تک فان -مجله خبری و سرگرمی‌

رازهای گمشده تاریخی: قوچ سنگی باستانی در زابل کشف شد!

قوچ سنگی کشف شده در تپه پیرزال از نظر باستان‌شناسان اهمیت زیادی دارد، زیرا این نمونه تا کنون در ایران دیده نشده است. این قوچ سنگی اولین‌بار توسط جواد علایی مقدم کشف شده و در نمایشگاه بیست و یکمین کنگره باستان‌شناسی به نمایش گذاشته شده است.

این کشف جدید نشان می‌دهد که منطقه سیستان و بلوچستان دارای تاریخچه‌ای غنی و مهم در فرهنگ و تمدن ایران باستان است. قوچ‌های سنگی در ایران و جهان به عنوان نمادهای مهمی از فرهنگ و تمدن‌های گذشته شناخته می‌شوند.

اهمیت این کشف این است که با کشف نمونه‌هایی از هنر و صنایع دستی باستانی می‌توان معماری، سبک زندگی و باورهای افراد زمان خود را بشناسیم. این قوچ سنگی جدید قطعه‌ای ارزشمند از تاریخ باستانی ایران به ما نشان می‌دهد و می‌تواند به درک بهتر فرهنگ و تمدن ایران باستان کمک کند.

عصرایران نوشت: تا کنون نمونه چنین یافته‌ای در ایران دیده نشده و این برای اولین‌بار است که این قوچ سنگی به نمایش درآمده.کاوش‌های باستان‌شناسی در تپه پیرزال در سیستان و بلوچستان منجر به کشف یک قوچ سنگی زیبا شده‌است. این کاوش‌ها توسط جواد علایی مقدم انجام گرفته است.تا کنون نمونه چنین یافته‌ای در ایران دیده نشده و این برای اولین‌بار است که این قوچ سنگی به نمایش درآمده است.آن را در نمایشگاهی که به منظور برگزاری بیست و یکمین کنگره باستان‌شناسی برگزار می‌شود، به نمایش گذاشته‌اند.راضیه میرزاحیدری

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!