترین عامل تفاوت است.
دیدگاهتان را بنویسید