تابستان امسال، تب جهانی عروسک لبوبو باعث شد میلیاردر چینی صنعت اسباببازی، وانگ نینگ، ثروتمندتر از بنیانگذار مشهور علیبابا، جک ما، شود. اما در ماههای اخیر، این میلیاردر ۳۸ ساله شاهد کاهش ۱۱.۳ میلیارد دلاری از ثروت ۲۷.۵ میلیارد دلاری خود بوده است، زیرا نگرانیهایی درباره این عروسک خرگوشی با گوشهای نوکتیز و لبخند شیطنتآمیز وجود دارد که ممکن است تنها یک مد زودگذر باشد.
رئیس هیئتمدیره و مدیرعامل گروه بینالمللی پاپ مارت هنوز ثروتی دارد که فوربز آن را ۱۶.۲ میلیارد دلار برآورد کرده است. سهام پاپ مارت از اوج خود در ماه اوت حدود ۴۰ درصد کاهش یافته و همین موضوع باعث شده جک ما از علیبابا دوباره در رتبهبندی ثروتمندان اقتصاد دوم جهان بالاتر از وانگ قرار گیرد.
سال نو میلادی ممکن است چالشهای قابل توجهی برای پاپ مارت به همراه داشته باشد. برخی از کلکسیونرها از بازار خارج شدهاند، زیرا آنها میخواستند با فروش لبوبوهای قبلاً انبارشدهی خود سود بیشتری کسب کنند. سخنگوی پاپ مارت از اظهار نظر درباره قیمت سهام این شرکت خودداری کرد اما به اصول بنیادی و پتانسیل رشد آن اشاره نمود. مارک تانر، مدیرعامل شرکت تحقیقات بازار میگوید بخشی از کاهش پیشبینی رشد درآمد پاپ مارت برای سال آینده میلادی، بهخاطر استراتژی این شرکت چینی است.
او توضیح میدهد که این شرکت در حال افزایش عرضه اسباببازیهای خود است، زیرا میخواهد یک برند سرگرمی شبیه دیزنی باشد و ظاهرا نمیخواهد مشتریان را تنها از طریق بازاریابی کمبود به سمت خود جذب کند. لبوبوهایی که توسط سلبریتیهایی مانند ریحانا، کیم کارداشیان و لیزا از گروه کیپاپ Blackpink جمعآوری شدند، باعث صفهای طولانی در فروشگاهها در سراسر جهان گردیدند و مردم حتی برای به دست آوردن تعداد محدودی عروسک با هم رقابت میکردند. تانر میگوید: «من این تصور را دارم که پاپ مارت عمداً در حال دسترسپذیرتر کردن محصولاتش است تا مقیاس خود را گسترش دهد.»
سامی ژو، تحلیلگر دویچه بانک، موافق است که پاپ مارت تولید خود را افزایش داده است. این شرکت اکنون ماهانه ۵۰ میلیون عروسک تولید میکند، در حالی که اوایل ۲۰۲۵ این رقم ۱۰ میلیون بود. این تحلیلگر به پدیده «خستگی مد» اشاره کرده و میگوید مردم دیگر عجلهای برای خرید لبوبو ندارند. دویچه بانک توصیه به نگهداری سهام پاپ مارت کرده است.
دیدگاهتان را بنویسید