تک فان -مجله خبری و سرگرمی‌

همه‌چیز درباره پنگوئن – مرد چتر به دست گاتهام

اگر بخواهید در شهری همچون گاتهام به جنگ جرم و جنایت بروید، در کنار ویلن‌های رنگارنگ که بیش‌تر فعالیت تکی دارند، با تبهکارانی برخورد می‌کنید که به شکل گروه‌های سازمان‌یافته دیده می‌شوند. در بین همه‌ی گروه‌های مافیایی و جنایی شهر گاتهام ولی شاید گروه مربوط به پنگوئن باشد که از همه بیش‌تر زبان‌زد است و برای بتمن دردسر ایجاد می‌کند.

در این نوشتار شما را با پنگوئن دنیای دی‌سی آشنا می‌کنیم؛ یکی از روسای تبهکاران گاتهام که جزو برجسته‌ترین نمادهای فساد این شهر به شمار می‌رود که با نفوذ و دارایی خود جایگاه ویژه‌ای در دنیایی جنایی شهر دارد.

رونماییشماره‌ی ۵۸ کمیک Detective Comicsتاریخ رونماییماه اکتبر سال ۱۹۴۱فرانچایزDCآفرینندگانبیل فینگر (Bill Finger)
باب کین (Bob Kane)نام‌هاپنگوئن (The Penguin)
آزوالد چسترفیلد کابلپات (Oswald Chesterfield Cobblepot)
شاه گاتهام (The King of Gotham)
جنتلمن جنایت (The Gentleman of Crime)
مستر بونیفیس (Mr. Boniface)


پنگوئن کیست؟

پنگوئن یکی از کاراکترهای دنیای دی‌سی به شمار می‌آید. او به عنوان یکی از فاسدترین انسان‌های شهر گاتهام در گالری دشمنان بتمن قرار می‌گیرد که با تکیه بر نقشه‌ها و حقه‌هایش گروه جنایی خود را رهبری می‌کند.

گاهی باید یه هیولا باشی تا زمانی که با دلقک‌های قاتل سریالی و وکیل‌های نیم‌چهره رقابت می‌کنی جایگاهت رو نگه داری. تو هرگز نباید به گاتهام برمی‌گشتی. این شهر منه.

پنگوئن در شماره‌ی ۱۴ کمیک Batman Eternal

سرگذشت پنگوئن

پنگوئن در شماره ۵۸ کمیک Detective Comics (برای دیدن اندازه‌ی کامل روی تصویر تپ/کلیک کنید)

پنگوئن نخستین بار به عنوان مردی علاقه‌مند به هنر در شماره‌ی ۵۸ کمیک Detective Comics پا به دنیای داستان‌ها گذاشت که در حال بررسی همان گالری هنری‌ست که بروس وین و دیک گریسون در آن حضور دارند. ظاهر و شیوه‌ی لباس پوشیدن این شخصیت همتایی بالایی با یک پنگوئن داشت و خود او نیز برای معرفی‌اش از نام مستعار پنگوئن استفاده می‌کرد.

کمی بعد می‌بینیم پنگوئن عضو یک گروه جنایی می‌شود و با نقشه‌هایش برای خود خیلی زود جا باز می‌کند تا این که با کنار زدن رئیس گروه خودش جایگزین او می‌شود. حیله‌های پنگوئن ادامه پیدا می‌کنند تا که موفق می‌شود پلیس را قانع کند شوالیه‌ی تاریکی یک جنایتکار است. هر چند بتمن به کمک رابین توانست از این وضعیت خلاص شود و نامش را پاک کند.

با این که نگارش ابتدایی پنگوئن به خاطر تاکسیدوهایی که به تن داشت شبیه به یک پنگوئن می‌شد و تصمیم گرفت تا این نام مستعار را برای خود برگزیند ولی این تنها سرگذشتی نبود که دی‌سی برای این کاراکتر خود ارائه می‌کند.

در داستان‌هایی او از همان کودکی کوتاه قد و چاق به نمایش کشیده شد که یک بینی شبیه به منقار پرندگان دارد تا توسط هم‌سن‌های خود مسخره شود. گاهی او فرزند یک خانواده‌ی ثروتمند است که جایگاهشان را از دست می‌دهند و برخی اوقات نیز داستان او از همان پایین جامعه آغاز می‌شود.

چیزی که در همه‌ی روایت‌های مربوط به مردی که تبدیل به پنگوئن می‌شود مشترک است، حقه‌بازی‌ها و نقشه‌های اوست که کمک‌حالش می‌شوند تا پا به دنیای جنایت بگذارد و به جایی برسد که بخشی از دنیای تبهکاری گاتهام و در نتیجه کنترل قسمتی از این شهر فاسد را در دست داشته باشد.

با این که شماری از نگارش‌های آزوالد کابلپات از نام مستعار پنگوئن خوششان نمی‌آید اما نسخه‌هایی از این شخصیت هستند که این نام را که زمانی برای تمسخرش به کار می‌رفت پذیرفته‌اند و تبدیل به یکی از اسامی ترسناک دنیای جنایی شهر گاتهام کرده‌اند.

ویژگی‌ها و توانایی‌های پنگوئن

کابلپات به خودی خود توانایی ویژه‌ای ندارد. این نفوذ، ثروت، جایگاه و از همه برجسته‌تر نقشه‌هایی که می‌کشد هستند که به او در مسیر رسیدن به خواسته‌هایش کمک می‌کنند. در جایگاه یک رئیس جنایی، زیردستان فراوانی برای پنگوئن کار می‌کنند. اگر نیاز باشد می‌تواند از مزدوران زبردست تا حتی پلیس و دادگستری شهر فاسد گاتهام را در چنگ خود داشته باشد.

بازرگانی جنگ‌افزار یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های پنگوئن و گروهش است تا از نظر اسلحه و ابزار جنگی جزو برترین‌های گاتهام باشند. شماری از تجهیزات آزوالد کابلپات تبدیل به امضای او شده‌اند که از همه برجسته‌تر چترهایش هستند که از همان نخستین حضورش دیده می‌شوند. چترهای پگوئن جنگ‌افزارهای پنهانی در خود جای می‌دهند که در موارد اورژانسی به کمکش می‌آیند.

برگردان‌های پنگوئن

پنگوئن (با بازی کالین فارل) در سریال The Penguin (از کانال اچ‌بی‌او)

پنگوئن جزو ویلن‌های محبوب سازندگان در برگردان‌های کمیک‌های بتمن به شمار می‌آید. جایگاه یک رئیس تبهکاری و داشتن ابزارها و نیروهای فراوان، کابلپات را گزینه‌ی بخردانه‌ای برای رویارویی با بتمن تبدیل می‌کنند تا در آثار پرآوازه‌ای دیده شود.

از حضورهای پنگوئن در دنیای انیمیشن‌ها می‌توان به Batman: The Brave and the Bold و Batman: The Animated Series اشاره کرد. در دنیای بازی‌های ویدیویی نیز از پنگوئن در سری بازی‌های بتمن آرکهام و Batman: The Telltale Series استفاده شده است.

سریال‌های لایو اکشن شناخته‌شده‌ای که از این ویلن استفاده کرده‌اند شامل Batman دهه‌ی ۶۰ و Gotham می‌شوند. بورگس مریدیت ایفاگر نقش پنگوئن در سریال Batman بود (که همین نقش را در فیلم اسپین‌آف سریال در سال ۱۹۶۶ نیز ایفا کرد) و رابین لرد تیلور نیز در سریال Gotham این نقش را بر دوش داشت.

فیلم Batman Returns سال ۱۹۹۲ به کارگردانی تیم برتون با هنرنمایی دنی دویتو به آزوالد کابلپات بر روی پرده‌های سینما جان دوباره داد. در سال ۲۰۲۲ این کاراکتر با ایفای نقش کالین فارل در فیلم The Batman‌ به کارگردانی مت ریوز به صورت لایو اکشن به سینماها بازگشت. پنگوئن کالین فارل به اندازه‌ای مورد توجه بود که سریال ویژه‌ی خود با نام The Penguin را دریافت کند.


از بیل فینگر و باب کین به عنوان آفرینندگان پنگوئن یاد می‌شود که در ماه اکتبر سال ۱۹۴۱ و شماره‌ی ۵۸ کمیک Detective Comics رونمایی شد.

چتر یکی از ابزارهای شناخته‌شده‌ی آزوالد کابلپات است. این وسیله‌ی ساده درون خودش جنگ‌افزارهایی را جای داده است تا به کمک پنگوئن بیایند.

نگارش‌هایی از کابلپات این نام را دوست ندارند ولی نسخه‌هایی از او اسمی که با آن مسخره می‌شدند را پذیرفته و تبدیل به یکی از نام‌های ترسناک شهر گاتهام کرده‌اند.

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!