تک فان

تک فان

مجله خبری تفریحی: دنیای سرگرمی و تفریح
امروز: سه شنبه , ۷ اسفند , ۱۴۰۳
X
بازی Monster Hunter Wilds روی کنسول‌ها چگونه اجرا می‌شود؟ دیجیتال فاندری پاسخ می‌دهد

بازی Monster Hunter Wilds روی کنسول‌ها چگونه اجرا می‌شود؟ دیجیتال فاندری پاسخ می‌دهد

Monster Hunter با قدرت به کنسول‌های نسل جدید بازگشته است و برای اولین بار یک دنیای یکپارچه و آزاد را ارائه می‌دهد.

تبلیغات

اگر بخواهیم ابتدا روی بخش‌هایی که Monster Hunter Wilds در آن‌ها خوب عمل کرده تمرکز کنیم، باید بگوییم که جدیدترین بازی Capcom به طور کلی در نمایش فضاهای وسیع و قابل بازی به شکل مؤثری خوب عمل کرده است، بدون اینکه پاپ-این (Pop-in) زیادی داشته باشد. صخره‌ها و غارهای بخش بیابانی بازی با دقت زیادی طراحی شده‌اند و منطقه جنگلی دوم بازی یک محیط سرسبز و پر از گیاهان را به زیبایی به نمایش می‌گذارد. به طور کلی، Wilds در این بخش‌ها استانداردهای نسل جدید را رعایت می‌کند.

این بازی دشمنان منحصر به فردی را در میدان‌های جذاب و هیجان‌انگیز به نمایش می‌گذارد، که اغلب همراه با انیمیشن‌های ثانویه جالبی است که این مبارزات طولانی را جذاب و دیدنی می‌کند. همین دقت و توجه به جزئیات در طراحی به شخصیت‌های غیرقابل بازی هم منتقل شده است؛ طراحی‌های چشمگیر، سایه‌زنی دقیق پوست و رندرینگ طبیعی مو، در سینماتیک‌های پرجزئیات و با انیمیشن‌های عالی نمایان می‌شوند. این انیمیشن‌های عالی تنها به سینماتیک محدود نمی‌شوند و در گیم‌پلی هم نمایش روشن و واضح حملات و حرکات واکنش‌پذیر شخصیت و سواری، تجربه‌ای روان و هیجان‌انگیز را برای بازیکنان ایجاد می‌کنند.

نورپردازی در Wilds گاهی اوقات واقعاً تحسین‌برانگیز است. بازتاب نور گسترده و سایه‌زنی به شکلی مؤثر انجام می‌شود که به‌ویژه در نور شدید خورشید، بسیار چشمگیر است. جزئیات کوچک‌تر معمولاً با تکنیک مسدودسازی محیطی صفحه‌نمایش (SSAO) پردازش می‌شوند، اما طاق‌ها و ساختارهای سنگی بزرگ اغلب با استفاده از تکنیک نورپردازی جهانی (GI) روشن می‌شوند که معمولاً نتایج خوبی به‌دنبال دارد. در برخی مواقع، این روش‌ها نتایج بسیار چشمگیر و تاثیرگذار ایجاد می‌کنند.

به طور کلی، Wilds از نظر بصری خوب عمل می‌کند و اغلب با استانداردهای معقول بصری کنسول‌های نسل جدید هماهنگ است، اما پیشرفت بصری آن بیشتر زمانی آشکار می‌شود که آن را با نسخه‌های قبلی سری مقایسه کنیم. Monster Hunter World که در سال ۲۰۱۸ منتشر شد، آخرین نسخه‌ای بود که با استفاده از MT Framework توسعه یافت و محیط‌های آن به نسبت ساده‌تر بودند، مدل‌های شخصیت‌ها کمی خشک‌تر به نظر می‌رسیدند و رندر کاراکترها به‌طور کلی واقع‌گرایانه‌تر از Wilds نبود. با وجود نامش، World معمولاً محیط‌های کوچک‌تری نسبت به Wilds دارد و این محیط‌ها به بخش‌های قابل بازی جداگانه تقسیم می‌شوند.

با وجود پیشرفت‌های چشمگیر، Wilds در برخی بخش‌ها انتظارات را به‌طور کامل برآورده نمی‌کند. اولین چیزی که جلب توجه می‌کند، خروجی بصری بازی در شرایط نوری مختلف است. بازی نسبتا کم‌نور به نظر می‌رسد، با سطوح روشنایی فشرده — سیاهی‌های برجسته و هایلایت‌های ضعیف — و ظاهر خاکستری که به جذابیت بازی آسیب می‌زند. بازی در شرایط نوری روشن‌تر و با کنتراست بالا به مراتب بهتر دیده می‌شود، اما استفاده نکردن از فضای رنگی لومنای Rec 709 به نظر تصمیم عجیبی می‌آید. اصلاح رنگ و حذف این فشرده‌سازی به نظر من ظاهر بهتری دارد و تغییرات جزئی می‌تواند نتیجه‌ای پررنگ‌تر و چشم‌نوازتر در اختیار بگذارد که با سایر بازی‌های AAA جدید همخوانی داشته باشد. همچنین، در برخی موارد سلاح‌ها و زره‌ها به درستی نور را بازتاب نمی‌دهند و در مقایسه با بقیه محیط، رنگی تیره دارند که به نظر می‌رسد یک مشکل فنی یا باگ باشد.

علاوه بر مشکل اصلاح رنگ، نقص‌های روشن‌تری در نورپردازی مشاهده می‌شود. به‌عنوان مثال، سیستم نورپردازی جهانی (GI) و SSAO بازی در سایه‌زنی پوشش‌های گیاهی در مناطق جنگلی ناموفق است. محیط‌های کوچک‌تر دیگری مانند داخل چادرها هم به‌درستی نورپردازی نمی‌شوند. نماهای وسیع‌تر با نور مستقیم به بهترین شکل نمایش داده می‌شوند، اما فضاهای داخلی کوچکتر که به‌طور غیرمستقیم نورپردازی می‌شوند، کمی کهنه به نظر می‌رسند. متاسفانه در Wilds خبری از نورپردازی جهانی با ردیابی پرتو (RTGI)استفاده شده در Dragon’s Dogma 2 نیست، در حالی که استفاده از آن می‌توانست کیفیت بصری کلی بازی را بهبود بخشد، البته به قیمت کاهش عملکرد. به‌نظر می‌رسد که استفاده از سیستم نورپردازی باعث شده Wilds دارای زمان روز ثابت باشد که کمی عجیب به نظر می‌رسد.

علاوه بر مشکلات نورپردازی، به نظر می‌رسد که کیفیت کلی تصویر و عملکرد بازی در مقایسه با انتظارات برای یک بازی در این سطح، مطلوب نباشد. Wilds لزوماً در زمینه کیفیت بصری پیشرفته‌ترین بازی نیست، اما نحوه عملکرد آن به نظر می‌آید که چنین انتظاری وجود داشته باشد.

بازی Monster Hunter Wilds روی کنسول‌ها چگونه اجرا می‌شود؟ دیجیتال فاندری پاسخ می‌دهد - گیمفابازی Monster Hunter Wilds روی کنسول‌ها چگونه اجرا می‌شود؟ دیجیتال فاندری پاسخ می‌دهد - گیمفا

همان طور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، به طرز عجیبی Monster Hunter Wilds دارای سیاهی‌های نسبتاً روشن و هایلایت‌های کم‌رنگ است. همانطور که در اسکوپ لاما در Final Cut Pro نشان داده شده، این موضوع باعث می‌شود ظاهر کلی بازی به شدت خاکستری به نظر برسد. نواحی روشن‌تر با کنتراست بیشتر بهتر به نمایش در می‌آیند، اما این انتخاب همچنان تصمیمی عجیب است که در نسخه‌های قبلی این سری مشاهده نمی‌شود.

در PS5 و Xbox Series X، بازی Wilds سه حالت و دو تنظیمات تصویری دارد که به هشت ترکیب قابل انتخاب منجر می‌شود. حالت frame-rate با نرخ ۶۰ فریم در ثانیه، حالت resolution با نرخ ۳۰ فریم در ثانیه و حالت balanced با نرخ ۴۰ فریم در ثانیه در نمایشگرهای ۱۲۰ هرتز قابل اجرا هستند. تمامی این سه حالت می‌توانند در PS5 با ۱۲۰ هرتز اجرا شوند.

وقتی که این حالت‌ها را به طور هم‌زمان مقایسه می‌کنیم، حالت Frame-Rate به وضوح کیفیت تصویر پایین‌تری دارد، با تصاویری سخت و Aliasing بیشتر که در تلویزیون‌های ۴K چندان رضایت‌بخش به نظر نمی‌رسد و میانگین آن حدود ۹۰۰p است. دو حالت دیگر از نظر کیفیت به هم نزدیک هستند، به‌طوری که معمولاً ۱۲۲۴p برای حالت بالانس و ۱۶۵۶p برای حالت رزولوشن به دست می‌آید. با این حال، هیچ‌کدام از این دو حالت از Aliasing رهایی ندارند.

به نظر می‌رسد که Wilds از نسل اول FSR شرکت AMD برای مقیاس‌بندی تصویر نهایی به ۴K استفاده می‌کند و برخی نشانه‌ها از تغییرات مقیاس رزولوشن پویا در بازی وجود دارد؛ به‌طور مثال، در حالت نرخ فریم، رزولوشن معمولاً بین ۷۲۰p و ۱۰۸۰p قرار می‌گیرد. استفاده از FSR 2 می‌توانست گزینه بهتری برای PS5 باشد تا تصویری تمیزتر و واضح‌تر ارائه دهد. همچنین، تنظیمات غیرمتعارفی که توسعه‌دهندگان برای بازی با موتور RE انتخاب کرده‌اند، به‌طور کلی چشمگیر به نظر نمی‌رسد.

علاوه بر تغییرات رزولوشن، کیفیت نورپردازی حجمی، کیفیت روشنایی محیطی (GI)، انعکاس‌های فضای صفحه‌ای و مدت زمان بارگذاری‌ها در هر حالت به طور متفاوتی تنظیم می‌شوند.

بازی Monster Hunter Wilds روی کنسول‌ها چگونه اجرا می‌شود؟ دیجیتال فاندری پاسخ می‌دهد - گیمفا

در مورد عملکرد PS5 و Xbox Series X، حالت Frame-Rate بیشتر اوقات روی ۶۰fps ثابت می‌ماند، اما هر از چند گاهی کاهش‌هایی به نرخ فریم‌های پایین‌تر مشاهده می‌شود که عمدتاً توسط نمایشگرهای VRR برطرف خواهند شد. حالت Balanced نیز عملکرد مشابه‌ای دارد و به طور معمول نرخ فریم ۴۰ را حفظ می‌کند. حالت Resolution نزدیک به رسیدن به نرخ فریم پایدار ۳۰fps خود است، اما در صحنه‌های سنگین‌تر این عدد کاهش می‌یابد. Series X بیشتر اوقات کمی از PS5 عقب‌تر است.

یک نکته مثبت این است که شخصیت‌های غیرقابل بازی (NPCها) مشکلی مشابه با پاپ‌این‌های آزاردهنده‌ای که در Dragon’s Dogma 2 دیدیم را ندارند، هرچند انیمیشن آن‌ها و دشمنان در فاصله‌های دور از بازیکن با نرخ فریم کمتری اجرا می‌شود. این نگرانی پس از مشکلاتی که Dragon’s Dogma تجربه کرد، مطرح بود، اما به نظر می‌رسد که مناطق کوچکتر شهری در Wilds فشار پردازشی مشابه‌ای ایجاد نمی‌کنند.

در نهایت، Monster Hunter Wilds از نظر گرافیکی روی PS5 و Series X بازی زیبایی است، اما نگرانی‌هایی در خصوص عملکرد آن وجود دارد. کیفیت تصویر و معیارهای عملکرد در مقایسه با سایر بازی‌های نسل جدید، حتی بازی‌هایی که به مرزهای پیشرفته گرافیک و عملکرد رسیده‌اند، رضایت‌بخش نیست. به ویژه، حالت «نرخ فریم» باعث نگرانی است، زیرا تصاویری با وضوح پایین و کیفیت نامناسب ارائه می‌دهد.

نمای بازی در Series S ساده‌تر است و تنها یک حالت ۳۰ فریم بر ثانیه دارد که می‌تواند در صورت پشتیبانی نمایشگر، به ۱۲۰ هرتز افزایش یابد. متاسفانه، Wilds در این کنسول حتی در حالت «نرخ فریم» نیز عملکرد ضعیف‌تری نسبت به PS5 و Series X دارد. بازتاب‌های صفحه‌ای (SSR) به‌طور کامل حذف شده و بافت‌ها دچار افت قابل توجه‌ای شده‌اند. بازی معمولاً در وضوح داخلی کمتر از ۱۰۸۰p رندر شده، که باعث می‌شود جزئیات تصویر نسبت به حالت‌های PS5 و Series X کمتر باشد. همچنین تکنیک‌های FSR و شارپنینگ که در کنسول‌های قدرتمندتر به کار رفته‌اند، در اینجا وجود ندارند. رابط کاربری بازی نیز در Series S با وضوح ۱۰۸۰p است، در حالی که PS5 و Series X از رابط کاربری ۴K بهره می‎برند. علی‌رغم این کاهش‌های قابل توجه در گرافیک، بازی هنوز در فواصل طولانی زیر ۳۰ فریم بر ثانیه اجرا می‌شود و تجربه شکار هیولا در ۲۵ فریم بر ثانیه اصلاً لذت‌بخش نیست. حتی برداشتن محدودیت نرخ فریم هم تاثیری در بهبود عملکرد ندارد.

بازی Monster Hunter Wilds روی کنسول‌ها چگونه اجرا می‌شود؟ دیجیتال فاندری پاسخ می‌دهد - گیمفابازی Monster Hunter Wilds روی کنسول‌ها چگونه اجرا می‌شود؟ دیجیتال فاندری پاسخ می‌دهد - گیمفاSeries S بازی را در شرایط بهتری نمایش نمی‌دهد، با افت‌های قابل توجه گرافیکی، وضوح پایین‌تر و عملکردی که هنگام شکار هیولاها به نرخ فریم پایین ۲۰ می‌رسد

فراتر از جزئیات بصری، باید بگوییم که Monster Hunter Wilds برای جذب مخاطب دچار مشکل خواهد شد. Wilds بازی‌ای است که از نظر گیم‌پلی دارای پیچیدگی است و کمی گیج‌کننده به نظر می‌رسد. مبارزات آن شامل جزئیات زیادی می‌شود، سلاح‌های بسیار متنوعی دارد و منوها کمی پیچیده طراحی شده‌اند. این بازی انبوهی از اطلاعات برای یادگیری ارائه می‌دهد و به نظر می‌رسد که فرض کرده‌اند شما پیش‌زمینه‌ای عمیق از این سری دارید و قبل از شروع، تجربه زیادی از بازی‌های قبلی کسب کرده‌اید.

منبع خبر

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

طراحی و اجرا : وین تم
هر گونه کپی برداری از طرح قالب یا مطالب پیگرد قانونی خواهد داشت ، کلیه حقوق این وب سایت متعلق به وب سایت تک فان است