بر اساس گزارش جدیدی از سازمان غیرانتفاعی Common Sense Media که در زمینه بررسی و ارزیابی رسانهها و فناوریها، از جمله محصولات مبتنی بر هوش مصنوعی فعالیت میکند، نوجوانان آمریکایی دیگر به شرکت های بزرگ فناوری اعتماد ندارند.
به گزارش تکراتو به نقل از techcrunch، این مطالعه که روز چهارشنبه منتشر شد، از بیش از ۱۰۰۰ نوجوان نظرسنجی کرده تا ببیند به نظر آنها آیا شرکتهای فناوری بزرگ مانند گوگل، اپل، متا، تیکتاک و مایکروسافت به سلامت و امنیت کاربران اهمیت میدهند، تصمیمات اخلاقی میگیرند، از اطلاعات خصوصی محافظت میکنند یا خیر.
در تمامی این موارد، اکثریت نوجوانان میزان اعتماد کمی به این شرکتها نشان دادند. تقریبا نیمی از شرکتکنندگان گفتند که مطمئن نیستند که این شرکتها در استفاده از هوش مصنوعی، تصمیمات مسئولانهای خواهند گرفت.
بیاعتمادی به شرکتهای بزرگ فناوری در آمریکا سالهاست که در حال افزایش است. از افشای برنامههای نظارتی دولت در سال ۲۰۱۳ گرفته تا رسوایی مربوط به شرکت مشاوره Cambridge Analytica، افشاگریهای فرانسیس هاگن در سال ۲۰۲۱ درباره تاثیرات منفی متا بر جامعه و جلسات متعدد کنگره که در آن مدیران این شرکتها درباره مسائل ایمنی، انحصارطلبی و الگوریتمهای زیانآور مورد بازخواست قرار گرفتهاند، همه و همه باعث کاهش اعتماد عمومی شدهاند.
طبق این گزارش، ۶۴% از نوجوانان آمریکایی معتقدند که شرکت های بزرگ فناوری به سلامت روان و رفاه آنها اهمیتی نمیدهند. همچنین، ۶۲% فکر میکنند که این شرکتها اگر امنیت کاربران با سود مالیشان در تضاد باشد، آن را نادیده خواهند گرفت.
بیش از نیمی از نوجوانان (۵۳%) باور دارند که این شرکتها تصمیمات طراحی اخلاقی و مسئولانه اتخاذ نمیکنند. نمونههایی از این مسئله را میتوان در استفاده فزاینده از الگوهای فریبنده در طراحی رابط کاربری مشاهده کرد که کاربران را به اشتباه میاندازد یا آنها را وادار به انجام کارهایی ناخواسته میکند.
همچنین، ۵۲% نوجوانان مطمئن نیستند که شرکتهای بزرگ فناوری از اطلاعات شخصیشان محافظت کنند و ۵۱% آنها بر این باورند که این شرکتها در نظر گرفتن نیازهای کاربران مختلف، عادلانه و فراگیر عمل نمیکنند.
افزایش بیاعتمادی به هوش مصنوعی
این بیاعتمادی، روی دیدگاه نوجوانان نسبت به هوش مصنوعی نیز تأثیر گذاشته است. ۴۷% از شرکتکنندگان در این نظرسنجی باور ندارند که شرکتهای فناوری در استفاده از هوش مصنوعی، تصمیمات مسئولانهای اتخاذ کنند.
مطالعه جدید Common Sense Media همچنین نشان میدهد که ۴۱% از نوجوانان گزارش دادهاند که تصاویر جعلی منتشرشده در فضای آنلاین آنها را گمراه کرده است. ۳۵% اعلام کردهاند که در کل، محتوای جعلی در فضای آنلاین باعث فریب آنها شده و ۲۸% نیز گفتهاند که در برخی مواقع نمیتوانند تشخیص دهند که در حال مکالمه با یک انسان هستند یا یک ربات.
همچنین، یکسوم از نوجوانان باور دارند که هوش مصنوعی مولد (GenAI) باعث میشود اعتماد به صحت اطلاعات آنلاین دشوارتر شود. این رقم در میان نوجوانانی که قبلا توسط محتوای جعلی گمراه شدهاند، به ۴۰% افزایش پیدا میکند.
نگرانیها درباره نقش هوش مصنوعی در اینترنت
در حالی که مشکل عدم قطعیت در محتوای آنلاین چیز جدیدی نیست، اما این گزارش نشان میدهد که هوش مصنوعی نتوانسته این مسئله را بهبود بخشد، حتی با وجود پاسخهای قاطعانهای که چتباتهای هوش مصنوعی ارائه میدهند.
بر اساس نظرسنجی، ۳۹% از نوجوانانی که از هوش مصنوعی برای انجام تکالیف مدرسه استفاده کردهاند، متوجه شدهاند که خروجی آن مشکلاتی دارد. علاوه بر این، ۷۴% از نوجوانان معتقدند که باید شفافیت و اقدامات امنیتی برای مدیریت هوش مصنوعی تقویت شود. همچنین، ۷۴% گفتهاند که شرکتهای هوش مصنوعی باید کاربران را از بهاشتراکگذاری اطلاعات شخصی بر روی پلتفرمهایشان منصرف کنند و ۷۳% نیز معتقدند که تصاویر و محتوای تولیدشده توسط هوش مصنوعی باید برچسبگذاری و واترمارک شوند.
تاثیر بیاعتمادی بر مدلهای کسبوکار هوش مصنوعی
در زمینه مدلهای تجاری هوش مصنوعی، ۶۱% از نوجوانان احساس میکنند که تولیدکنندگان محتوا باید در ازای استفاده از دادههایشان توسط سیستمهای هوش مصنوعی، حقالزحمه دریافت کنند.
در نهایت، به دلیل ترکیب بیاعتمادی نوجوانان و سرعت بالای پیشرفت هوش مصنوعی، ۳۵% از نوجوانان فکر میکنند که GenAI باعث میشود اعتماد به اطلاعات آنلاین سختتر شود، هرچند این نگرش ممکن است با گذر زمان تغییر کند.
اخبار تکنولوژی
طراحی و اجرا :
وین تم
هر گونه کپی برداری از طرح قالب یا مطالب پیگرد قانونی خواهد داشت ، کلیه حقوق این وب سایت متعلق به وب سایت تک فان است
دیدگاهتان را بنویسید