بازی MindsEye که با وعدهی جاهطلبانه و نامهای بزرگ همراه بود، حالا بهعنوان یکی از بدترین شکستهای سال ۲۰۲۵ شناخته میشود. در پی این شکست، دهها نفر از کارکنان فعلی و سابق استودیو Build a Rocket Boy در نامهای سرگشاده، مدیریت ارشد شرکت را مسئول مستقیم وضعیت بحرانی بازی و رفتار ناعادلانه با کارکنان دانستند.
اولین اثر استودیو Build a Rocket Boy یعنی MindsEye، بهاحتمال زیاد سال ۲۰۲۵ را بهعنوان یکی از بدترین بازیهای سال و یکی از بزرگترین شکستهای تجاری به پایان خواهد رساند. پیش از عرضه، هیاهوی تبلیغاتی زیادی پیرامون این بازی شکل گرفته بود، چرا که لزلی بنزیس (Leslie Benzies)، تهیهکنندهی سابق مجموعه Grand Theft Auto، بههمراه مارک گرهارد (Mark Gerhard) رهبری این پروژه را برعهده داشتند.
اما حتی پیش از انتشار رسمی، نشانههایی از مشکلات جدی در استودیو Build a Rocket Boy ظاهر شد. پیشنمایشهای منفی اولیه، تریلر ضعیف و نبود اطلاعات کافی در آستانهی عرضه، باعث شد بسیاری از بازیکنان نسبت به کیفیت MindsEye دچار تردید شوند.
دو مدیر اجرایی استودیو تنها دو هفته پیش از عرضهی بازی از سمت خود کنارهگیری کردند. این اتفاق همزمان بود با انتشار زودهنگام نسخههای فیزیکی بازی، که منجر به انتشار ویدیوهایی از مشکلات فنی شدید و گیمپلی ضعیف شد.
بیانیهی Build a Rocket Boy مبنی بر رفع مشکلات با پچ روز اول، با بیاعتمادی روبهرو شد، بهویژه زمانی که این پچ منتشر شد اما نتوانست وعدههای دادهشده را عملی کند. بازی همچنان با ایرادات جدی مواجه بود. استودیو در بیانیهای اعلام کرد که از وضعیت عرضهی بازی ناامید است و متعهد به رفع مشکلات خواهد بود، در حالی که شرکت سونی شروع به بازپرداخت هزینهی خرید بازی به کاربران کرد.
لزلی بنزیس بار دیگر مشکلات بازی را به «خرابکاری داخلی و خارجی» نسبت داد، ادعایی که پیشتر نیز در مواجهه با نقدهای منفی مطرح کرده بود. اما پس از تأیید اخراجهای گسترده در استودیو و گزارشهایی مبنی بر احتمال خروج IO Interactive (ناشر بازی و سازندهی مجموعه Hitman) از حوزهی نشر، توسعهدهندگان فعلی و سابق Build a Rocket Boy در نامهای سرگشاده، مسئولیت را متوجه مدیران ارشد کردند.
در این نامه که توسط ۹۳ نفر از کارکنان فعلی و سابق و با همکاری اتحادیهی Game Workers Branch از سازمان IWGB منتشر شده، آمده است:
کارکنان فعلی و سابق Build a Rocket Boy (BARB)، بههمراه شاخهی Game Workers از اتحادیهی Independent Workers of Great Britain (IWGB)، این نامه را برای رسیدگی به بیاحترامی و سوءرفتار طولانیمدت با کارکنان شما نوشتهاند.
در ادامه آمده است:
سالهاست که از کارکنان انتظار داشتهاید با هر تصمیم شما تطبیق پیدا کنند، و هرکس مخالفت کرده، نادیده گرفته شده یا کنار گذاشته شده است. تخمین میزنیم که اکثریت بریتانیاییِ ۲۵۰ تا ۳۰۰ نفر نیروی انسانی شرکت، اکنون شغل خود را از دست دادهاند. این اخراجها نتیجهی بیتوجهی مکرر شما به تجربهی سالها کار تیم توسعه بوده که منجر به یکی از بدترین عرضههای دههی اخیر شده است.
نامه سه ایراد اصلی را در مدیریت شرکت برجسته میکند:
نبود شفافیت و ارتباط مؤثرسطوح طاقتفرسای اضافهکاریمدیریت فاجعهبار اخراجها
در ادامه این نامه آمده است:
تجربهی ما در شرکت، شامل فرسودگی، ناامنی شغلی، مشکلات سلامتی، و شکست بازیای بوده که سالها از عمرمان را صرف ساخت آن کردهایم. Build a Rocket Boy باید تغییر کند. مدیران عامل باید عقب بنشینند و اجازه دهند افراد متخصص باقیمانده مسیر آینده را شکل دهند.
توسعهدهندگان چهار خواستهی مشخص را مطرح کردهاند:
عذرخواهی عمومی بابت رفتار با کارکنان و پرداخت غرامت به افراد اخراجشدهامکان انتخاب برای کارکنان باقیمانده بین ادامهی دورهی اخطار یا دریافت حقوق معادل آن (PILON)تلاش مستند و مؤثر برای بهبود شرایط کاری، شامل بهرسمیت شناختن IWGB بهعنوان اتحادیهی رسمیتعهد به استفاده از نهادهای رسمی خارجی برای اجرای اخراجها و جلوگیری از رفتار ناعادلانه
در پایان نامه آمده است:
مارک گرهارد و لزلی بنزیس، شما اغلب کارکنان را خانواده خطاب میکنید. اما از شما میپرسیم: آیا واقعاً با خانوادهی خود اینگونه رفتار میکنید؟
در سالهای ابتدایی تأسیس، Build a Rocket Boy موفق به جذب ۱۱۰ میلیون دلار سرمایه شد و با نام بنزیس و وعدهی ساخت یک بازی در ابعاد Grand Theft Auto، توجه زیادی را به خود جلب کرد. اما اکنون، بدون تغییرات اساسی، این استودیو در مسیر تبدیل شدن به یک شکست دیگر در صنعت بازی قرار گرفته است.
طراحی و اجرا :
وین تم
هر گونه کپی برداری از طرح قالب یا مطالب پیگرد قانونی خواهد داشت ، کلیه حقوق این وب سایت متعلق به وب سایت تک فان است
دیدگاهتان را بنویسید