بازی Forza Horizon 5 بدون شک یکی از بهترین عناوین سبک ریسینگ به شمار میرود. این نسخه با ارائه محتوایی گسترده در جهانی آزاد و خیرهکننده که مناطق مختلف را در بر میگیرد، تجربهای تمامعیار را به مخاطب ارائه میدهد.
استودیوی Panic Button که در پورت بازیهای مختلف تخصص دارد، نسخهای از Forza Horizon 5 را برای کنسولهای PS5 و PS5 Pro عرضه کرده است. این بازی روی نسخه Pro از ویژگیهایی همچون Ray Tracing بهرهمند شده است.
در پورت Forza Horizon 5 از Xbox Series X به PS5، ساختار کلی بازی بدون تغییر باقی مانده است. حالت Performance با نرخ فریم ۶۰ و حالت Quality با نرخ فریم ۳۰ فریم بر ثانیه همچنان در دسترس هستند. با جابجایی مکرر میان نسخههای Series X و PS5، تقریباً هیچ تفاوت بصری قابل توجهی دیده نمیشود. در واقع چیدمان پوشش گیاهی، جزئیات زمین و کیفیت کلی تصویر کاملاً مشابه هستند. در اغلب اوقات، تشخیص تفاوت میان این دو پلتفرم بسیار دشوار است. این بازآفرینی بینقص از Forza Horizon 5 روی کنسولی که تاکنون میزبان این موتور گرافیکی نبوده است، در نوع خود دستاوردی چشمگیر برای تیم Panic Button محسوب میشود.
در این میان، تعداد پیکسلها اهمیت چندانی ندارد، زیرا هر دو کنسول به طور معمول به رزولوشن ۴K کامل میرسند و آن را حفظ میکنند. هرچند در حالت Performance و در برخی صحنهها، شواهد بیشتری از استفاده از تکنیک DRS در PS5 مشاهده شده است. به عنوان مثال، در یکی از صحنهها نسخه PS5 رزولوشن داخلی ۱۸۷۲p را ارائه داده، در حالی که Series X به رزولوشن کامل ۲۱۶۰p رسیده است. البته بعید به نظر میرسد که این اختلاف در تجربه واقعی بازی قابل تشخیص باشد. در حالت Quality نیز هر دو کنسول در تمام مدت روی رزولوشن ۴K قفل شدهاند.
در رقابت بین نسخههای کنسولی، تفاوت زیادی PS5 و Xbox Series X دیده نمیشود، اما انتخاب بین حالتهای گرافیکی Quality و Performance تأثیر قابل ملاحظهای روی تجربه بصری دارد و بیشتر از آن چیزی است که در اغلب بازیهای نسل جدید میبینیم.
بازی در حالت Quality، از چگالی بالاتری از عناصر گرافیکی بهره میبرد. پوشش گیاهی در هر قاب به مراتب بیشتر است، بافتها از لایههای بیشتری تشکیل شدهاند و غالباً از نقشههای Parallax Occlusion با کیفیت بالا برای افزایش جزئیات استفاده شده است. همچنین مشکل Pop-in به طور محسوسی کاهش یافته است و نسخههای با جزئیات بالای اشیاء تا فواصل دور قابل مشاهدهاند. مناظر مکزیک به ویژه در مناطق بیابانی مملو از بوته که بخش عمدهای از محیط بازی را تشکیل میدهند، در حالت Quality جلوه بسیار بهتری دارند.
در حالی که اکثر بازیهای کنسولی برای بهینهسازی حالتهای Performance و Quality به تغییر رزولوشن متوسل میشوند، در بازی Forza این تفاوت بیشتر از طریق تنظیمات بصری اعمال شده است. کیفیت تصویر در هر دو حالت نسبتاً یکسان باقی میماند، اما میزان جزئیات محیطی تفاوت چشمگیری دارد. ممکن بود با بهرهگیری از تکنیکهایی مانند FSR 2 به جای MSAA 4X، بتوان ترکیب کیفیت تصویری حالت کیفیت و نرخ فریم حالت عملکرد را حفظ کرد. باید در نظر داشت که بین تکنیکهای مبتنی بر زمان و MSAA، ملاحظات خاصی در زمینه کیفیت تصویر وجود دارد.
از منظر نرخ فریم، هر دو حالت عملکردی بینقص دارند و بهطور ثابت نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه (در حالت Performance) و ۳۰ فریم بر ثانیه (در حالت Quality) را در جریان عادی بازی ارائه میدهند. با توجه به عملکرد مناسب بازی روی کنسولهای Xbox، این موضوع چندان دور از انتظار نیست، اما همچنان دستاوردی قابل توجهی با در نظر گرفتن جلوههای بصری چشمگیر محسوب میشود. لازم به ذکر است که ویدیوهای از پیش رندر شده در هر دو حالت با نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه پخش میشوند.
به نظر میرسد که فیزیک اتومبیلها در بازی بسته به حالت گرافیکی کمی متفاوت عمل میکند. این تفاوت در کنسولهای Xbox نیز مشاهده شده است و بنابراین نمیتوان آن را ویژگی خاصِ نسخه PS5 دانست.
کنسول PS5 Pro به ویژه در حالت Performance، بهبودهای قابل ملاحظهای نسبت به نسخه پایه ارائه میدهد. تفاوت در پوشش گیاهی بازی بسیار محسوس است. در تصاویر مربوطه میتوان به وضوح مشاهده کرد که گیاهان و بوتهها در نسخه Pro بسیار متراکمتر و زندهتر هستند و این موارد در نسخه پایه دیده نمیشوند. همچنین در فواصل دور نیز پوشش گیاهی با جزئیات بالاتری رندر میشود و Pop-in نیز کمتر به چشم میخورد. البته هنگام مسابقه با سرعت بالا، این مزیتها کمتر محسوس هستند، اما تفاوت در تراکم عناصر و میزان Pop-in همچنان مشهود و بسیار تحسینبرانگیز است.
نسخه PS5 Pro در حالت Performance، از نظر رندر پوشش گیاهی با حالت کیفیت در PS5 استاندارد برابری میکند و جزئیات گیاهان را به همان اندازه دقیق و چشمنواز به تصویر میکشد. این پیشرفت بسیار مهمی محسوب میشود و در گذشته یکی از مزیتهای اصلی حالت Quality نسبت به حالت Performance، نمایش دقیقتر عناصر محیطی بود. البته این دو حالت کاملاً یکسان نیستند؛ برای مثال، ویژگی گرافیکی پیشرفته Cone Step Mapping که برای نمای بیرونی ساختمانها به کار میرود، تنها در حالت Quality فعال است. اما در حالت عادی، تفاوت بصری بین دو حالت چندان محسوس نیست.
صرف نظر از آن، تفاوت چندانی میان عملکرد حالتهای Performance در PS5 استاندارد و PS5 Pro دیده نمیشود. میزان رزولوشن نیز تقریباً نزدیک است، اما PS5 Pro در این زمینه برتری دارد. در حالی که کیفیت کنسول پایه تا رزولوشن ۱۸۷۲p پایین آمد، نسخه Pro توانست رزولوشن ۲۱۶۰p (یا همان ۴K Native) را حفظ کند. البته این تفاوت در حین اجرای بازی چندان قابل تشخیص نیست، اما نشان میدهد که کنسول جدید سونی از نظر پردازش فریمها بهتر عمل میکند.
حالت Quality در نسخه PS5 Pro ممکن است کمی بحثبرانگیز باشد. در نگاه اول، این حالت شباهت زیادی به نسخه استاندارد PS5 Pro دارد. تنظیمات گرافیکی قابل تغییر تقریباً یکسان هستند و تفاوت چشمگیری در تصویر کلی دیده نمیشود. با این حال، یک ویژگی جدید در این نسخه، آن را از نسخهی پایه متمایز میکند و آن بازتابهای ری تریسینگ از خودروی بازیکن در زمان گیمپلی است. در واقع، خودروی بازیکن اکنون میتواند بازتابهایی از خودش را نمایش دهد که این بازتابها بر روی بازتابهای مبتنی بر Cubemap در زمان واقعی بازی قرار میگیرند. این ویژگی به خصوص در نواحیای مانند آینهها، بیرونزدگیها و خودروهایی با سطوح براق بیشتر به چشم میخورد.
این بازتابها تنها برای خودروی بازیکن اعمال میشوند و سایر خودروهای حاضر در بازی چنین افکتی ندارند. البته، در محیطهایی مانند گاراژ و بخش Forzavista روی PS5، این نوع بازتابها پیشتر وجود داشتند، اما در طی گیمپلی اجرا نمیشدند. اگر به دنبال این افکت هستید، میتوان آن را تشخیص داد، اگرچه تأثیر بصری چشمگیری ندارد.
با این حال، بیشتر بازتابهای موجود در بازی همچنان بر اساس تکنیکهای دیگر ساخته شدهاند که در سرعت معمول گیمپلی Forza، نقصهای آنها چندان محسوس نیست. بنابراین، از نظر کیفیت بصری چیز زیادی از دست نمیدهید. با این وجود، استفاده از یک راهکار جامعتر برای بازتابهای ری تریسینگ و مشابه آنچه در Forza Motorsport شاهد بودیم، میتوانست تجربهای کاملتر ارائه دهد، هرچند که احتمالاً خارج از چارچوب یک پورت ساده قرار میگیرد.
جدا از این بهبود، هر دو کنسول در سایر جنبهها عملاً یکسان به نظر میرسند و در تمامی بخشهای مهم، عملکرد مشابهی از خود نشان میدهند. این موضوع شامل وضوح تصویر نیز میشود، چرا که به نظر میرسد هر دو دستگاه خروجی کاملی از رزولوشن ۴K ارائه میدهند. نرخ فریم در هر دو حالت نیز همانند نسخه PS5 باقی مانده است؛ به این معنا که هر کدام بدون افت عملکرد به اهداف تعیین شده خود میرسند. در حالت Quality میتوان انتظار نرخ ثابت ۳۰ فریم بر ثانیه را داشت، در حالی که حالت Performance به طور پایدار روی ۶۰ فریم بر ثانیه اجرا میشود.
با این حال، یک مشکل عجیب در نسخه PS5 Pro در بهروزرسانی فعلی دیده میشود. در حین یک رویداد مسابقهای، اگر در حالت Quality وارد حالت عکسبرداری (Photo Mode) شوید، بازی دچار کرش میشود. این مورد در چندین مسابقه مختلف تکرار شده است و به نظر میرسد این یک مشکل سراسری در بازی باشد. این باگ در حالت Performance نسخه PS5 Pro مشاهده نمیشود و همچنین در کنسول پایه، در هیچیک از حالتها وجود ندارد.
Forz Horizon 5 همچنان یکی از زیباترین بازیهای ریسینگ تاریخ است و این عنوان با دقتی خیرهکننده، جزئیات محیطی را در دنیایی جهانباز و وسیع به تصویر میکشد. طراحی خودروها چشمنواز است، نورپردازی در سطحی عالی قرار دارد و عملکرد بازی در پلتفرمهای هدف، تقریباً بدون نقص انجام میشود. نسخه پورتشده توسط Panic Button نیز انتظارات را به خوبی برآورده کرده و تجربهای روان و باکیفیت را روی پلیاستیشن ارائه میدهد.
عملکرد بازی رو PS5 مطابق پیشبینیها است و در مقایسه با نسخه Xbox Series X تفاوت خاصی دیده نمیشود. این یک خبر خوب است، چراکه کیفیت پورت بسیار بالا بوده و خبری از مشکلات فنی جدی نیست.
اما نسخه PS5 Pro به ویژه در حالت Performance تفاوتها را نشان میدهد. حالت Quality این نسخه جذابیت کمتری دارد و دلیل آن این است که RT اضافه شده تفاوت حداقلی را در اکثر بازیها ایجاد میکند. صرف نظر از این موضوع، Forza Horizon 5 یک پورت عالی برای کنسولهای نسل فعلی سونی است.
منبع: Eurogamer
طراحی و اجرا :
وین تم
هر گونه کپی برداری از طرح قالب یا مطالب پیگرد قانونی خواهد داشت ، کلیه حقوق این وب سایت متعلق به وب سایت تک فان است
دیدگاهتان را بنویسید