سفری به زندگی و داستان شگفتانگیز مهرداد بذرپاش – راهنماتو
مهرداد بذرپاش یک سیاستمدار و کارشناس مدیریت است که از سال ۱۴۰۱ در دولت سیزدهم به عنوان وزیر راه و شهرسازی فعالیت میکند. او پیشتر به عنوان رئیس کل دیوان محاسبات کشور، عضو هیئترئیسه مجلس نهم و مدیر عامل شرکتهای بزرگی همچون پارس خودرو و سایپا فعالیت داشته است.
بذرپاش در زمینه سیاست و مدیریت تجربههای متعددی داشته و از جنگهای دفاع مقدس تا ریاست دیوان محاسبات کشور شرکت کرده است. وی از سال ۱۳۶۱ ورود خود به دانشگاه شریف و شروع کار در رشته روزنامه نگاری به همراه دارد و پس از آن به تدریج در حوزههای مختلف سیاست و مدیریت فعالیتهای گستردهای داشته است.
بذرپاش همچنین با حواشی و جدلهای مختلفی نیز مواجه بوده است، از جمله تحصیلات و تبدیل بورسیه به تحصیلات دکتری تا حواشی مربوط به روزنامه وطن امروز و انتصاب به ریاست دیوان محاسبات کشور. او دارای تجربه و سابقههای گوناگونی است که باعث شناخت او در حوزههای مختلف اجتماعی و سیاسی شده است.
تک فان- مهرداد بذرپاش سیاستمدار ایرانی است که از سال ۱۴۰۱ در دولت سیزدهم سمت وزیر راه و شهرسازی را برعهده دارد. او پیشتر در فاصله سالهای ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۱ به عنوان رئیس کل دیوان محاسبات کشور فعالیت میکرد.بذرپاش صاحب امتیاز روزنامه وطن امروز نیز بودهاست. او پیش از این عضو هیئترئیسه مجلس نهم شورای اسلامی، نماینده مردم تهران، قائممقام بنیاد تعاون سپاه، و معاون اجتماعی و امور استانهای ستاد اجرایی فرمان امام، رئیس هیئت مدیره بنیاد اجتماعی احسان، مدیرعامل شرکت توسعه صنعت و معدن تدبیر، معاون رئیسجمهور و رئیس سازمان ملی جوانان، مدیرعامل سایپا، مدیرعامل پارس خودرو و مشاور اجتماعی رئیسجمهور بودهاست. در دولت سیزدهم، پس از کنارهگیری رستم قاسمی، به عنوان وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی به مجلس معرفی شد و رای اعتماد گرفت. زندگی و ورود به عرصه سیاسیتمهرداد بذرپاش در خانوادهای چهار نفره در سال ۱۳۵۹ چشم به جهان گشود. تنها چند ماهه بود که پدرش شهید منصور بذرپاش راهی جبهههای جنگ تحمیلی شد و وقتی مهرداد تنها دو ساله بود، در سال ۱۳۶۱ به عنوان فرمانده گردان در فکه به شهادت رسید. مهرداد بذرپاش پس از اتمام تحصیلات متوسطه خود در سال ۱۳۷۷ در رشته مهندسی صنایع وارد دانشگاه صنعتی شریف شد. در دانشگاه صنعتی شریف به بسیج دانشجویی پیوست و با راه اندازی نشریه دانشجویی به نام «بهاران»، اولین فعالیتهای روزنامه نگاری خود را آغاز کرد. در سال ۱۳۸۰ ریاست بسیج دانشجویی دانشگاه شریف را برعهده گرفت تا اینکه در سال ۱۳۸۱ با انتخاب محمود احمدی نژاد به عنوان شهردار تهران، در سمت مشاور او به فعالیت مشغول شد. وی در سال ۱۳۸۵ موفق به اخذ مدرک کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی از دانشگاه علامه طباطبایی شد و در همان سال نیز نخستین تلاشهای خود را برای رسیدن به سمت شهرداری تهران آزمود که نتیجهای در برنداشت.ورود به عرصههای کلان سیاسی و مدیریتیمهرداد بذرپاش در فروردین ماه سال ۱۳۸۶ و با ۲۷ سال سن، از سوی دولت محمود احمدی نژاد، به عنوان مدیر عامل شرکت پارس خودرو انتخاب شد و و پنج ماه بعد در بهمن ۱۳۸۶ مدیر عاملی سایپا را نیز بدست گرفت. وی در تاریخ دوم مرداد ۱۳۸۸ طی حکمی به سمت معاون رئیسجمهور و رئیس سازمان ملی جوانان، در دولت دو محمود احمدی نژاد منصوب شد، اما یک سال بعد از این سمت برکنار شد. وی همچنین پیش از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸، انتشار روزنامه وطن امروز را آغاز کرد که بجز وقفهای کوتاه تا به امروز در حال انتشار است و البته حواشی زیادی را نیز ایجاد کرده است.مهرداد بذرپاش در انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس موفق به حضور در مجلس شورای اسلامی شد و به عضویت هیئت رئیسه آن درآمد. وی در سال ۱۳۹۴ نیز برای انتخابات مجلس دهم شورای اسلامی نام نویسی کرد، اما موفق به کسب آرای لازم نشد و از رسیدن به مجلس باز ماند. عضویت در هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن، قائممقام بنیاد تعاون سپاه و مدیر عاملی شرکت توسعه صنعت و معدن تدبیر از دیگر مسئولتهای وی بوده است. در تاریخ ۱ مرداد ۱۳۹۹، مهرداد بذرپاش با ۱۵۸ رای موافق نمایندگان مجلس یازدهم، به عنوان رئیس دیوان محاسبات کشور انتخاب و فعالیت خود را در این سمت آغاز کرد.حواشیمهرداد بذرپاش در بسیاری از فعالیتهای خود با حواشی مختلفی مواجه شده است. بخشی از حواشی مربوط به تحصیلات او و به ویژه ماجرای تبدیل بورسیه خارج از کشور به تحصیل در مقطع دکتری دانشگاه علامه طباطبایی میباشد. در زمان انتشار روزنامه وطن امروز نیز به واسطه مقالات و تتیرهای جنجالی مختلف دچار حاشیه شد و در این اواخر نیز انتصاب به ریاست دیوان محاسبات کشور با حاشیههایی در زمینه سابقه کاری کم او همراه شد.