تک فان -مجله خبری و سرگرمی‌

چالش چاقی در فصل‌های سرما و گرمای زمستان

چالش چاقی در فصل‌های سرما و گرمای زمستان

در فصل‌های سرد سال مصرف مواد غذایی باید با دقت و کنترل شود. یکی از دلایل افزایش وزن در این فصل، دلایلی همچون کوتاه شدن روز، گذراندن زمان بیشتر در منزل و مصرف مواد غذایی با کالری بالا است که ممکن است عوارض منفی برای سلامتی داشته باشد. عدم دریافت ویتامین D که در این فصل کمتر نور خورشید می‌تابد، می‌تواند عوارضی مثل تغییر در خلق و خو، و در نتیجه تمایل بیشتر به مصرف شیرینی‌ها داشته باشد.
مصرف مایعات کمتر در فصل‌های سرد نیز می‌تواند منجر به کاهش متابولیسم و افزایش وزن شود. بنابراین، ایجاد فرصت برای تحرک در منزل و مصرف انواع مواد غذایی سالم مانند میوه و سبزیجات با فیبر بالا، می‌تواند کمک کننده در کنترل وزن و حفظ سلامتی باشد. همچنین، مواد غذایی مانند سیر، پیاز، قارچ و موز که آنتی اکسیدان های مختلف دارند، می‌توانند به دفع آلودگی‌های هوا کمک کنند. بنابراین، مصرف روزانه میوه و سبزیجات با رنگ تیره و حاوی منیزیم، فیبر و ویتامین C، توصیه می‌شود. به طور کلی، توجه به تنوع و تعادل در مصرف مواد غذایی و انجام فعالیت‌های ورزشی منظم، از اهمیت بسزایی برای حفظ بهبود وزن و سلامتی در فصل‌های سرد سال می‌باشد.

در روز‌های سرد مواد غذایی باید کنترل شده مصرف شود و در زمان احساس نیاز به مصرف مواد غذایی، انتخاب‌های سالم‌تری همچون میوه و سبزی صورت گیرد.
به گزارش ایرنا؛ آرزو رضازاده، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در خصوص باور برخی مبنی بر وجود تاثیر مستقیم سردی هوا و افزایش وزن، تصریح کرد: یکی از دلایل این امر کوتاه شدن روز، گذراندن زمان بیشتر در منزل و تمایل به ریزه خواری در اوقات فراغت به ویژه مصرف مواد غذایی شیرین و چرب فاقد ریزمغذی‌های ارزشمند، با کالری بالا عنوان می‌شود.
این دکترای تغذیه در ادامه بیان کرد: نوع پوشش در فصل سرد، زاویه مایل تابش خورشید و به طور کلی کمتر در معرض نور آفتاب بودن، منجر به کمبود ویتامین D در بدن می‌شود. مطالعات نشان می‌دهد کمبود ویتامین D، تغییر خلق و خو در افراد را به همراه دارد که خود یکی از مهمترین عوامل گرایش افراد به خوردن شیرینی جات است. همین امر موجب افزایش وزن می‌شود.
رضازاده کاهش مصرف مایعات در فصل سرد را از دیگر دلایل اضافه وزن اعلام کرد و گفت: دهیدراته شدن بدن بر میزان سوخت و ساز تاثیر می‌گذارد و متابولیسم را کاهش می‌دهد. لازم است در فصول سرد به علت خروج کمتر از منزل، امکان تحرک در منزل فراهم شود.
وی همچنین عنوان کرد: در روز‌های سرد مواد غذایی باید کنترل شده مصرف شود و در زمان احساس نیاز به مصرف مواد غذایی، انتخاب‌های سالم‌تری همچون میوه و سبزی صورت گیرد. این مواد به علت فیبر بالا جذب قند را آهسته‌تر و از افزایش وزن جلوگیری می‌کنند.
رضازاده با بیان اینکه در فصول سرد، آلودگی هوا نیز افزایش می‌یابد، اظهار کرد: مواد سرشار از آنتی اکسیدان، سلنیوم، گوگرد و منیزیم خاصیت سم زدایی دارند و به دفع آلاینده‌های از بدن کمک می‌کنند. سیر، پیاز، مغزها، گوشت ها، قارچ، برخی میوه‌ها همچون موز و سبوس موجود در غلات سرشار از این مواد هستند و در این روز‌ها بر مصرف آن‌ها تاکید می‌شود. همچنین مصرف روزانه ۳ تا ۵ واحد سبزیجات با رنگ تیره به علت داشتن منیزیم، فیبر و ویتامین C نیز توصیه می‌شود.
وی در پایان با اشاره به نقش فیبر در دفع آلاینده از سیستم گوارشی، تصریح کرد: هر سهم سبزیجات معادل یک لیوان سبزیجات خام خورد شده، نصف لیوان سبزیجات پخته، نصف هویج یا پیاز است. به طور کلی با دریافت روزانه ۴۰۰ گرم میوه و سبزی در مجموع، فیبر کافی بدن تامین می‌شود.

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!