Vision Meta Turismo بهعنوان تازهترین کانسپت کیا معرفی شد؛ خودرویی چهاردر و برقی که قصد دارد تجربه رانندگی، تعامل دیجیتال و طراحی خودروهای برقی را بازتعریف کند. این مدل، ترکیبی از خطوط تیز، نمایشهای واقعیت افزوده و الهام از گرندتورهای کلاسیک را در قالبی مدرن و نوآورانه ارائه میدهد.
کیا به مناسبت هشتادمین سالگرد تأسیس خود، کانسپت جدیدی به نام Vision Meta Turismo را معرفی کرده است. این کانسپت در محل Kia Vision Square در یونگین کرهجنوبی رونمایی شد و محور جشن سالگرد این شرکت بود.

این خودرو بر اساس سه ایده اصلی طراحی شده است: تجربه رانندگی عملکردمحور، کابینی دیجیتال و فضایی داخلی که بیشتر شبیه یک سالن راحت و لوکس است تا یک خودروی معمولی. این کانسپت حالوهوای خودروهای گرندتور دهه ۶۰ را با رویکردی بازتعریفشده برای دنیای مدرن بازمیگرداند؛ دنیایی که در آن خودرو از طریق نمایشگرهای بزرگ دیجیتال و تصاویر متحرک با راننده ارتباط برقرار میکند.
نمای جلو خودرو بسیار جسورانه است؛ دماغه تیز آن جریان هوا را میشکافد، نمای جلوی ساده و چراغهای باریک تا آینههای جانبی دیجیتال امتداد یافتهاند. کاپوت کوتاه و کمارتفاع به شیشه جلو شیبدار متصل شده و کل بدنه به شکل یک گوه طولانی و یکپارچه جلوه میکند. از نمای جانبی، خطوط تیز روی شانههای بزرگ بالای چرخهای عقب کشیده شده و خط کمربندی بالا، حالتی اسپرت به خودرو میبخشد. سقف شیشهای چندضلعی، سطح بالای بدنه را به بخشهای زاویهدار تقسیم کرده و جلوهای مدرن و آیندهنگر به خودرو میدهد.
نمای عقب خودرو سادهتر طراحی شده و با خطوط تمیز، باله یکپارچه و چراغهای عقب بومرنگشکل، همراه با سپر و دیفیوزر تیره، تعادل و هماهنگی ظاهری ایجاد میکند. کل بدنه همچنان با زبان طراحی “Opposites United” هماهنگ است و ترکیبی از خطوط نرم در بخش بالایی و فرمهای دقیق در پایین ارائه میدهد. رینگها نیز با تمرکز بر اصول آیرودینامیک طراحی شده و ظاهری دیدنی و چشمنواز دارند.

داخل کابین، خودرو بیشتر شبیه یک سالن دیجیتال و متحرک است تا یک خودروی معمولی. خبری از داشبورد حجیم با نمایشگرهای متعدد نیست؛ به جای آن، فرمان باریک D شکل روبهروی یک صفحه کوچک قرار گرفته و اطلاعات اصلی به صورت تصاویر دیجیتال روی شیشه جلو و در فضای کابین نمایش داده میشوند. شیشه جلو نقش صفحه اصلی را ایفا میکند و نمایشگر واقعیت افزوده، دادههای رانندگی و محیط پیرامون را به شکل سهبعدی ارائه میدهد و تجربهای مشابه خودروهای مفهومی لوکس و آیندهنگر خلق میکند.
کیا تجربه رانندگی را بر پایه سه حالت دیجیتال طراحی کرده است؛ “Speedster” برای رانندگی پرهیجان و نمایش دادههای مسابقهای، “Dreamer” برای سفر آرام و محیطی کمتنش و حالت “Gamer” برای تجربه تعاملی بازیهای سهبعدی روی شیشه جلو با صداهای فراگیر. تمامی این اطلاعات از طریق شیشه هوشمند منتقل میشوند و حس شناور بودن جلوههای دیجیتال را به راننده القا میکنند.

کنترلها به شکل یک جویاستیک کوچک روی دسته کنسول مرکزی تعبیه شده و وظایف مختلف از جمله تغییر حالت رانندگی را انجام میدهند. صندلی راننده زرد روشن و صندلیهای باریک سرنشینان زیر سقف شیشهای قرار دارند و با حذف ستون B، هنگام باز شدن درها فضایی باز و تماشایی ایجاد میشود. این جزئیات نشان میدهند که خودرو بیشتر یک نمایش کانسپت است، اما ایده اصلی را به خوبی منتقل میکند.
کیا هنوز جزئیات فنی دقیقی ارائه نکرده، اما این کانسپت را یک خودروی برقی عملکردمحور توصیف میکند. با توجه به تواناییهای فعلی این برند در مدلهایی مانند EV6 GT که قدرتی حدود ۶۴۱ اسببخار دارد و ظرف ۳.۳ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت میرسد احتمال دارد نسخهای واقعی از Meta Turismo از همان مسیر پیروی کند.
البته پرسش اصلی بسیاری از علاقهمندان همچنان این است: آیا این استینگر جدید است؟ کیا با انتشار تیزرهای یک سدان اسپرت، به این گمانهزنی دامن زده بود، اما شرکت تأکید میکند که Meta Turismo در اصل یک بیانیه درباره طراحی و فناوری است و نه نسخهای آماده برای تولید. این کانسپت بیشتر شبیه هدیهای برای تولد شرکت است تا وعده عرضه یک مدل جدید.
دیدگاهتان را بنویسید