«تک خالهای پرنده»؛ ۵ خلبان برتر جنگ جهانی دوم که رکوردهایی ماندگار به جای گذاشتند
خلبانان ماهر موسوم به تک خال در طول جنگ جهانی دوم بر اساس تعداد شکارها، هواپیماهای سرنگونشده و پیروزیهایی که افراد ادعا کرده بودند شناسایی میشدند.
به گزارش روزیاتو، در حالی که معیارهای دقیق یک خلبان تک خال بسته به منطقه متفاوت است، این عنوان در طول جنگ جهانی دوم به افرادی داده میشد که پنج یا تعداد بیشتری هواپیمای دشمن را ساقط میکردند.
در این مقاله خلبان تک خال برتر جنگ جهانی دوم را معرفی خواهیم کرد.
۱- اریش آلفرد هارتمن
۳۵۲ هواپیمای متفقین را ساقط کرد
اریش آلفرد هارتمن خلبان جنگنده آلمانی در طول جنگ جهانی دوم بود که به عنوان موفقترین خلبان جنگنده در تاریخ جنگهای هوایی شناخته میشود. او در ۸۲۵ نبرد هوایی جداگانه شرکت کرد و بیش از ۱،۴۰۰ ماموریت جنگی را انجام داد و عمدتاً از یک هواپیمای Messerschmitt Bf ۱۰۹G استفاده میکرد.
این خلبان آلمانی در ابتدا خدمت خود را در نیروی هوایی آلمان نازی موسوم به لوفت وافه با جنگندههای Junkers Ju ۸۷ Stuka آغاز کرد. در حالی که معیارهای تایید رکورد یک خلبان جنگنده به عنوان تک خال در نیروی هوایی آلمان مشخص نیست، هارتمن با سرنگونی ۳۵۲ هواپیمای متفقین، از جمله هفت هواپیمای آمریکایی و ۳۴۵ هواپیمای متعلق به شوروی، به این اعتبار دست یافت. اولین شکار هارتمن در عرض چند ماه پس از ورود به خدمت صورت گرفت، زمانی که او یک جنگنده Illyushin II-۲ را با جنگنده Bf ۱۰۹ G-۲ خود سرنگون کرد.
۲- ایوان نیکیتوویچ کوژدوب
بیش از ۶۰ هواپیمای دشمن را ساقط کرد
ایوان نیکیتوویچ کوژدوب، خلبان جنگنده اتحاد جماهیر شوروی، دارای بالاترین رتبه در میان خلبانان شوروی است که در طول جنگ جهانی دوم در نبرد با هواپیماهای مختلف دشمن پیروز شده است. او اولین خلبان شوروی بود که یک جت Messerschmitt Me ۲۶۲ را ساقط کرد، پیروزی که تنها چند خلبان دیگر پس از او موفق به تکرارش شدند.
کوژدوب در طول جنگ جهانی دوم در سه نوبت به عنوان قهرمان اتحاد جماهیر شوروی انتخاب شد: فوریه ۱۹۴۴، اوت ۱۹۴۴، و اوت ۱۹۴۵. او حتی پس از پایان جنگ جهانی دوم در ارتش خدمت کرد و در طول جنگ جهانی دوم، فرماندهی یگان ۳۲۴ جنگنده نیروی هوایی شوروی را در دوران جنگ کره بر عهده داشت.
۳- مارمادوک توماس سنت جان پتل
در عرض یک ماه ۲۰ هواپیمای دشمن را ساقط کرد
مارمادوک توماس سنت جان (پت) پتل یک خلبان جنگنده انگلیسی متولد آفریقای جنوبی در طول جنگ جهانی دوم بود. این رهبر اسکادران بیشتر با هواپیماهای Hawker Hurricane پرواز میکرد و بیشتر پیروزیهای خود را با همین جنگنده به دست میآورد. در مارس ۱۹۴۱، از بسیاری از هواپیماهای آلمانی که توسط نیروی هوایی سلطنتی بریتانیا سرنگون شدند، پت پاتل ۲۰ فروند را به خود اختصاص داد.
او پنج یا تعداد بیشتری هواپیما را در طول یک روز در سه موقعیت مختلف ساقط کرد و چندین بار واجد شرایط عنوان “تک خال روز” شد. بزرگترین موفقیت این خلبان در ۱۹ آوریل ۱۹۴۱ به دست آمد، زمانی که ۶ پیروزی به دست آورد. روز بعد، در ۲۰ آوریل، پتل که بیش از هر خلبان دیگری در سمت غربی متفقین به پیروزی رسیده بود، بدون دستور با جنگندههای آلمانی درگیر شد. او در جریان یک جنگ تن به تن با یک هواپیمای آلمانی Messerschmitt Bf ۱۱۰ مورد هدف قرار گرفته و جنگنده Hawker Hurricane او به دریا سقوط کرد.
۴- ریچارد «دیک» ایرا بونگ
مدال شجاعت دریافت کرد
ریچارد بونگ یکی از مشهورترین خلبانان جنگنده آمریکا در جنگ جهانی دوم بود. این سرگرد نیروی هوایی ارتش ایالات متحده در طول جنگ جهانی دوم مدال شجاعت دریافت کرد. به عنوان خلبان هواپیمای Lockheed P-۳۸ Lightning توانست
حداقل ۴۰ هواپیمای ژاپنی را ساقط کند.
با مهارتی که در هدایت هواپیمای P-۳۸ داشت، بونگ مأمور شد تا خلبان آزمایشی هواپیمای جنگنده P-۸۰ Shooting Star ساخت لاکهید باشد.
بونگ چندین پرواز آزمایشی با هواپیمای P-۸۰ انجام داد که در مجموع بیش از چهار ساعت در کابین این جت جدید بود. در ۶ آگوست ۱۹۴۵، بونگ در ۲۴ سالگی در حین پرواز پذیرش هواپیمای P-۸۰ کشته شد. بونگ پس از مرگ در سال ۱۹۸۶ وارد تالار مشاهیر ملی ایالات متحده شد.
۵- تتسوزو ایواموتو
ملقب به تایگر تتسو
ایواموتو تتسوزو یک خلبان جنگنده سرویس هوایی نیروی دریایی امپراتوری ژاپن بود که از او به عنوان یکی از برترین تک خالها در نیروی دریایی امپراتوری ژاپن یاد میشود. او پس از شروع خدمت رزمی خود در سال ۱۹۳۸ در چین، به عنوان یکی از برترین تک خالها در طول جنگ جهانی دوم ظاهر شد.
تتسوزو با نام مستعار تایگر تتسوزو یا تتسوزو ببره، بیش از ۸۰ پیروزی هوایی را به خود اختصاص داد که ۱۴ مورد آن در چین بود. او با جنگنده Mitsubishi A۶M “Zero“ که یک یک هواپیمای جنگنده ناونشین بود، پرواز میکرد و با لقب تک خال جنگنده زیرو نیز شناخته میشد. ایواموتو به خاظر داشتن حکاکیهای خاصی از شکوفههای گیلاس روی بدنه هواپیماهایش معروف بود. یک گل تنها نماد یک جنگنده سرنگون شده دشمن بود، در حالی که دو گل ساقط کردن یک بمب افکن را نشان میداد.