شرکت سونی بهتازگی رسما تایید کرده است که کنسول پلی استیشن ۵ پرو ویژگی AMD FSR 4 را دریافت نخواهد کرد و در عوض، نسخه بهبودیافته ویژگی PSSR را که بر مبنای AMD FSR 4 توسعه یافت است، دریافت میکند.
پس از انتشار گزارشهایی مبنی بر اینکه سونی و AMD قصد دارند بهروزرسانی جدیدی مبتنیبر ویژگی FSR 4 را در اوایل سال ۲۰۲۶ برای پلی استیشن ۵ عرضه کنند، این شرکت اکنون در بیانیهای تایید کرده که ارتقاءهای ذکرشده برای قابلیت PSSR فعلی در نظر گرفته شده است. به بیان بهتر، این بهروزرسانی قابلیت FSR 4 را بهطور کامل در این کنسول ارائه نمیدهد و در عوض، بهبودهایی روی ویژگی PSSR خود سونی بر مبنای AMD FSR 4 به همراه خواهد داشت. این بهروزرسانی نتیجه همکاری سونی با AMD روی پروژه Amethyst است.
همانطور که در گزارشهای قبلی گفته شده بود، انتظار میرود این برنامه در اوایل سال ۲۰۲۶ و اندکی پس از عرضه قابلیت FSR 4 روی کارتهای گرافیک مبتنیبر معماری RDNA 3 شرکت AMD اجرایی شود. برنامه مذکور اوایل سال جاری روی خط تولید پردازندههای گرافیکی نسل فعلی AMD معرفی شد که از هستههای محاسباتی مبتنیبر هوش مصنوعی موجود در کارتهای گرافیک جدید استفاده میکند. برنامهریزی AMD برای ارائه ویژگیهای مذکور روی کارتهای گرافیک قدیمیتر و همچنین پلی استیشن ۵ پرو نشان میدهد این شرکت در زمینه بهینهسازی و اجرای FSR 4 بدون هستههای اختصاصی و هوش مصنوعی مخصوص، گامهای بلندی برداشته است.
اولینبار همکاری بین سونی و AMD در دسامبر ۲۰۲۴ اعلام شد و این مشارکت دوطرفه با محوریت استفاده از فناوریهای مبتنیبر یادگیری ماشین برای گرافیک و گیمپلی بازیها پیش رفت. مارک سرنی (Mark Cerny)، معمار ارشد سختافزار پلی استیشن ۵ و ۵ پرو، پیشتر جزئیات بیشتری در مورد این همکاری فاش کرد و اطلاعات مهمی پیرامون قابلیتهای FSR 4 و چگونگی برنامهریزی سونی برای تطبیق برخی از این قابلیتها جهت بهبود ویژگی PSSR پلی استیشن ۵ پرو ارائه داده بود.
وی با اشاره به فناوری ارتقاء تصویر PlayStation Spectral Super Resolution که در پلی استیشن ۵ پرو استفاده میشود، گفته بود:
تمرکز ما در سال ۲۰۲۵ همکاری با توسعهدهندگان برای ادغام PSSR در عناوین آنها است. همچنین ما در حال حاضر شروع به پیادهسازی شبکه عصبی جدیدی در پلی استیشن ۵ پرو کردهایم و هدف ما این است که قابلیتی بسیار شبیه به ویژگی FSR 4 را برای عناوین سال ۲۰۲۶ در آخرین کنسول خود (بهعنوان گام بعدی تکامل PSSR) ارائه دهیم. این ویژگی اساسا همان ورودیهای رایج را دریافت کرده و خروجیها مورد انتظار را ارائه میدهد. این کار کمی بلندپروازانه و البته پیادهسازی آن زمانبر است، به همین دلیل است که بازیکنان هنوز این قابلیت جدید را در پلی استیشن ۵ پرو ندیدهاید.
وی در بخش دیگری از صحبتهای خود میگوید:
این مسیر، همان هدفی است که ما دنبال میکنیم و باور داریم که میتوانیم به آن دست یابیم. قدرت پردازش پلی استیشن ۵ پرو معادل ۳۰۰ تریلیون عملیات محاسباتی روی دادههای ۸ بیتی در هر ثانیه است که در مقایسه با کارتهای گرافیک جدید AMD، بسیار خوب و قابلاتکا است. دلیل اینکه از روشهای معمول برای بالا بردن این عدد بهشکل مصنوعی استفاده نکردهایم این است که الگوریتم افزایش رزولوشن ما اساسا به آن ترفندها نیازی ندارد و از آن استفاده نمیکند.
با توجه به گفتههای سونی میتوان انتظار داشت در آینده قابلیت PSSR روی پلی استیشن ۵ پرو بهخوبی AMD FSR 4 عمل کند.
طراحی و اجرا :
وین تم
هر گونه کپی برداری از طرح قالب یا مطالب پیگرد قانونی خواهد داشت ، کلیه حقوق این وب سایت متعلق به وب سایت تک فان است
دیدگاهتان را بنویسید