بازی GTA 6 بهعنوان یکی از بزرگترین و موردانتظارترین عناوین سالهای اخیر، تأثیر گستردهای بر برنامهریزی ناشران و استودیوهای مختلف گذاشته است. اکنون یک توسعهدهنده باسابقه صنعت بازی ادعا کرده شنیده است که برخی از ویژگیهای برنامهریزیشده برای این عنوان، شباهت زیادی به عناصر رایج در بازیهای نقشآفرینی آنلاین چندنفره گسترده (MMORPG) دارند و اگر این اطلاعات درست باشد، بخش آنلاین GTA 6 میتواند بهسمت این سبک تکامل پیدا کند.

GTA 6 بازیای است که تقریباً تمام صنعت بازیسازی به شکلی مستقیم یا غیرمستقیم با آن درگیر است. هیجان بیسابقه و البته قابلدرکی که پیرامون این عنوان شکل گرفته (بهخصوص با توجه به اینکه GTA 5 یکی از پرفروشترین بازیهای تاریخ است) باعث شده توسعهدهندگان و ناشران کوچک و بزرگ تلاش کنند زمان انتشار آثار خود را طوری تنظیم کنند که با عرضه این بازی تداخل نداشته باشد.
تاریخ انتشار GTA 6 تا حالا دو بار عوض شده و همین تغییرها برنامههای خیلی از شرکتها را بههم زده و حتی بعضی از آنها را از نظر مالی تحت فشار گذاشته است. این موضوع بارها در گزارشهای مختلف مطرح شده؛ مثلاً گوئیچی سودا (Goichi Suda) با شوخی گفته بود بازی جدیدش، Romeo Is a Dead Man، توانست قبل از GTA 6 منتشر شود و از رقابت مستقیم با آن فرار کند.

اما نکتهای که کمتر انتظارش میرفت، مطرح شدن ارتباط احتمالی GTA 6 با سبک نقشآفرینی آنلاین چندنفره است. با این حال، بهدلیل اظهارات یک چهره باسابقه صنعت بازی، این احتمال اکنون جدیتر از قبل مطرح شده است. در یک مصاحبه اختصاصی درباره وضعیت بازیهای نقشآفرینی آنلاین چندنفره در میان توسعهدهندگان غربی، ریچ ووگل (Rich Vogel) که سابقه کار روی بازیهایی مانند Ultima Online، Star Wars Galaxies، Star Wars: The Old Republic، Doom (2016)، New World، Halo Infinite و Gotham Knights را دارد، توضیح داده شنیده است بسیاری از ویژگیهایی که برای GTA 6 برنامهریزی شده، اگر واقعاً در بازی وجود داشته باشند، میتوانند این عنوان را در مسیر تبدیل شدن به یک بازی نقشآفرینی آنلاین چندنفره قرار دهند.
او در پاسخ به این پرسش که آیا هنوز مخاطبی برای یک عنوان نقشآفرینی آنلاین چندنفره بزرگ و غربی وجود دارد یا نه، چنین توضیح داد:
بله، من باور دارم مخاطبان زیادی منتظر یک عنوان نقشآفرینی آنلاین چندنفره مناسب هستند. میلیونها بازیکن همچنان بازیهایی مانند WOW، SWTOR، ESO، UO، EverQuest، Fallout 76 و آثار مشابه را تجربه میکنند. مشکل اینجاست که هیچ ناشری در این مقطع حاضر نیست چنین ریسکی را بپذیرد. حس درونی من میگوید بازی نقشآفرینی آنلاین چندنفره بزرگ بعدی احتمالاً از آسیا یا اروپا خواهد آمد. اگر چیزهایی که درباره ویژگیها و گیمپلی GTA 6 شنیدهام درست باشد، این بازی میتواند به یک تجربه نقشآفرینی آنلاین چندنفره تبدیل شود، چون بسیاری از ویژگیهای برنامهریزیشده آن معمولاً در این سبک دیده میشوند.
او بهطور واضح اشاره میکند که منظورش بخش آنلاین بازی است. با اینکه شرکت Rockstar هنوز جزئیات رسمی درباره GTA 6 منتشر نکرده و فقط اطلاعاتی درباره محیط و شخصیتهای اصلی ارائه شده، تقریباً قطعی است که مانند GTA 5، یک بخش داستانی تکنفره و یک بخش آنلاین مستقل وجود خواهد داشت.

ووگل همچنین پنهان نمیکند که خودش روی GTA 6 کار نکرده و این اطلاعات را بهصورت غیرمستقیم شنیده است؛ بنابراین باید آن را در حد یک شایعه در نظر گرفت. اما آیا چنین تکاملی برای بخش آنلاین GTA 6 منطقی است؟
بهنظر میرسد پاسخ مثبت باشد. GTA 5 نسبت به GTA 4 یک جهش بزرگ به سمت یک دنیای آنلاین پایدار داشت و موفقیت عظیم آن باعث شد تمرکز اصلی استودیو روی GTA Online قرار بگیرد و دیگر نیازی به ساخت بخشهای داستانی مستقل مانند The Lost and Damned یا The Ballad of Gay Tony احساس نشود. حتی روایتهای جدید نیز مستقیماً در GTA Online ارائه شدند.
یکی از نشانههای مهمی که احتمال این مسیر را تقویت میکند، خرید استودیو Cfx.re (سازنده FiveM) توسط Rockstar در آگوست ۲۰۲۳ است. FiveM نسخهای تغییر یافته از بخش چندنفره GTA 5 است که ویژگیهایی شبیه عناوین نقشآفرینی آنلاین چندنفره از جمله سرورهای اختصاصی، تعداد بازیکن بسیار بیشتر در هر جلسه و امکان نقشآفرینی در شغلهای مختلف مانند امدادگر، پلیس و دهها نقش دیگر ارائه میدهد. محبوبیت FiveM بهحدی بالا رفت که در مقطعی تعداد بازیکنان همزمان آن از نسخه رسمی GTA Online روی استیم بیشتر شد و نقش مهمی در حفظ جایگاه GTA 5 در پلتفرمهایی مانند توییچ داشت.
این محبوبیت نشان میدهد جامعه GTA واقعاً به تجربهای پایدارتر، نقشآفرینیتر و با تعداد بازیکن بیشتر علاقه دارد. البته بعید است بخش آنلاین GTA 6 دقیقاً شبیه بازیهای نقشآفرینی آنلاین چندنفره سنتی مانند World of Warcraft یا The Elder Scrolls Online باشد، اما کاملاً ممکن است برخی از ویژگیهای این سبک را برای ساخت یک دنیای آنلاین یکپارچهتر، پایدارتر و غوطهورکنندهتر در خود جای دهد.
احتمالاً تا سال آینده میلادی خبری رسمی از شرکت Rockstar Games منتشر نشود. اما تا آن زمان، شایعات، گزارشها و گمانهزنیها درباره موردانتظارترین بازی سال آینده همچنان ادامه خواهند داشت.
دیدگاهتان را بنویسید