با پایان یافتن مراسم The Game Awards 2025 و اهدای جایزه بهترین بازی سال به عنوان فرانسوی Clair Obscur: Expedition 33 (محصول استودیوی Sandfall Interactive)، یک رکورد قابل تامل در تاریخ این رویداد ثبت شد: استودیوهای آمریکایی اکنون ۵ سال پیاپی است که دستشان از این جایزه کوتاه مانده است.

آخرین باری که یک استودیوی مستقر در ایالات متحده موفق به دریافت تندیس GOTY شد، سال ۲۰۲۰ بود که استودیوی کالیفرنیایی Naughty Dog با بازی تحسین شده The Last of Us Part II، این جایزه را از آن خود کرد. پس از آن سال، برندگان به شرح زیر بودهاند که همگی محصول کشورهای اروپایی یا آسیایی هستند:
۲۰۲۱: بازی It Takes Two (استودیوی Hazelight – سوئد)۲۰۲۲: بازی Elden Ring (استودیوی FromSoftware – ژاپن)۲۰۲۳: بازی Baldur’s Gate 3 (استودیوی Larian – بلژیک)۲۰۲۴: بازی Astro Bot (استودیوی Team Asobi – ژاپن)۲۰۲۵: بازی Clair Obscur: Expedition 33 (استودیوی Sandfall – فرانسه)
این آمار نشاندهنده تغییر موازنه قدرت در صنعت بازیهای ویدیویی و جهانیتر شدن آن است؛ جایی که کیفیت برتر و خلاقیت دیگر در انحصار توسعهدهندگان غربی یا آمریکایی نیست. با این حال، بسیاری از گیمرهای آمریکایی امیدوارند که با انتشار GTA 6 در سال آینده توسط راکاستار گیمز (در صورتی که دوباره با تاخیر مواجه نشود)، این طلسم ۵ ساله در سال ۲۰۲۶ شکسته شود.
دیدگاهتان را بنویسید