اپلیکیشن پیامرسان واتساپ که تحت مالکیت شرکت متا قرار دارد، این هفته سیاستهای مربوط به رابط برنامهنویسی تجاری (Business API) خود را تغییر داده و فعالیت چتباتهای عمومی را روی این پلتفرم ممنوع کرده است. این تصمیم احتمالاً بر دستیارهای مبتنی بر واتساپ یا شرکتهایی مانند Open AI، پریپوسیتی، لونا (تحت حمایت خوسلا ونچرز) و شرکت پُل (تحت حمایت جنرال کاتالیست) تأثیر خواهد گذاشت.
شرکت متا بخش جدیدی را در شرایط استفاده از رابط API تجاری خود اضافه کرده که به «ارائهدهندگان هوش مصنوعی» اختصاص دارد و تمرکز آن بر چتباتهای عمومی است. طبق این شرایط که از ۱۵ ژانویه ۲۰۲۶ (۲۵ دی ۱۴۰۴) اجرایی خواهد شد، شرکت متا اجازه نخواهد داد ارائهدهندگان مدلهای هوش مصنوعی، دستیارهای خود را از طریق واتساپ توزیع کنند.
متا این تصمیم را در گفتگو با TechCrunch تأیید و مشخص کرده که این ممنوعیت شامل کسبوکارهایی که از هوش مصنوعی برای خدماترسانی به مشتریان در واتساپ استفاده میکنند نمیشود. بهعنوان مثال، یک شرکت گردشگری که از چتبات برای پشتیبانی مشتریان استفاده میکند، مشمول این ممنوعیت خواهد بود.
دلیل این تصمیم از سوی شرکت متا این است که رابط API تجاری واتساپ برای کسبوکارهایی که به مشتریان خدمات ارائه میدهند و طراحی شده و بستری برای توزیع چتباتها نیست. این شرکت اعلام کرده که اگرچه این API برای چنین کاربردهایی ساخته شده، اما در ماههای اخیر با استفادههای پیشبینینشدهای مانند چتباتهای عمومی مواجه شده است.
سخنگوی شرکت متا در اظهارنظری به TechCrunch اعلام کرده است: «هدف از رابط API تجاری واتساپ کمک به کسبوکارها برای ارائه پشتیبانی به مشتریان و ارسال بهروزرسانیهای مرتبط است. تمرکز ما بر حمایت از هزاران کسبوکاری است که در حال ساخت این تجربهها روی واتساپ هستند.»
متا همچنین اعلام کرده که استفادههای جدید از چتباتها فشار زیادی بر سیستمهای این شرکت از جمله افزایش حجم پیامها و نیاز به نوع متفاوتی از پشتیبانی که شرکت برای آن آماده نبوده، ایجاد کرده است. به همین دلیل، استفادههایی که خارج از «طراحی و تمرکز راهبردی مورد نظر» این API قرار دارند، ممنوع خواهند شد. این تصمیم عملاً واتساپ را به بستری نامناسب برای توزیع راهحلهای هوش مصنوعی مانند دستیارها یا عاملهای هوشمند تبدیل میکند. همچنین به این معناست که تنها دستیار موجود روی این اپلیکیشن، Meta AI خواهد بود.
در سال گذشته، شرکت OpenAI نسخهای از ChatGPT را روی واتساپ ارائه داد و اوایل امسال نیز شرکت پریپوسیتی چتبات اختصاصی خود را روی این اپلیکیشن راهاندازی کرد تا از پایگاه کاربری بیش از ۳ میلیارد نفری بهرهبرداری کند. هر دو چتبات قابلیت پاسخگویی به پرسشها، درک فایلهای رسانهای، پاسخ به یادداشتهای صوتی و تولید تصویر را داشتند. این موضوع احتمالاً حجم زیادی از پیامها را تولید کرده است.
با این حال، چالش بزرگتری برای شرکت متا وجود داشت؛ رابط API تجاری واتساپ یکی از راههای اصلی درآمدزایی این اپلیکیشن محسوب میشود. این شرکت از کسبوکارها بابت انواع قالبهای پیام مانند بازاریابی، خدمات، احراز هویت و پشتیبانی هزینه دریافت میکند. از آنجا که در طراحی این API هیچ بخشی برای چتباتها در نظر گرفته نشده، واتساپ قادر به دریافت هزینه از آنها نبود. در تماس تلفنی مربوط به درآمدهای سهماهه اول سال ۲۰۲۵ (زمستان ۱۴۰۳)، مارک زاکربرگ (Mark Zuckerberg) اشاره کرد که پیامرسانی تجاری فرصت بزرگی برای درآمدزایی شرکت محسوب میشود.
زاکربرگ در این رابطه گفت: «در حال حاضر، بخش عمدهای از کسبوکار ما تبلیغات در فیدهای فیسبوک و اینستاگرام است. اما واتساپ اکنون بیش از ۳ میلیارد کاربر جهانی فعال ماهانه و بیش از ۱۰۰ میلیون کاربر در ایالات متحده دارد. مسنجر نیز ماهانه توسط بیش از یک میلیارد نفر استفاده میشود و اکنون تعداد پیامهای روزانه در اینستاگرام با مسنجر برابر شده است. پیامرسانی تجاری باید ستون بعدی کسبوکار ما باشد.»
طراحی و اجرا :
وین تم
هر گونه کپی برداری از طرح قالب یا مطالب پیگرد قانونی خواهد داشت ، کلیه حقوق این وب سایت متعلق به وب سایت تک فان است
دیدگاهتان را بنویسید