از زمانی که مدیرعامل Larian Studios، سون وینکه، اذعان کرد این استودیو در فرایند توسعه Divinity از فناوری هوش مصنوعی مولد (GenAI) استفاده کرده، بحث بهکارگیری این فناوری در توسعه بازیهای ویدیویی بار دیگر به کانون بحث و گفتوگوها بازگشته است. خالق سرشناس، هیدئو کوجیما، نیز در یک مصاحبه دیدگاه خود را درباره GenAI مطرح کرده است.

کوجیما در مصاحبهای با CNN اعلام کرده که علاقه چندانی به استفاده از فناوری GenAI برای خلق عناصر بصری ندارد. با این حال، او این فناوری را بهطور کامل کنار نمیگذارد و تمرکز خود را معطوف به چگونگی استفاده از آن در سامانههای کنترلی یک بازی میکند.
کوجیما در توضیح رویکرد خود گفت:
بهجای اینکه هوش مصنوعی برای خلق جلوههای بصری یا مواردی از این دست به کار گرفته شود، من بیشتر علاقهمند هستم از هوش مصنوعی در سامانههای کنترلی استفاده کنم. برای مثال، اگر ۱۰۰ بازیکن وجود داشته باشند، هر یک از آنها عادتها و گرایشهای خاص خود را دارند. حس آنها نسبت به کنترل بازی و شیوه حرکتشان کاملا متفاوت است. تمامی این ویژگیها از فردی به فرد دیگر تفاوت دارد.
اگر هوش مصنوعی این تفاوتها را جبران و مدیریت کند، گیمپلی میتواند عمق بیشتری به دست آورد. علاوه بر این، در اغلب بازیها دشمنان رفتاری ندارند که شباهت زیادی به انسانهای واقعی داشته باشد، اما با استفاده از هوش مصنوعی، رفتار دشمنان میتواند بر اساس تجربه بازیکن، کنشهای او و الگوهای رفتاریاش تغییر کند. چنین واکنش پویایی، این امکان را فراهم میکند که گیمپلی به شکلی بسیار عمیقتر شکل بگیرد.
نوع هوش مصنوعیای که هیدئو کوجیما در اینجا به آن اشاره میکند، بهویژه در زمینه رفتار دشمنان، همان نوعی است که مخاطبان سالهاست در بازیهای ویدیویی با آن آشنا هستند. برای مثال، بازی Alien: Isolation یک سیستم هوش مصنوعی بسیار پیشرفتهی دشمن برای Xenomorph دارد که یکی از عناصر کلیدی گیمپلی این بازی بهشمار میرود و نقش مهمی در تبدیل آن به یک تجربه ترسناک واقعی در ژانر وحشت ایفا میکند.
اظهارات کوجیما در گفتوگو با CNN، با موضعگیری قبلی او درباره GenAI همراستا است که گفته بود از این فناوری برای انجام کارهای خستهکننده و تکراری استفاده خواهد کرد، در حالی که تمام جنبههای هنری و خلاقانه واقعی را شخصاً بر عهده میگیرد.
دیدگاهتان را بنویسید