همه ما درباره رباتی شنیدهایم که مجبور شدند آن را برش دهند تا مطمئن شوند که انسانی درون آن نیست. وقتی XPENG ربات انساننمای فوق واقعگرایانه خود به نام IRON را در روز هوش مصنوعی در گوانگژو رونمایی کرد، واکنشهای متنوعی برانگیخت. با توجه به روانی حرکات آن در راه رفتن، اشاره کردن و گام برداشتن، بسیاری از بینندگان اصرار داشتند که حتماً یک انسان درون لباس ربات است و برای رفع این شک، یک مهندس بخشی از پوست نرم مصنوعی ربات را برش داد تا اسکلت فلزی آن آشکار شود.
این طراحی انساننما داری یک ستون فقرات بیونیک، عضلات و پوست مصنوعی است که با هم حرکت میکنند تا آناتومی انسانی را بازتولید کنند، و این دقیقاً همان چیزی است که IRON را شگفتانگیز میکند.
بسیاری از شرکتها با پشتوانه دههها تحقیق و بودجههای بسیار زیاد، در رقابت رباتهای انساننما پیشتاز هستند. با این حال، IRON به عنوان یک ربات کلاس Atlas معرفی نمیشود. رویکرد XPENG بهطور قابل توجهی متفاوت بوده و به جای مهندسی رباتی که صرفاً ظاهر انسانی داشته باشد، هدفش ساخت رباتی است که در نحوه حرکت، ظاهر و تعامل با انسانها واقعی و انسانی احساس میشود.
لیست طولانی مشخصات فنی IRON چیزی نیست که XPENG را متمایز میکند. این شرکت بیشتر درباره شکل، ظاهر، حرکات و نهایتاً احساسی که IRON در انسانها ایجاد میکند حرف میزند. فلسفه طراحی XPENG بر ساخت قویترین یا سریعترین انساننما متمرکز نیست، بلکه بر ساخت رباتی است که بهطور عمدی شبیه بدن انسان بوده تا فاصله احساسی بین انسان و ماشین را کاهش دهد.
XPENG ربات IRON را به عنوان یک پلتفرم در نظر گرفته که قابل شکلدهی، استایلدهی و شخصیسازی است. این شرکت درباره ارائه انواع بدن، از فرمهای باریکتر تا ساختارهای قویتر، و همچنین پوست مصنوعی تمام بدن و فرمهای جنسیتی صحبت کرده است. هی ژیائوپنگ، مدیرعامل شرکت، توضیح داد که میتوان IRON را کمی چاقتر یا لاغرتر انتخاب کرد و بر اساس سلیقه خود شخصیسازی نمود. او همچنین پیشنهاد کرد که مشابه خرید خودرو، روزی مشتریان ممکن است جنسیت، طول مو یا لباس ربات خود را انتخاب کنند.
تمرکز بر شخصیسازی و طراحی ظاهری نرم در این ربات، عمدی است. هدف، تنها کارکردی بودن IRON نیست، بلکه ایجاد احساس نزدیکی و راحتی با انسانهاست. هی ژیائوپنگ اشاره کرد که یک ربات انساننما باید گرمتر و صمیمیتر از یک ماشین سرد و مکانیکی به نظر برسد. این ادراک میتواند تعیین کند که مردم چگونه رباتها را در محیطهای روزمره میپذیرند.
افراد معمولا هنگام مواجهه با رباتی که تقریباً، اما نه کاملاً، شبیه انسان است احساس ناراحتی میکنند. شرکت XPENG با ربات IRON تلاش کرده تا این احساس ناراحتی را از طریق نسبتهای آشنا، سطوح نرم و حرکات روان و هماهنگ از بین ببرد.

با بازتولید اسکلت انسانی با ستون فقرات بیونیک، تعبیه عضلات مفصلی و پوشاندن ساختار با پوست انعطافپذیر، XPENG قصد دارد که IRON حضوری طبیعی و غیر بیگانه داشته باشد. نمایش عمومی، بهویژه لحظهای که بخشی از پوشش مصنوعی ربات برش داده شد، نشان داد که حرکت زنده IRON از معماری داخلی آن ناشی میشود، نه یک اجراکننده پنهانی در درون.
به جای پیشبرد زیباییشناسی آیندهنگرانه و ماشینمحور، XPENG بر نشانههای بصری قابل تشخیص مانند شکل بدن، لباس و سیلوئتهای انسانمانند تکیه کرده است. این رویکرد فاصله ادراکی بین انسان و ربات را کاهش داده و حس عجیب و غریب که معمولاً با رباتهای انساننما همراه است را کم میکند.
بنابراین، IRON تنها یک نمایش مهندسی نیست، بلکه تلاش برای ساخت انساننمایی است که مردم بتوانند به راحتی آن را بپذیرند. با کاهش فاصله بصری و احساسی، XPENG امیدوار است که IRON بتواند به طور طبیعی در فضاهای انسانی پذیرفته شود.
XPENG قصد دارد تولید انبوه IRON را تا اواخر ۲۰۲۶ آغاز کند و ابتدا به کاربردهای تجاری، به جای استفاده خانگی، هدفگذاری کرده است. با وجود تأثیرگذاری نمایش، برخی همچنان شکاک هستند. حرکت انسانمانند ربات تحت شرایط کنترلشده یک چیز است؛ اما رفتار انساننمای ایمن، قابل اعتماد و چندمنظوره در محیطهای واقعی و نامنظم، بهویژه در اطراف انسانها، مسئلهای کاملاً متفاوت است. اگر IRON میخواهد از یک نمایش دیداری به واقعیت روزمره تبدیل شود، ایمنی، دوام، نگهداری و پذیرش اجتماعی همگی آزمونهای حیاتی خواهند بود.
اما با برش دادن IRON روی صحنه، XPENG بیانیهای عمدی ارائه کرد. شاید رباتهای انساننمایی که بر فاصله مکانیکی یا توهم تئاتری متکی هستند، تنها تا حد مشخصی موفق باشند. آنها ممکن است تأثیرگذار به نظر برسند و در برخی محیطها ادغام شوند، اما پذیرش واقعی احتمالاً نه از طریق حفظ حالت رباتیک، بلکه از تبدیل شدن به یک شکل انسانی متقاعدکننده حاصل خواهد شد.
دیدگاهتان را بنویسید