مارک سرنی، معمار کنسول پلی استیشن ۵، اعلام کرده است که همکاری سونی با AMD به توسعه فناوری جدیدی منجر شده که میتواند بهعنوان ارتقایی مستقیم برای PS5 Pro مورد استفاده قرار گیرد.
او در مصاحبه با وبسایت Tom’s Guide اظهار داشت این ارتقا جایگزینی مستقیم برای فناوری فعلی PSSR خواهد بود که نشان میدهد نسخه بعدی فناوری FSR تحت پروژه Amethyst، بهبود قابل ملاحظهای نسبت به فناوری اختصاصی ارتقاء تصویر سونی خواهد داشت.
سرنی در ادامه افزود از آنجایی که این فناوری یک جایگزین مستقیم است، توسعهدهندگان بدون دردسر زیادی میتوانند آن را جایگزین PSSR کنند و حتی در صورت رندر بازی در وضوح پایینتر، شاهد بهبود چشمگیر کیفیت بصری باشند. او همچنین تأکید کرد که این فناوری جدید اختصاصی نیست و میتواند به پیشرفت کل صنعت بازی کمک کند.
وی در این باره اظهار داشت:
این یک فناوری اختصاصی نیست. هدف ما واقعاً پیشرفت صنعت است. البته ما قصد داریم از این فناوریها در کنسولهای خود استفاده کنیم، اما این فناوریها به صورت آزاد در دسترس تمامی مشتریان AMD هستند.
جک هوین (Jack Huynh)، یکی از مدیران اجرایی AMD که در این مصاحبه حضور داشت، درباره همکاری سونی با پروژه Amethyst صحبت کرد و اظهار داشت این همکاری تأثیر مثبتی بر عملکرد کلی شرکت داشته است.
سونی در بخشی از پروژه Amethyst، دادههای آموزشی لازم را در اختیار AMD قرار داده تا این شرکت بتواند سامانه ارتقاء تصویر مبتنی بر هوش مصنوعی خود، که بخشی از FSR 4 محسوب میشود، را با دادههای واقعیتر از بازیها آموزش دهد. این همکاری همچنین سونی را به ایجاد یک تیم کنترل کیفیت اختصاصی برای بررسی نسخههای جدید الگوریتمهای ارتقاء تصویر وادار کرد.
سرنی در این باره گفت:
این برای ما خبر جدیدی بود. در SIE چنین تیمی نداشتیم و اصلاً به ذهنمان هم نرسیده بود. اما مشخص شد که داشتن چنین تیمی ضروری است.
به نظر میرسد همکاری سونی و AMD زودتر از آنچه مارک سرنی انتظار داشت، به ثمر نشسته است. سرنی تصور میکرد که پروژه Amethyst پس از چند سال آموزش مدلهای هوش مصنوعی نتایج ملموسی خواهد داشت، اما الگوریتمهای جدید حاصل از این همکاری در کمتر از یک سال توسعه یافتهاند.
او توضیح داد:
الگوریتمی که آنها طراحی کردند، قابل پیادهسازی روی سختافزار نسل فعلی است. این الگوریتم مشترک توسعه یافته هماکنون توسط AMD در قالب FSR 4 برای PC منتشر شده است. ما نیز در حال پیادهسازی آن روی PS5 هستیم و این فناوری سال آینده همراه با PS5 Pro عرضه خواهد شد.
شایان ذکر است که این الگوریتمهای جدید بهعنوان بخشی از ارتقاء فناوری PSSR اختصاصی سونی به PS5 Pro خواهند آمد و نه بهصورت کامل از نسخه FSR 4. با این حال، سرنی تأکید کرد که این نسخه ساده شدهای از الگوریتم نیست و نسخه کامل فناوری ارتقاء تصویر مشترک توسعهیافته را روی PS5 Pro عرضه خواهند کرد.
همچنین به نظر میرسد که پروژه Amethyst نقشی کلیدی در پیشبرد هرچه بیشتر بخش گرافیک رایانهای AMD ایفا کند، چراکه به گفته مارک سرنی، بخشی از کارهای انجامشده در قالب این همکاری، به توسعه فناوریهای گرافیکی نسل بعدی AMD کمک کرده است.
سرنی در ادامه اظهار داشت:
بخشهای بزرگی از RDNA 5، یا هر نامی که AMD در نهایت برای آن انتخاب کند، از یک نوع مهندسی سرچشمه میگیرد که من در این پروژه انجام دادهام. هدف از این کار، پیشرفت فناوری است. هیچ محدودیتی در نحوه استفاده از این نوآوریها وجود ندارد.
AMD با سرعتی باورنکردنی در حال پیشرفت است. آنچه من تلاش میکنم انجام دهم، آمادهسازی برای نسل بعدی کنسولها است، بنابراین بازه زمانی من چندساله است.
ارتقاء فناوری PSSR هنوز تاریخ انتشار دقیقی ندارد، اما انتظار میرود که در سال ۲۰۲۶ بهصورت یک بهروزرسانی نرمافزاری برای PS5 Pro عرضه شود.
طراحی و اجرا :
وین تم
هر گونه کپی برداری از طرح قالب یا مطالب پیگرد قانونی خواهد داشت ، کلیه حقوق این وب سایت متعلق به وب سایت تک فان است
دیدگاهتان را بنویسید