در پارت دوم دوباره به دنیای پرتعلیق و نفسگیر سینمای کره جنوبی سر میزنیم؛ سینمایی که سالهاست با روایتهای پیچیده، شخصیتپردازیهای چندلایه و نگاه اجتماعی خاص خود، استاندارد تازهای برای ژانر تریلر در جهان تعیین کرده است.
در این بخش سراغ چند عنوان دیگر میرویم که هرکدام به شکلی متفاوت، قدرت سینمای کره را در خلق هیجان، تعلیق و ضربههای روایی ناگهانی نشان میدهند.


شیم دئوک-سو مالک بدخلق یک ساختمان مسکونی در محلهای کاری است و مستجرانش را برای پرداخت اجاره تحت فشار میگذارد. یک روز او با دو جسد روبرو میشود که ظاهراً مربوط به کهنسالانی هستند که در محله زندگی میکردند. در پی این اتفاقات، یک کارآگاه قدیمی به نام پارک پیونگ-دال وارد ماجرا میشود و درمییابد که این قتلها با پروندهای قدیمی حدود ۳۰ ساله مرتبطاند.
این فیلم که تلفیقی از کمدی و موقعیتهای پرتنش ژانر تریلر است، با استفاده از تغییر مسیرهای هوشمندانه فیلم رو به جلو می برد؛ تغییر مسیرهایی که کشش را در مخاطب ایجاد میکنند. فیلم The Chase فیلمی است که کمتر میان نمونههای هم سبکش شناخته شده و هم اینکه کمتر فیلم تریلر کرهای با چاشنی کمدی داشتهایم که اینقدر خوش ساخت باشد. در واقع The Chase نسبت به دیگر فیلمهای تریلر کرهای کمی متفاوتتر است.

فیلم The Handmaiden ساختهی پارک چانووک، یکی از برجستهترین آثار سینمای کره جنوبی در ژانر درام روانشناختی و تریلر است که در سال ۲۰۱۶ منتشر شد. این فیلم با فضایی پر از تعلیق، پیچشهای داستانی شگفتانگیز و فضاسازی چشمنواز، بیننده را از ابتدا تا انتها درگیر میکند. داستان دربارهی سوک-هی، دختر جوانی از طبقه پایین جامعه است که برای انجام مأموریتی مخفیانه وارد عمارت یک زن اشرافی ژاپنی به نام لیدی هیدکو میشود.
هدف او کمک به یک کلاهبردار حرفهای برای فریب و تصاحب ثروت هیدکو است، اما به مرور احساسات، رازها و روابط میان شخصیتها گرههایی پیچیدهتر و غیرقابلپیشبینی ایجاد میکند. فیلم با ساختاری سهبخشی روایت میشود و هر بخش، نگاه تازهای به حقیقت ماجرا ارائه میدهد. The Handmaiden پرجزئیات و چند لایه است؛ ترکیبی خیرهکننده از طنز تلخ، عرفان، تعلیق و زیباییشناسی بصری؛با فیلمبرداری چشمگیر، موسیقی دلنشین، بازیهای درخشان و کارگردانی استادانهای که آن را به یکی از بهترین تریلرهای دو دهه اخیر تبدیل کرده است. The Handmaiden بار دیگر قدرت کارگردانی پارک چان ووک و آگاهی این فیلمساز از فلسفه و عرفان و جهان فیلمسازی را نشان میدهد.

Exhuma اثری است که با تمرکز بر عناصر آیینی، فرهنگی و ماورایی، تجربهای متفاوت ارائه میدهد. فیلم Exhuma به کارگردانی جانگ جه-هیون داستان گروهی از شامانها و کارشناسان فِنگشویی را روایت میکند که برای رفع نفرینی خانوادگی دست به نبش قبری قدیمی میزنند.
فیلم هم سراسر از تنش است و هم اینکه مخاطب را با لایههای عمیق فرهنگی و روحانی کره جنوبی روبهرو میکند؛ اثری که هم برای دوستداران ژانر وحشت و هم برای علاقهمندان به اسطوره و آیینهای شرقی تماشایی است. Exhuma فیلمی است که با فضاسازی دقیق، تعلیق حسابشده و نگاه اسطورهای خود، تجربهای منحصربهفرد در ژانر وحشت کرهای با چاشنی تریلر خلق میکند.

فیلم Mother ساخته بونگ جون-هو در سال ۲۰۰۹ یکی از تأثیرگذارترین آثار سینمای کرهجنوبی در ژانر تریلر به شمار میرود. داستان حول محور مادری تنها میچرخد که با تمام قوت خود تلاش میکند پسرش، که از نظر ذهنی نقص دارد، را از اتهام قتل دختری جوان نجات دهد. او که مطمئن است پسرش بیگناه است، وارد مسیر پیچیده حقیقت ماجرا میشود و دریچههایی تاریک از جامعه، عدالت، عشق و ایثار را پیش روی مخاطب میگشاید. مادر نه تنها یکی از بهترین آثار بونگ جون-هو، بلکه یکی از شاهکارهای سینمای کرهی جنوبی است که در جشنوارههای بینالمللی تحسین گستردهای دریافت کرد.

فیلم The Yellow Sea محصول سال ۲۰۱۰، ساختهی کارگردان کرهای نا هونگ-جین یک تریلر اکشن جنایی نفسگیر و خشن است.
داستان حول محور گو-نام با بازی قدرتمند ها جونگ-وو، رانندهی تاکسی کرهایتبار مقیم چین میچرخد که در باتلاق بدهیهای قمار فرو رفته. او برای نجات خانوادهاش، مأموریت ترور یک استاد دانشگاه در کره جنوبی را میپذیرد، اما وقتی همه چیز به هم میریزد، وارد تعقیب و گریزی دیوانهوار از پلیس، مافیا و قاچاقچیان میشود. همزمان، به دنبال همسر گمشدهاش میگردد. کیم یون-سوک در نقش قاتل حرفهای بیرحم، تعقیبکنندهی اصلی، درخشش خاصی دارد.
چیزی که فیلم را به اثری قوی بدل میسازد لایههای زیرین داستان، از مهاجرت و بدهکاری و فشار اقتصادی گرفته… تا گمگشدگی هویت و گسست اجتماعی و جنون که فیلم را فراتر از یک تریلر صرف میکنند. The Yellow Sea با فصلبندی هوشمندانه، ترکیبی از واقعگرایی اجتماعی، خشونت خام و تعلیق بیوقفه ارائه میدهد که تماشاگر را تا ۱۵۷ دقیقه میخکوب نگه میدارد. نا هونگ-جین با فضاسازی رئال، زبانی بصری و روایت پرتنش، قدرت ژانر تریلر کرهای را به نمایش میگذارد.

فیلم Sympathy for Mr. Vengeance ساختهی پارک چان-ووک در سال ۲۰۰۲، نخستین بخش از سهگانهی مشهور «انتقام» است؛ مجموعهای که بعدها با فیلمهای Oldboy و Lady Vengeance ادامه یافت. این فیلم روایتی تلخ، خشن و اندوهبار از تقابل انسان با بیعدالتی، فقر و سرنوشت است. داستان دربارهی ریو، کارگری کر و لال است که برای نجات جان خواهر بیمارش حاضر است هر کاری بکند. وقتی تلاشش برای خرید کلیه از مسیر قانونی ناکام میماند، تصمیم میگیرد با کمک پارتنرش دست به ربودن دختر یک کارخانهدار بزند تا هزینه درمان را فراهم کند. اما چرخهی بیپایانی از خشونت و انتقام آغاز میشود.
پارک چان-ووک با زبان بصری منحصربهفرد خود، و سبک اکستریم با چاشنی طنز تلخ، جهانی خلق میکند که در آن مرز میان خوب و بد از میان میرود. جهانی که آدمهایش همگی خاکستریاند. فیلم با فضایی سرد، روایتی افراطی و واقعگرا با قاببندیهای دقیق، حس پوچی و بیپناهی انسان معاصر را به تصویر میکشد.

فیلم The Age of Shadows به کارگردانی کیم جی-وون، یکی از آثار شاخص در سینمای کرهجنوبی است که در سال ۲۰۱۶ اکران شد. این اثر در اواخر دهه ۱۹۲۰ و دوران اشغال کره توسط ژاپن رخ میدهد؛ زمانی که گروههایی از مبارزان استقلالطلب تلاش میکنند تا با انتقال مواد منفجره از شانگهای به سئول، زیرساختهای نیروهای اشغالگر را هدف قرار دهند.
در مقابل، افسر پلیس کرهای، لی جونگ-چول که برای دولت ژاپن کار میکند، مأمور میشود تا این شبکه مقاومت را رصد کند اما همزمان با این مأموریت، با دوستی قدیمی که حالا در مقاومت فعال است روبرو میشود و وارد تعلیقی اخلاقی و هویتی میگردد.

A Bittersweet Life یکی از برجستهترین آثار ژانر جنایی و گانگستری در سینمای کرهجنوبی است. این فیلم با فضایی نئو-نوآر و روایتی سرد و پرتعلیق، داستان وفاداری، خیانت و فروپاشی درونی یک مرد را روایت میکند. داستان دربارهی کیم سانوو است؛ مردی آرام، دقیق و خونسرد که به عنوان دست راست رئیس یک گروه گانگستری کار میکند.
او سالها بهطور کامل به رئیسش وفادار بوده، اما زمانی که مأمور میشود معشوقهی رئیس را زیر نظر بگیرد، تصمیمی متفاوت میگیرد؛ تصمیمی که زندگیاش را به چرخهای از خشونت، انتقام و سقوط میکشاند. این اثر از آن دست آثاری است که به خوبی قدرت ژانر تریلر در سینمای کره را نشان می دهد. A Bittersweet Life فیلمی است که هم جنبه سرگرمی دارد، هم جنبه هنری، و نشان میدهد که ژانر تریلر در سینمای کره توانسته با زبان بصری و محتوایی ویژه خود با مخاطب ارتباط بگیرد.

فیلم Cold Eyes داستان گروه ویژهای از پلیس به نام واحد نظارت را روایت میکند که با دوربینهای مداربسته و تعقیب مخفیانه، و سبک کاری متمایز خود مجرمان را شناسایی و ردیابی میکنند. Cold Eyes با ورود ها یون-جو، مأموری تازهکار با توانایی خارقالعاده در به خاطر سپردن جزئیات آغاز میشود. فیلم از حیث تکنیکی قدرتمند است؛ استفاده دقیق از دوربین برای نمایش عملیات نظارتی، قاببندیهای تنشزا و ریتمی که بین لحظههای ساکن و انفجاری شناور است. فیلم با ریتم تند، تعقیبوگریزهای نفسگیر، بازیهای درخشان، و حضور بازیگران صاحبنام و متبحر مثل سئول کیونگ-گو در نقش رهبر واحد یکی از آثار خوب تریلرهای جاسوسی-کرهای محسوب میشود.

فیلم Dark Figure of Crime به کارگردانی کیم ته-گیون، با بازی درخشان و پر صلابت کیم یون-سئوک در نقش یک کارآگاه، اثری است پرتنش در ژانر تریلر-درام کره جنوبی.
داستان فیلم براساس یک پرونده واقعی است: قتلهایی که گزارش نشدهاند، و جسدهایی که یافت نشدهاند. در روند روایت، قاتل پرونده با اعترافاتش کارآگاه را وارد یک بازی روانی میکند؛ بازیای که خط بین حقیقت و تزویر را محو میکند، و مخاطب را تا انتها همراه مینماید .تمرکز اصلی فیلم بر همین بازی روانی بین مجرم و کاراگاه است و بیشتر تنش فیلم در کشف حقایق ماجرا استوار است. فیلم Dark Figure of Crime با فضاسازی دقیق، انسجام روایی و نگاهی واقعگرایانه، از تکیه بر صحنههای اکشن معمول در آثار تریلر کرهای فاصله میگیرد و تمرکز خود را بر بُعد روایتی و تراژیک فیلم میگذارد.

فیلم The Wailing ساختهی نا هونگ-جین، یکی از تکاندهندهترین و تأثیرگذارترین آثار کره جنوبی است؛ فیلمی که با ترکیب بینقص وحشت ماورایی، تعلیق و اسطورههای شرقی، تجربهای عمیق و فراموشنشدنی خلق میکند.
داستان در یک روستای کوچک و بارانی اتفاق میافتد؛ جایی که پس از ورود یک غریبه ناشناس، مجموعهای از قتلهای هولناک، جنون، بیماری و وقایع مرموز رخ میدهد.
پلیسی به نام جونگ-گو که ابتدا ماجرا را جدی نمیگیرد، کمکم خودش درگیر کابوسی میشود که ریشه در نیروهای تاریک و ناشناخته دارد — تا جایی که پای خانوادهاش نیز به خطر میافتد. The Wailing با ریتم آهسته اما تنشزا پیش میرود، و دائماً مرز میان واقعیت و خرافه، دین و جادو، خیر و شر را جابهجا میکند. بازیهای قوی، اتمسفر سنگین و بارانی، موسیقی دلهرهآور و پایان چندلایه و مبهم فیلم، باعث شده این اثر یکی از بحثبرانگیزترین و تحسینشدهترین فیلمهای ترسناک دهه اخیر باشد.

فیلم Joint Security Area ساختهی پارک چانووک، یک درام معمایی و سیاسی است که در سال ۲۰۰۰ منتشر شد و بهسرعت به یکی از مهمترین آثار سینمای کره جنوبی تبدیل شد. داستان فیلم در مرز میان دو کره، در منطقه حساس DMZ، رخ میدهد؛ جایی که یک حادثه تیراندازی مرموز بین سربازان کره شمالی و جنوبی باعث آغاز یک تحقیق پیچیده میشود. روایت با ورود یک افسر سوئیسی از کمیسیون نظارت بیطرف آغاز میشود که مأموریت دارد حقیقت ماجرا را کشف کند.
Joint Security Area با فضاسازی پرتنش، بازیهای درخشان و پرداخت انسانی به مسئله جدایی دو کره، بهشدت تأثیرگذار است و در کنار سایر آثار پارک چانووک، جایگاه خاصی در سینمای معاصر دارد.

فیلم New World به کارگردانی پارک هون-جانگ یکی از خوشساختترین تریلرهای جنایی سینمای کرهجنوبی است. داستان فیلم درباره یک مأمور مخفی پلیس است که سالها در دل یک سازمان تبهکاری قدرتمند نفوذ کرده و حالا با مرگ ناگهانی رئیس باند، در میانه جنگ قدرتی خونین گرفتار میشود.
این فیلم با فضای تیره، شخصیتپردازی عمیق و تعلیق مداومش، حالوهوایی شبیه آثار کلاسیک گنگستری دارد، اما در همان حال هویت کرهای خودش را حفظ میکند. بازیهای درخشان لی جانگ-جائه و هوانگ جانگ-مین ، و همچنین پیچیدگی روابط میان شخصیتها، New World را به یکی از بهترین تریلرهای ژانر مافیایی در دهه گذشته تبدیل کرده است.
دیدگاهتان را بنویسید