جیمز کامرون درباره افزایش حضور فیلمهای نتفلیکس در چند سال اخیر در جوایز آکادمی اسکار اظهار نظر کرده و استدلال میکند که این آثار نباید واجد شرایط رقابت باشند.

پیشینه کاری جیمز کامرون بهطور جداییناپذیری با تجربه تماشای فیلم در سالن سینما گره خورده است؛ زیرا او با ساخت بلاکباسترهای عظیم و خلق جلوههای بصری شگفتانگیز در آثاری مانند Aliens، Titanic، فیلمهای مجموعه Avatar شناخته میشود. او همچنین فیلم Avatar: Fire and Ash را بهتازگی ساخته که قرار است در روز ۱۹ دسامبر اکران شود.
نتفلیکس طی سالهای اخیر یکی از بازیگران اصلی در اسکار بوده است و نامزدهای بهترین فیلم آن شامل All Quiet on the Western Front، The Power of the Dog، Marriage Story و Roma بودهاند. درعینحال، این پلتفرم در سالهای اخیر به چهره منفی اسکار نیز تبدیل شده است؛ نمونه آن، فیلم Maestro محصول سال ۲۰۲۳ که بهشدت متهم به طعمهگذاری برای اسکار شد و فیلم Emilia Pérez در سال ۲۰۲۴ که واکنشهای منفی گستردهای را برانگیخت.
کامرون هنگام صحبت از اکران بزرگ بعدی خود، به انتقاد از نتفلیکس پرداخت. او در مصاحبهای در پادکست The Town با اجرای متیو بلونی، بهشدت از راهبرد تد ساراندوس، مدیرعامل نتفلیکس، انتقاد کرده و میگوید که سیاست نمایش یکهفته فیلم یا نهایتاً ۱۰ روزه برای واجد شرایط شدن در اسکار «در بنیان خود فاسد است.»
نتفلیکس اولویت را به پخش در سرویس استریم خود میدهد، اما برای اینکه برخی آثار شرایط لازم برای حضور در اسکار را داشته باشند، معمولاً آنها را حدود دو هفته بهصورت محدود در سالنهای سینما اکران میکند. کامرون ادامه میدهد که جوایز اسکار زمانی معنا دارند که با اکران سینمایی واقعی همراه باشند و این فیلمها تنها زمانی باید اجازه رقابت داشته باشند که با یک اکران معنادار در ۲۰۰۰ سالن سینما به مدت یک ماه روی پرده بروند.
برنامه نتفلیکس برای حضور در شاخه بهترین فیلم اسکار ۲۰۲۶ پیچیده است؛ زیرا سه فیلم اصلی آن یعنی Frankenstein، A House of Dynamite و Jay Kelly هرکدام به نحوی دچار نقص هستند و هیچیک نامزدی قطعی ندارند. بااینحال، بهنظر میرسد Frankenstein به کسب جایگاه نامزدی نزدیک شده و نتفلیکس احتمالاً حداقل یک نامزدی بهترین فیلم بهدست خواهد آورد.
کامرون با اشاره به کاهش تجربه تماشای فیلم در سالنهای سینما، استدلال میکند که اسکار باید مختص آثاری باشد که این الگو را حفظ میکنند. این دیدگاه با توجه به کارنام سینمایی او قابلفهم است، زیرا او همواره از حامیان اصلی تجربه تماشای فیلم در سالن بوده است. با این حال، او معتقد است نتفلیکس تنها بهمنظور حضور در اسکار به اکران سینمایی روی میآورد.
در مورد برخی فیلمهای تولید سرویسهای استریم، مانند Frankenstein، میتوان گفت اگر در سینما اکران نمیشدند، این آثار واقعاً از ارزش هنری خود محروم میماندند، در حالی که برخی دیگر از فیلمهای آرامتر و کمصداتر هنگام تماشا در خانه چیزی از ارزش خود را از دست نمیدهند. استدلال جیمز کامرون بهطور غیرمستقیم از سالنهای سینما حمایت میکند؛ سالنهایی که پس از همهگیری کرونا با دشواریهای فراوان روبهرو بودهاند، و این سخنان نشان میدهد شاید نتفلیکس در آینده بار دیگر ارزش اکرانهای سینمایی خود را بازبینی کند.
دیدگاهتان را بنویسید