تک فان -مجله خبری و سرگرمی‌

راز تهیه پیازو زنجان: طعمی مقوی و شگفت‌انگیز!

پیازو یکی از غذاهای محبوب و سنتی استان زنجان است که از دیرباز تاکنون مورد توجه قرار گرفته است. این غذا ظاهری شبیه به آش دارد و در گذشته بیشتر برای شام مصرف می‌شد.
مواد اصلی برای تهیه پیازو شامل عدس، آلوچه، زردآلو، پیاز خرد شده، گردو آسیاب شده یا آرد گندم، گوجه‌فرنگی یا رب گوجه‌فرنگی، روغن حیوانی، نمک، فلفل و زردچوبه می‌باشد. پس از سرخ کردن پیاز در روغن، اضافه کردن آرد گندم و تفت دادن، مواد دیگر اضافه شده و عدسی که از قبل خیس کرده‌ایم به مواد اضافه می‌شود و آن را روی حرارت ملایم بپزانیم. همچنین می‌توان برگه‌های زردآلو و آلوچه را به آن اضافه کرده و در نهایت از گوشت قلقلی و لپه استفاده کرد. این غذا غنی از مواد مغذی و خوشمزه است و می‌تواند یک انتخاب عالی برای وعده شام باشد.

ایرنا نوشت: پیازو از قدیمی‌ترین غذاهای زنجان است که ظاهری شبیه به اشکنه یا آش دارد و در گذشته بیشتر برای شام مصرف می‌شد. پیازو از قدیمی‌ترین غذاهای زنجان است که ظاهری شبیه به اشکنه یا آش دارد و در گذشته بیشتر برای شام مصرف می‌شد. ماده اصلی پیازو، تورتا است؛ کفی که هنگام جوشاندن روغن زرد، از روی آن می‌گیرند و در زبان آذری به آن «ساری یاغ» می‌گویند.مواد لازمیک پیمانه عدسیک پیمانه آلوچه و برگه زردآلویک عدد پیاز متوسط پوست کنده و خرد شده۲ قاشق غذاخوری گردو آسیاب ‌شده یا آرد گندمیک پیمانه گوجه‌فرنگی یا ۲ قاشق غذاخوری رب گوجه‌فرنگیروغن حیوانی، نمک، فلفل و زردچوبه به مقدار لازمطرز تهیه پیازوپیاز خرد شده را در روغن کمی سرخ کنید و سپس گردو آسیاب ‌شده یا آرد گندم را اضافه کنید و کمی تفت دهید.در ادامه رب یا گوجه‌فرنگی خرد شده، نمک، فلفل و زردچوبه را اضافه کنید و وقتی بوی خامی آن‌ها گرفته شد، عدسی را که از قبل خیس کرده بودید، همراه با آب کافی به مواد اضافه کنید و اجازه دهید که عدس روی حرارت ملایم کاملا بپزد.به گزارش وب گاه کجارو، در اواخر پخت، آلوچه و برگه‌های زردآلو که از قبل در آب گرم خیسانده بودید، به خوراک اضافه کنید تا بپزد و ترشی آن‌ها به خورد غذا برود. برخی افراد در این غذا از گوشت قلقلی و لپه استفاده می‌کنند.راضیه میرزاحیدری

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!