سری Battlefield فراز و نشیبهای زیادی از زمان عرضه اولین نسخه سری در سال ۲۰۰۲ تا کنون داشته است. از Battlefield ۳ تا Battlefield ۱، این سری از تعداد بازیکنان بالایی برخوردار بود، سیستم مبارزات متعادلی داشت و هویت خود را میشناخت. با این حال، در Battlefield ۵ و بهویژه Battlefield ۲۰۴۲، به نظر میرسید این سری با یک بحران هویتی دست و پنجه نرم میکند. در این مقاله قصد داریم به مواردی اشاره کنیم که با در نظر گرفتن آنها، میتوان مشکلات کنونی سری را مرتفع کرده یا حداقل تا حد زیادی، آنها بهبود بخشید.
شرکت EA و DICE اعلام کردند که قصد دارند با اجرای آزمایشهایی از طریق Battlefield Labs، بازخوردهای بهتری از بازیکنان جمعآوری کنند. آنها همچنین فاش کردند که برخی از استودیوهای EA تحت همکاری مشترک، با نام Battlefield Studios را تشکیل خواهند داد تا آیندهای بهتر برای این سری خلق کنند. در ادامه برخی از ویژگیهایی را مرور میکنیم که امیدواریم در نسخههای آینده شاهد بازگردانی آنها باشیم.
۱۰-قابلیت انجام Takedown و گرفتن Dog Tags
قابلیت «Takedown» برای اولینبار در سری Battlefield 3 معرفی شد. برای انجام این حرکت، دکمه حمله تن به تن (Melee) را نگه میدارید تا انیمیشنی اجرا شود که شخصیت شما سرباز دشمن را از پای درآورده و پلاک نظامی (Dog Tag) او را میدزدد. در Battlefield 4، امکان ضد حمله (Counterattack) در برابر Takedownها نیز اضافه شد.
پس از Battlefield 4 این ویژگی به سلاحهایی غیر از چاقوها نیز گسترش یافت. در نسخه ۲۰۴۲، انیمیشنهای Takedown به صورت سوم شخص نمایش داده میشوند. با این حال، این سیستم مورد انتقاد برخی بازیکنان قرار گرفته است، زیرا اجرای آن زمانبر بوده و بازیکن را در معرض حمله دشمن قرار میدهد. همچنین در این نسخه، هرچند پلاک نظامی حریف به داراییهای اضافه میشود، اما در انیمیشن نمایش شده قابل مشاهده نیست. اگر نسخه بعدی Battlefield در فضایی مدرن روایت شود، فرصت ایدهآلی برای بازگرداندن Takedownهایی همراه با نمایش پلاکهای نظامی خواهد بود.
۹-مراحل داستانی
اگرچه بخش داستانی این سری هرگز به محبوبیت بخش چند نفره آن نرسید، اما بازیهای Battlefield به طور نسبی، کمپینهای تک نفره قوی و قابل توجهای داشتهاند. با اینکه نسخه ۲۰۴۲ فاقد کمپین بود؛ سینماتیکهای بازی سعی کردند بخشی از داستان را روایت کنند، اما این رویکرد به اندازه کافی مؤثر نبود.
درست است که بخشهای داستان سری Battlefield بینقص نبودند، اما این به معنای توقف تلاش برای بهبود آنها نیست. برخی از داستانها مانند روایتهای شخصیتهای بهیادماندنی مانند گروه troublemakers، اسکواد Irish و Tombstone، یا قهرمانان داستانهای Battlefield 1 و Battlefield 5، نه تنها محتوای بیشتری در اختیار بازیکنان میگذارند تا چیزی با ارزش را در ازای پولشان را دریافت کنند، بلکه به نقشههای چندنفره نیز زمینهساز داستانی و عمق روایی اضافه میکنند.
۸-فضای مدرن و امروزی
بیش از ده سال از انتشار یک بازی Battlefield با فضای مدرن میگذرد. آخرین نسخههای این سری یا در قرن گذشته روایت میشدند یا چند دهه به آینده را به تصویر میکشیدند.
خوشبختانه، کانسپت آرتهای رسمی و تیزر تریلر منتشر شده توسط استودیو DICE تأیید کردهاند که نسخه بعدی در زمانی نزدیک به تاریخ فعلی ما روایت خواهد شد. سربازان و محیط نمایش داده شده در تریلر آزمایشگاههای Battlefield Labs بهوضوح از ظاهر و تمهای مشابه Battlefield 3 الهام گرفتهاند
۷-سیستم حرکتی بازی Battlefield 5
زمانی که Battlefield 2042 منتشر شد، بسیاری از بازیکنان از دیدن سیستم حرکت (Movement System) کاملاً متفاوت نسبت به Battlefield 5 شوکه شده بودند. سیستم حرکت ۲۰۴۲ بیشتر به سمت گیمپلی سریع و سبک آرکید متمایل بود، نه تعادل بین سبک آرکید و واقعگرایی که پیشتر در این سری شاهد بودیم. همچنین، آنها فرایند دویدنی شبیه به بازیهایی مانند Call of Duty را نیز اضافه کردند که چندان به کام طرفداران قدیمی سری خوش نیامد.
Battlefield 5 تعادل بین سرعت حرکت و واکنش سرباز را به شیوه بینقصی رعایت کرده بود. همچنین امکان دویدن در حالت نشسته نیز وجود داشت که در ۲۰۴۲ حذف شد. انیمیشنهای حرکتی نیز بسیار سینمایی بودند؛ مثلاً اگر از ارتفاع بالا میپریدید، سرباز شما هنگام فرود غلت میزد. امیدواریم در نسخههای آینده شاهد حرکتهای منحصربهفرد و نوآورانهتری باشیم.
۶-بازگشت مقرهای اصلی
یکی از لذتبخشترین حسها در نسخههای قدیمیتر Battlefield، لحظات آغازین یک مچ آنلاین بود. همه بازیکنان از پایگاه اصلی (Main Base) خود شروع میکردند که پر از خودروها، تانکها، هلیکوپترها و جتها بود و اعضای هر تیم، به سمت وسیله نقلیه مورد علاقه خود میدویدند. دیدن تمام همتیمیها و اسکوادهایتان که به هوا بلند میشدند یا با وسایل نقلیه و پیاده، به سمت حریف هجوم میآورند، یکلحظه کلیدی در بخش چندنفره بازیهای Battlefield محسوب میشد.
در Battlefield 2042، تیمها به جای پایگاه، یک نقطه اسپاون اصلی (Main Spawn) دارند. این نقاط فقط فضای خالی روی نقشه هستند و برای استفاده از وسایل نقلیه، باید مستقیماً داخل آنها اسپاون شوید. این تغییر، لذت و احساس وجود یک پایگاه اصلی را از بین برده است. یک پایگاه اصلی نباید صرفاً محل اسپاون تیم باشد، بلکه باید محل تجدید قوا، تأمین مجدد مهمات و تقویت شانس پیروزی در نبرد نیز باشد.
۵-نقشههای پویا
نقشههای پویا (Dynamic) نه تنها باید شامل تخریب واقعگرایانه و آبوهوای واقعی باشند، بلکه به یک طراحی هوشمندانه نیز نیاز دارند. یک نقشه عالی در Battlefield دارای دو پایگاه اصلی (Main Base) در هر طرف و یک منطقه میانی پر از ساختمانها یا موانع دیگر است. این چیدمان نقشه برای هر نوع بازیکنی، چه آنها که با وسیله نقلیه هجوم میآورند، چه اسنایپرها یا در نهایت کسانی که عاشق نبردهای نزدیک هستند، لذتبخش است.
Operation Firestorm از Battlefield 3 بهترین نمونه از یک نقشه داینامیک Battlefield است. شما میتوانید از تپهها تکتیراندازی کنید، با جت پرواز کنید، یا در اهداف میانی از درگیریهای شدید لذت ببرید. همچنین این نقشه با آتش و دودی که منطقه را پوشانده است؛ همچنین فضاسازی بینظیری متناسب با سری دارد.
۴-گروهها و سازمانهای نظامی مختلف
مشکل دیگری که در سیستم متخصصین (Specialist) نسخه ۲۰۴۲ به وجود آمد، حضور سربازان/متخصصین یکسان از لحاظ ظاهری در هر دو تیم بود. تشخیص بازیکنان دوست از دشمن تا حدی دشوار شد که توسعهدهندگان DICE مجبور به اضافه کردن میلههای نورانی (Glow Sticks) برای شناسایی تیمها شدند.
مشکل این میلههای کوچک نورانی این است که موقعیت بازیکن را حتی از فواصل دور نیز قابلرؤیت میکنند. در نتیجه، مخفی شدن به عنوان یک اسنایپر به امری غیر ممکن تبدیل شده و حتی به عنوان سرباز عادی نیز به هدف آسانی تبدیل میشوید. در نسخههای قبلی Battlefield این مشکل وجود نداشت، زیرا هر تیم متعلق به گروه نظامی یا ارتش متفاوتی بود. این طراحی لباس کاملاً متفاوت، شناسایی همتیمیها را آسان میکرد.
۳-شخصیسازی سربازان همانند Battlefield 5
برای عنوانی که در تاریخ جنگ جهانی دوم روایت میشود، بازی Battlefield ۵ شخصیسازی و تغییرات زیادی را به شما ارائه میدهد. شما میتوانید ظاهر شخصیت سربازتان، کلاهخود، رنگ صورت، لباس و دیگر مشخصات را تغییر دهید. این موضوع، انعطافپذیری زیادی را در اختیار بازیکن قرار میدهد.
متأسفانه، این ویژگی در بازی ۲۰۴۲ دستخوش تغییراتی زیادی شد، با این حال، این روند در ۲۰۴۲ به سیستمی تغییر کرد که بیشتر بر اسکینها (پوستههای ظاهری) برای متخصصین (Specialists) متمرکز بود تا اینکه بخواهد پاسخگوی سبکهای بازی بازیکنان باشد. تمرکز نسخه ۲۰۴۲ بر این نبود که هر قطعه از لباس چگونه میتواند در میدان نبرد به شما کمک کند، بلکه بر این بود که برای خریدار، چقدر جذاب به نظر میرسند.
۲-سیستم پیشرفت بهتر
علاوه بر معرفی ویژگیهایی بحثبرانگیزی مانند متخصصین (Specialist System)، بازی Battlefield 2042 سیستم بتل پس (Battle Pass) را نیز به این سری معرفی کرد. بتل پسها، محتوایی هستند که میتوانید قبل از پایان مهلت زمانی کوتاهی به دست آورید، اما پس از آن برای همیشه حذف میشوند یا باید بعداً آنها را از فروشگاه خریداری کنید.
بتل پسها محتوایی را که پیشتر با بازی کردن عادی میتوانستید به دست بیاورید، حذف میکنند و حضور آنها، تلاش واضحی برای شل کردن کیسه پول بازیکنان است. بهتر است در Battlefield بعدی، روشهای دیگری مانند باندلها در فروشگاه Battlefield 5 که حجم زیادی از محتوا را بهصورت دائمی در اختیار بازیکنان قرار میدادند، بازگردند.
۱-کلاسها باید جایگزین سربازان متخصص شوند
یکی از ناامیدکنندهترین ویژگیهایی که Battlefield 2042 معرفی کرد، جایگزینی سیستم کلاسها (Class System) با سیستم متخصصین (Specialist System) بود. این سیستم به وضوح از بازیهای هیرو شوتر (Hero-Shooter) الهامگرفته بود که در آنها بازیکنان بهجای کنترل سربازان عادی، یک شخصیت «قهرمان» را هدایت میکنند.
این سیستم همچنین محدودیت قفل بودن سلاحها به کلاسهای خاص را حذف کرد و منجر به نبردهایی با مشکلات تعادلی شدید شد. مثلاً متخصصین اسنایپر مجهز به راکتاندازها یا مهندسهایی با تفنگهای اسنایپر در میدان نبرد حضور داشتند. خوشبختانه، DICE تغییرات و اصلاحاتی روی این سیستم اعمال کرد و تأیید نمود که در نسخههای آینده از سیستم متخصصین استفاده نخواهد شد.
شما مشتاق دیدن چه تغییرات یا بازگشت چه ویژگیهایی به عنوان بعدی سری Battlefield هستید؟ در بخش کامنتها، نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.
طراحی و اجرا :
وین تم
هر گونه کپی برداری از طرح قالب یا مطالب پیگرد قانونی خواهد داشت ، کلیه حقوق این وب سایت متعلق به وب سایت تک فان است
دیدگاهتان را بنویسید