فیلم Sentimental Value جدیدترین ساخته یواخیم تریه به شمار میرود که توانسته مورد تحسین منتقدان قرار بگیرد.

فیلم Sentimental Value یک کمدی، درام احساسی از یواخیم تریه است که فیلمنامه آن را نیز همراه با اسکیل فوگت نوشته است. داستان درباره یک کارگردان مشهور اما دورافتاده از دو دخترش است؛ رابطهای شکسته که زمانی پیچیدهتر میشود که او تصمیم میگیرد درباره گذشته خانوادگیشان یک فیلم شخصی بسازد. رِناته رینسوه، استلان اسکاشگورد، اینگا ایبسداتر لیلئاس و ال فانینگ در این اثر بازی میکنند. فیلم Sentimental Value روایتی لطیف و گاهی تلخ از خانواده، آشتی، و مرز باریک میان حقیقت زندگی و حقیقت سینما است.
منتقدان بر این باور هستند که فیلم Sentimental Value با کاوشی ماهرانه در تنش ناآرام میان بیان هنری و ارتباط شخصی، اثری بهطور چشمگیر پخته از نویسنده و کارگردان یواخیم تریه است؛ فیلمی که در تمام سطوح با بازیهایی شگفتانگیز همراه شده است.
تاکنون در وب سایت راتن تومیتوز ۱۳۶ نقد برای فیلم Sentimental Value منتشر شده که امتیاز ۹۶ درصد را برای آن به همراه داشته است. در وب سایت متاکریتیک نیز امتیاز ۸۷ از صد برای این فیلم به ثبت رسیده که بر اساس ۳۴ نقد منتشر شده برای آن در این وب سایت است. در ادامه نظر منتقدان درباره این فیلم را مشاهده میکنید.
راتن تومیتوز | ۱۳۶ نقد – امتیاز ۹۶ درصدمتاکریتیک | ۳۴ نقد – امتیاز ۸۷ از صد
«۱۰۰/۱۰۰ – The Hollywood Reporter | منتقد: دیوید رونی»
فیلم Sentimental Value سرشار از پاداشهای احساسی کمنظیر است و با تأملی آرام به این میپردازد که چگونه مکانهایی که در آنها زندگی کردهایم به مخزن دائمی خاطرات ما تبدیل میشوند؛ خاطراتی که حتی پس از ترک آن مکانها همچنان باقی میمانند. تأثیر احساسی فیلم بهتدریج انباشته میشود؛ هر چرخش نرم و ظریف با مهارتی کامل تنظیم شده است و حضور نسلهای پیشین کمکم ملموستر میشود.
«۱۰۰/۱۰۰ – IndieWire | منتقد: دیوید ارلیچ»
همانطور که برای کسی تعجبآور نیست، رِناته رینسوه کاملاً با انرژی تریه هماهنگ است و فیلم Sentimental Value با آن خشمِ جنونآمیز و پرفشاری که او وارد نقش خود میکند، پیش میرود؛ نیرویی که هم سرگرمکننده است و هم آکنده از بحران.
«۱۰۰/۱۰۰ – Screen Rant | منتقد: گرام گاتمن»
تریه با کمترین بیان، بیشترین معنا را ثبت میکند و از بسیاری جهات، فیلم Sentimental Value شبیه فیلمی است که او تمام دوران حرفهایاش را در مسیر رسیدن به آن طی کرده است.
«۱۰۰/۱۰۰ – RogerEbert.com | منتقد: برایان تالریکو»
این فیلم مانند یک اثر ادبی بزرگ، آرام و خزنده به سراغتان میآید؛ ترکیبی از مضمون و شخصیتپردازی که باعث میشود پس از دیدنش همچنان در ذهنتان بماند و شما را وادار کند درباره معنایش هم برای شخصیتها و هم برای زندگی خودتان فکر کنید.
«۹۰/۱۰۰ – TheWrap | منتقد: چیس هاچینسون»
دنبالهروی یک پدر و فیلمساز شکستخورده که تلاش میکند با تبدیل خانه سابق خانواده به یک لوکیشن، با دخترانش ارتباط برقرار کند، فیلم Sentimental Value ساخته یواخیم تریه یک تابلوی ظریف اما گسترده درباره هنر، خانواده و ارتباط است که نفس را در سینه حبس میکند.
«۸۰/۱۰۰ – Paste Magazine | منتقد: جیسون گوربر»
به لطف ریزهکاریهای بصری تریه و فیلمنامه دقیقی که همراه با همکار همیشگیاش اسکیل فوگت نوشته شده، استعارههای متعدد این ساختمان زیبا به شکلی درخشان با آشفتگی احساسی ساکنان گاهبهگاهش پیوند میخورند.
«۸۰/۱۰۰ – Variety | منتقد: پیتر دبروژ»
گرچه این فیلم از نظر سبک به اندازه آخرین اثر تریه یعنی The Worst Person in the World رادیکال نیست، اما این درام چندلایه و خانوادهمحور (که آن نیز با همکاری اسکیل فوگت نوشته شده) همان توانایی در یافتن زوایای تازه از احساساتی را دارد که شاید تصور کنید سینما مدتها پیش از آنها عبور کرده است.
«۷۰/۱۰۰ – Collider | منتقد: ترز لاکسون»
درک عمیق یواخیم تریه از روابط پیچیده خانوادگی و تواناییاش در نمایش صادقانه آنها، این فیلم را به موفقیت دیگری برای او و یکی دیگر از نقاط محکم در کارنامهاش تبدیل کرده است.
«۶۰/۱۰۰ – The Guardian | منتقد: پیتر بردشاو»
این فیلم یک کمدی کشدار است؛ فیلمی احساساتی به شیوههایی که همیشه کاملاً عمدی نیستند، اما در عین حال ارزشمندند.
دیدگاهتان را بنویسید