تک فان -مجله خبری و سرگرمی‌

راز پختن پیتزای سالم بدون نیاز به فر و خمیر در خانه

راز پختن پیتزای سالم بدون نیاز به فر و خمیر در خانه

پیتزا یکی از محبوب‌ترین فست فودها در سراسر دنیاست که ریشه‌های آن به کشور ایتالیا برمی‌گردد. به‌خصوص کودکان، بزرگسالان و سالمندان از خوردن این غذا لذت می‌برند. برخی از والدین نگران اثرات بد فست فودها بر سلامتی کودکان‌شان هستند، اما روش‌هایی وجود دارد که می‌توان به‌صورت خانگی و سالم پیتزا تهیه کرد. این مقاله شما را با یک دستور پخت پیتزای خانگی سالم آشنا می‌کند.

در این دستور، مواد اولیه‌ای مانند تخم مرغ، سینه مرغ پخته، قارچ و فلفل دلمه‌ای بکار رفته است. با اضافه کردن مواد موردنیاز، خمیر پیتزا را تهیه کرده و بعد از آماده‌سازی مواد میانی، آن‌ را در تابه پخته و بالای خمیر اسفنجی پیتزا قرار می‌دهید. با پزیدن از هر دو طرف، پیتزای خانگی شما آماده خوردن است.

در این دستور برای سلامتی شما اهمیتی قائل شده و نکات مهمی برای تازگی و سالم بودن موادی مانند قارچ و فلفل دلمه‌ای توضیح داده شده است. این دستور می‌تواند برای والدینی که نگرانی‌هایی نسبت به سلامتی کودکان خود دارند، خیلی مفید باشد.


فراروـ  پیتزا یکی از مهم‌ترین و پر طرفدارترین نوع فست فودهاست که اولین بار در کشور ایتالیا تهیه شد؛ سپس پخت آن در سراسر جهان رواج پیدا کرد. پیتزا در طعم‌های گوناگون مانند پیتزای سبزیجات، مرغ، گوشت، پپرونی، پنیر و… تهیه می‌شود که دارای طیف گسترده‌ای از طعم و مزه است و از کودکان گرفته تا بزرگسالان و سالمندان کمتر کسی را می‌توان پیدا کرد که به خوردن پیتزا علاقه‌ای نداشته باشد. برخی از والدین به دلیل مضراتی که فست فود‌ها دارند، نگران سلامتی کودکانشان هستند که به پیتزا و غذای فست فودی علاقه زیادی دارند. ما در این مطلب می‌خواهیم خیال شما را از بابت خوردن پیتزای کودکانتان راحت کنیم. شما می‌توانید با روشی آسان و بدون نیاز به خمیر و پنیر پیتزا که بسیار مضر است، یک مدل پیتزای خوشمزه و سالم خانگی را برای فرزندانتان در منزل تهیه کنید. اگر دوست دارید با ما این پیتزای خوشمزه را درست کنید، در ادامه مطلب همراه ما باشید.
مواد لازم
قارچ: ۵ عددفلفل دلمه‌ای: نصف یک عددسینه مرغ پخته: ۱ عددتخم مرغ: ۲ عددآرد گندم: دو لیوانبکینگ پودر: ۱ قاشق مرباخوریآب سرد: نصف لیواننمک، فلفل و آویشن: به میزان لازمروغن: ۲ قاشق غذاخوری
طرز تهیه

برای درست کردن این پیتزای سالم و خوشمزه ابتدا تخم مرغ‌ها را همراه با بکینگ پودر داخل یک کاسه مناسب بریزید و با همزن دستی هم بزنید تا تخم مرغ باز شود، سپس آب سرد را اضافه کنید و ده ثانیه دیگر هم بزنید. در مرحله بعد سینه مرغ را که از قبل پخته و خرد کرده‌اید، همراه با فلفل دلمه‌ای و قارچ خرد شده به مواد بالا اضافه کنید و با همزن دستی هم بزنید تا مواد با تخم مرغ مخلوط شود. حالا نمک، فلفل و آویشن بزنید و آرد را کم کم و طی سه مرحله به مواد اضافه کنید. از اینجا به بعد باید مواد را با دست هم بزنید و آرد را کم کم بریزید تا خمیر یکدستی شکل بگیرد.
در مرحله آخر یک ماهی تابه نچسب را روی اجاق گاز بگذارید و یک قاشق غذاخوری روغن بریزید و صبر کنید روغن داغ شود. حالا با دست خمیر را داخل ماهی تابه بریزید و سطح خمیر را خوب صاف کنید. حالا با چاقو یا نوک کفگیر خمیر را مانند پیتزا برش بزنید و به ۸ یا ۶ قسمت مساوی تقسیم کنید. درب ماهی تابه را بگذارید و صبر کنید پیتزا با حرارت کم بپزد. وقتی یک طرف پیتزا سرخ شد و پخت، برش‌ها را برگردانید و دوباره یک قاشق روغن اضافه کنید تا سمت دیگر پتیزا هم سرخ و پخته شود. حالا پیتزای خوشمزه و سالم شما آماده سرو است، نوش جان.
نکات مهم۱ ـ برای درست کردن این پیتزا می‌توانید مواد میانی را با هرچیزی که دوست دارید جایگزین کنید. می‌توانید به جای سینه مرغ از سوسیس و کالباس، همچنین از موادی مانند ذرت و و گوجه هم استفاده کنید.
۲ ـ آرد را کم کم به مواد اضافه کنید، چون جنس آرد‌های موجود در بازار با هم متفاوت است، به همین دلیل متناسب با کیفیت آرد ممکن است میزان آن کم‌تر یا زیاد‌تر از مقداری شود که در دستور گفته شده است؛ بنابراین موقع اضافه کردن آرد به این مسئله توجه داشته باشید. اگر دیدید خمیر درحال سفت شدن است؛ ولی هنوز مقداری از آرد باقی مانده است؛ یعنی آردی که اضافه کرده‌اید، کافی است و بقیه را اضافه نکنید. اگر هم طبق دستور عمل کردید؛ ولی حس کردید مواد شما هنوز به آن غلظتی که باید برسد، نرسیده است؛ یعنی باید کمی بیشتر آرد اضافه کنید؛ بنابراین شما همیشه مقدار آردی را که در دستور گفته شده است، تهیه کنید. حال ممکن است این مقدار با توجه به کیفیت آرد کم یا زیاد شود.
۳ ـ قارچ طبع گرمی دارد و سرشار از پروتئین، ویتامین، مواد معدنی، آمینو اسید، فیبر، مس، آهن، آنتی اکسیدان، آمینو اسید و… است؛ همچنین در پیش‌گیری از سرطان سینه و پروستات موثر است و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. هنگام خرید قارچ به این نکته توجه داشته باشید که قارچ تازه حتماً نباید سفید و شفاف باشد. یکی از راه‌های تشخیص قارچ سالم این است که قارچ باید تا حدودی سنگین باشد. اگر قارچ سبک و توخالی باشد، سالم نیست. کلاهک قارچ سالم نباید شکاف داشته باشد؛ همچنین بهتر است قارچ‌هایی را که روی پوست آن‌ها لکه قهوه‌ای دارند، خریداری نکنید و اگر هم خریداری کردید، حتماً به صورت پخته آن را مصرف کنید.
۴ ـ فلفل دلمه‌ای یکی از سبزیجات پرخاصیت است که مصرف آن برای تمامی افراد به‌ویژه کودکان توصیه شده است. این سبزی دارای سه رنگ سبز، زرد و قرمز است که رنگ سبز آن طعم قوی‌تری دارد. فلفل دلمه‌ای به دلیل مواد مغذی ازجمله ویتامینی که دارد، منشأ درمان سرماخوردگی است و همچنین برای درمان کم‌خونی، حفاظت از چشم و تقویت قوه بینایی و رفع یبوست بسیار مفید است. ته فلفل دلمه‌ای برجستگی‌هایی وجود دارد. فلفل دلمه‌هایی که چهار برجستگی در زیر خود دارند، ماده هستند. فلفل دلمه‌ای ماده پر تخم است و طعم شیرینی دارد؛ بنابراین برای تهیه انواع سالاد و خام‌خواری مناسب‌تر از فلفل نر است. فلفل دلمه‌ای که سه برجستگی در زیر خود دارد، نر است. تخم کم‌تری دارد و تندتر است. برای غذا پختن از آن استفاده می‌شود و در آشپزی کاربردی‌تر است. برعکس فلفل دلمه‌ای ماده بعد از تفت دادن و پختن اصلاً تلخ نمی‌شود و خوشمزه باقی می‌ماند.

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!