مطالعه دانشگاه کرنل هشدار میدهد که چتباتهای هوش مصنوعی میتوانند انتخابات را تحت تأثیر قرار دهند و حتی افراد حامی نامزدهای مخالف را راحتتر متقاعد کنند.
استفاده از چتباتهای هوش مصنوعی مانند ChatGPT و Google Gemini روزبهروز در حال افزایش است. همه ما از چتباتها برای کسب اطلاعات و در برخی موارد حتی دریافت مشاوره استفاده میکنیم و هوش مصنوعی بهراحتی پاسخگو است. تحقیقات اخیر نشان میدهد هوش مصنوعی میتواند بهگونهای مشاوره سیاسی ارائه دهد که افراد پیش از رأیگیری حتی به تغییر موضع و حمایت از طرف مقابل ترغیب شوند.
بر اساس دو مطالعه منتشر شده در مجلات Nature و Science، چتباتهای هوش مصنوعی میتوانند بهطور خاص در متقاعد کردن مؤثر رأیدهندگان موفق باشند. پژوهشگران بیش از ۲۰ مدل هوش مصنوعی، از جمله ChatGPT ،Grok ،Qwen و Llama متا را ارزیابی کردهاند.
پژوهشگران دانشگاه کرنل آزمایشهایی را با مشارکت هزاران نفر در ایالات متحده، کانادا، لهستان و بریتانیا انجام دادند. از شرکتکنندگان خواسته شد تا ترجیحات سیاسی خود را ارزیابی کرده، با چتباتهایی که برای حمایت از نامزدها یا طرحهای رأی مشخص برنامهریزی شده بودند گفتگو نمایند و سپس مواضع خود را دوباره بررسی کنند. مطالعه نشان داد که حتی یک تبادل کوتاه با چتبات میتواند ترجیحات رأیدهندگان را چند درصد تغییر دهد که این نتیجه از میزان تأثیر معمول تبلیغات سیاسی سنتی فراتر است.
دیوید رند، نویسنده ارشد هر دو مطالعه و استاد دانشگاه کرنل، توضیح داد که تغییرات مشاهدهشده، هرچند جزئی، اما بسیار مؤثر بودند. او گفت هرچند این تاثیر بزرگ نیست اما بهطور قابلتوجهی بیشتر از آن چیزی است که از تبلیغات ویدیویی یا تبلیغات کمپین سنتی انتظار میرود. مدل هوش مصنوعی با بیشترین قابلیت متقاعدسازی، نظر رأیدهندگان را تا ۲۵ درصد تغییر داده بود.
تحقیقات همچنین یک جنبه نگرانکننده را آشکار کرد: چتباتهایی که برای حمایت از نامزدهای جناح راست طراحی شده بودند و بهویژه مدلهای حامی ترامپ، تمایل داشتند ادعاهای نادرست بیشتری ارائه دهند. به گفته رند، مدلهایی که از نامزدهای جناح راست حمایت میکردند و بهویژه مدل حامی ترامپ، ادعاهای بسیار نادرستتری داشتند.
بررسیها نشان داد که چتباتهای هوش مصنوعی در ارائه ادعاهای مبتنی بر واقعیت بسیار متقاعدکننده بودند. با این حال، هنگامی که اطلاعاتشان تمام شد، مدلها شروع به ساختن ادعاهای غیرواقعی کردند. این موضوع هشداردهنده است زیرا نشان میدهد چتباتها حتی بدون شواهد معتبر قادر به متقاعد کردن رأیدهندگان هستند.
در نهایت، همه شواهد نشان میدهند که چتباتهای هوش مصنوعی توانایی تأثیرگذاری بر افکار عمومی را دارند و این امر بر ضرورت نظارت و شفافیت تأکید میکند. هوش مصنوعی اکنون بیش از پیش با مباحث سیاسی در هم آمیخته است.
دیدگاهتان را بنویسید