راهنمای کامل برای تغییر پلاک خودرو در سال ۱۴۰۳
مالیات نقل و انتقال خودروها و وسایط نقلیه دیگر در ایران به عنوان یکی از اقدامات مالی دولت برای جلوگیری از فساد و کنترل درآمدهای متعلق به دولت است. این مالیات بر اساس سال تولید و نوع خودرو درصد متفاوتی را تشکیل میدهد. در واقع، افرادی که تمایل به خرید و فروش خودرو یا موتورسیکلت دارند، ابتدا باید بدهیهای مالیات نقل و انتقال را پرداخت کنند و سپس میتوانند فرآیند نقل و انتقال مالکیت وسیله نقلیه را آغاز کنند.
همچنین، بر اساس تقریباً همزمان واردات یا تولید مستقیم خودرو، مالیات نقل و انتقال میزانی به مبنای مقررات قانونی تعیین میشود. البته برای تسهیل فرآیند نقل و انتقال و عدم نیاز به حضور حضوری و ارائه مدارک به صورت حضوری، سامانه تعویض پلاک و معرفی نشانی محل سکونت افراد توسط مراکز مربوطه ایجاد شده است.
به علاوه، افراد برای انتقال مالکیت خودرو یا وسیله نقلیه دیگر به نیازمندی مدارکی همچون اصل شناسنامه و کارت ملی، اصل سند مالکیت و کارت شناسایی وسیله نقلیه، گواهی مفاصا حساب تخلفات رانندگی، بیمه شخص ثالث، معاینه فنی و مدارک احراز محل سکونت معتبر هستند. این اقدامات به منظور کنترل و مدیریت مناسب تر فعالیتهای مرتبط با نقل و انتقال وسایل نقلیه انجام میشود.
متقاضیان نقل و انتقال وسیله نقلیه باید قبل از دریافت نوبت نقل و انتقال، ابتدا از طریق سامانه سکوی وصول دیون قانونی وسائط نقلیه” نسبت به استعلام و پرداخت بدهی شامل مالیات نقل و انتقال خودرو، جرایم رانندگی اقدام کنند.
به گزارش تسنیم، بر اساس ماده ۳۰ این قانون، نقل و انتقال انواع خودرو و موتورسیکلت، به استثنای ماشینهای راهسازی، کارگاهی، معدنی، کشاورزی و شناورها، مشمول مالیات نقل و انتقال بهشرح ذیل میباشند:
تولید داخل به میزان یکدرصد (۱%) و وارداتی دودرصد (۲%) به مأخذ مذکور در تبصره (۱) ماده (۲۸) این قانون برای سال تولید.
مأخذ محاسبه مالیات موضوع این ماده تا ششسال پس از سال تولید، سالانه دهدرصد (۱۰%) همان مأخذ کاهش مییابد و برای سالهای ششم به بعد، چهلدرصد (۴۰%) مأخذ یادشده است.
تبصره ۱- ثبت سند انتقال وسائط نقلیه توسط دفاتر اسناد رسمی و یا تعویض پلاک توسط نیروی انتظامی، منوط به پرداخت مالیات نقل و انتقال موضوع این ماده و به ترتیبی است که سازمان مقرر میکند. مراجع مزبور در صورت تخلف از این حکم، ملزم به پرداخت دوبرابر مالیات پرداختنشده هستند.
تبصره ۲- اولین انتقال خودرو از کارخانجات سازنده و یا وصلکننده قطعات پیشساخته (مونتاژکننده) داخلی و یا واردکنندگان (نمایندگیهای رسمی شرکتهای خارجی) به خریداران و همچنین هرگونه انتقال به صورت صلح و هبه به نفع دولت مشمول پرداخت مالیات نقل و انتقال موضوع این ماده میشود.
تبصره ۳- نقل و انتقال انواع خودرو و موتورسیکلت با پلاک انتظامی مناطق آزاد تجاری- صنعتی مشمول مالیات موضوع این ماده نمیشود.
بر این اساس، لازم است کلیه متقاضیان نقل و انتقال وسیله نقلیه، قبل از دریافت نوبت نقل و انتقال، ابتدا از طریق “سامانه مالیات و عوارض خودرو” نسبت به استعلام بدهی مالیات نقل و انتقال و پرداخت آن اقدام فرمایند.
احراز نشانی محل سکونت
به استناد به بند د تبصره ۱۰ قانون بودجه سال ۱۴۰۲ و بند ط تبصره ۱۰ قانون بودجه سال ۱۴۰۱، فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران مکلف است از ابتدای سال جاری، سامانه تعویض پلاک انواع خودرو و موتورسیکلت را به نحوی ایجاد نماید که تمامی مراحل نقل و انتقال مالکیت به صورت برخط انجام و مراجعه حضوری اشخاص صرفاً برای احراز هویت فرد، اصالت خودرو و فک و نصب پلاک باشد.
بر این اساس از تاریخ ۱۴۰۲/۰۲/۱۰ احراز سکونت مراجعین به مراکز تعویض پلاک خودرو و موتورسیکلت و دفاتر خدمات خودرویی به صورت سیستمی انجام میشود. قبل از اخذ نوبت در سامانه نوبت دهی مراکز تعویض پلاک، احراز محل سکونت به صورت سیستمی انجام شود و چنانچه محل سکونت در سامانه تأیید نگردد، متقاضی میتواند از طریق مراجعه سامانه پنجره واحد خدمات فراجا نسبت به احراز محل سکونت اقدام و پس از تأیید آدرس توسط شرکت پست مجدداً برای اخذ نوبت از سامانه اقدام نماید؛ لذا متقاضیان محترم خدمات مراکز تعویض پلاک میتوانند جهت احراز نشانی محل سکونت به سامانه پنجره واحد خدمات فراجا مراجعه نمایند.
شرایط و مدارک لازم جهت نقل و انتقال وسیله نقلیه
۱. حضور خریدار و فروشنده یا نماینده قانونی آنها (وکیل) به همراه وسیله نقلیه
۲. اصل شناسنامه و کارت ملی خریدار و فروشنده
۳. اصل سند مالکیت و کارت شناسایی وسیله نقلیه (تذکر: در صورت مفقود شدن سند مالکیت درج یک نوبت آگهی در روزنامههای کثیر النتشار مبنی بر مفقودیت سند و سپری شدن ۱۰ روز از تاریخ درج آگهی)
۴. گواهی مفاصا حساب تخلفات رانندگی وسیله نقلیه
۵. بیمه شخص ثالث
۶. معاینه فنی معتبر (خودروهایی که ۴ سال از سال ساخت آنها سپری شده باشد)
۷. مدرک احراز محل سکونت خریدار شامل: سند مالکیت یا اجاره نامه معتبر بنام خریدار، همسر، پدر یا مادر و… (تذکر: در صورت عدم احراز محل سکونت خریدار، ارائه مدرک تکمیلی شامل: دفترچه تأمین اجتماعی، معرفی نامه از کارگزینی محل خدمت با درج آدرس منزل برای کارکنان دولتی، معرفی نامه از آموزش و پرورش منطقه محل سکونت فرزندان با درج آدرس منزل).