کریستوفر نولان با انتشار اولین تریلر رسمی The Odyssey اقتباسی حماسی از حماسهی یونانی هومر، بار دیگر نشان داده که قصد دارد فراتر از روایت سادهی یک داستان کلاسیک برود و تجربهای سینمایی عمیق، احساسی و چندلایه ارائه دهد.


تریلر مستقیماً با چهرهی اودیسئوس (با بازی مت دیمون) شروع میشود؛ مردی گرفتار در آشوب دریا، طوفانها و تردیدهای درونی. این انتخاب تصویری بلافاصله نشان میدهد که فیلم نولان به جای تمرکز صرف بر ماجراجوییها، بر تجربهی انسانیِ بازگشت به خانه تاکید دارد؛ مردی که در میان غولها، افسونها و صداهای درونیاش، سختترین نبرد را پیش رو دارد: بازگشتن به خانوادهاش.
نولان با استفاده از صدای روایتگر گونهی شخصیتها، تعلیق و پرسشهای فلسفی دربارهی امید، گمشدگی و مسئولیت را در همان دقایق ابتدایی تریلر مطرح میکند.
مت دیمون در نقش اودیسئوس
تصاویر تریلر ترکیب بین صحنههای طوفانهای سهمگین، دریاهای بیپایان و روبهرو شدن با چالشهای افسانهای را به نمایش میگذارد. اما نقطهی قابل توجه، ترکیب افسانه و واقعگرایی نولانی است: نه تنها میبینیم اودیسئوس با موجودات افسانهای مواجه میشود، بلکه این مواجههها با حس واقع بینی بدنی و سنگین نشان داده میشوند مانند اینکه مخاطب خودش در میان امواج و سایهها قرار دارد.
این نوع قابسازی، یادآور سبک شناختهشدهی نولان در Interstellar و Dunkirk است؛ یعنی باورپذیر کردن غیرقابلباور، با تمرکز روی جسم، صدا و فضا.
آن هتوی در نقش پنالئوپه
تریلر با لحظاتی از پنالئوپه (آن هتوی) و تلمخوس (تام هالند) همراه است، که انتظار و امید را به تصویر میکشند. دیالوگها و نگاههای آنها به مثابهی سرمایهگذاری احساسی بر بازگشت اودیسئوس عمل میکند، و این نشان میدهد که نولان در این اقتباس، بیش از نبردها و ماجراها، به تنشهای انسانی و درونی تمرکز دارد.
این خط احساسی در تضاد با تصاویر حماسی قرار میگیرد و باعث میشود مخاطب احساسات پیچیدهٔ شخصیتها را در عمق بستر حماسی تجربه کند.
تام هالند در نقش تلمخوس
یکی از مهمترین بخشهای این پروژه، استفادهی نولان از دوربینهای IMAX 70mm بهطور کامل در کل فیلم است که در تاریخ سینما برای یک اثر بلند اینچنین بیسابقه است.
این یعنی نه تنها جلوههای بصری عظیمتر و گستردهتر خواهند بود، بلکه هر فریم مانند یک نقاشی عظیم با جزییات فوقالعاده ضبط شده تا تجربهی سینمایی را در سالنهای بزرگ و IMAX به اوج خود برساند.

نولان همیشه به بازتعریف و پساروایتکردن اسطورهها، مفاهیم علمی یا تاریخی علاقهمند بوده است. در ادیسه هم او نه تنها داستان کلاسیک را بازگو میکند، بلکه از آن بهعنوان بستری برای کاوش درونیِ شخصیتها، تعاریف امید، شکست و بازگشت بهره میبرد، طوری که حتی مخاطبی که با متن اصلی هومر آشنا نیست، میتواند معناهای جدیدی از اثر بگیرد.

تریلر ادیسه بیش از آنکه فقط یک نگاه سریع به جلوهها و شخصیتها باشد، چشماندازی از ساختار روایی احساسی فیلم به ما نشان میدهد:
شخصیتی درگیر در برابر سرنوشت و خانواده تلفیق اسطوره و واقعگرایی سینمایی تمرکز بر انسان در قلب نبردهای افسانهای تجربهای فراتر از حماسه، به سمت تعمق و معنا
این تریلر نوید میدهد که ادیسه قرار است یکی از مهمترین و جاهطلبانهترین فیلمهای نولان باشد و نه صرفاً یک اقتباس از متن کلاسیک، بلکه یک تجربهی حماسی انسانی در سینما.
بنی سفدی در نقش آگاممنون
دیدگاهتان را بنویسید