چرا موتورهای قدرتمند EF7 شاتون میزنند؟ همه چیز دربارهٔ این موتورهای جذاب و پرقدرت
موتور EF۷، یکی از موتورهای داخلی جدیدی است که بر روی خودروهای خانواده سمند و دنا استفاده میشود. این موتور بر اساس تکنولوژی جدیدی طراحی شده است و به هدف بهبود عملکرد و ارتقاء تکنولوژی وارد بازار شده است. اما، برخی از افراد ادعا کردهاند که این موتور شاتون میزند، که به عنوان یک نقطه ضعف برای این موتور در نظر گرفته شده است.
علت اصلی شاتون زدن در موتورهای EF۷، ضعف یاتاقانهای متحرک است. این یاتاقانها بین میل لنگ و شاتون قرار میگیرند و در صورت ضعیف بودن کیفیت آنها، با فشاری که در دورهای بالا بر روی آنها وارد میشود، دمای آنها افزایش مییابد و باعث شاتون زدن موتور میشود.
برای جلوگیری از شاتون زدن در موتور EF۷ میتوانید دقت کنید که روغن و فیلتر روغن به موقع تعویض شوند، از سوخت با کیفیت استفاده کنید، رانندگی آرام داشته باشید، نگهداری و خدمات منظم را رعایت کنید و دمای مناسب موتور را حفظ کنید. این اقدامات میتواند به افزایش عمر و عملکرد موتور کمک کند و از وقوع مشکلات شاتون زدن جلوگیری کند.
به طور کلی، شاید شنیده باشید که بسیاری از افراد و تعمیرکاران اظهار داشتهاند که موتورهای EF۷ شاتون میزنند و این موضوع به عنوان یکی از نقاط ضعف این موتور در نظر گرفته شده است. اما علت دقیق شاتون زدن موتورهای EF۷ چیست؟
به گزارش اقتصادآنلاین، میتوان گفت پیشرانه EF۷ یکی از جدیدترین موتورهای داخلی است که بر روی خودروهای خانواده سمند و دنا استفاده میشود. اما برخی افراد به فکر میکنند که موتور EF۷ شاتون میزند. در اینجا به طور جامع به علت شاتون زدن موتور EF۷ اشاره خواهیم کرد.
نگاهی سریع به موتور EF۷
موتور EF۷ در سال ۱۳۸۶ با همکاری آلمانیها طراحی شد و از اواخر سال ۱۳۸۷ در خودروی سمند مورد استفاده قرار گرفت. این موتور با هدف بهبود و ارتقاء تکنولوژی و عملکرد، به عنوان یک پیشرانه جدید و بهتر وارد بازار شد. با این وجود، ورود سمند EF۷ به بازار با واکنشهای متناقضی مواجه شد.
از یک سو، علاقه مردم به خرید سمند با موتور جدید EF۷ کمتر بود و تقاضا بیشتر برای سمند با موتور XU۷ وجود داشت. از سوی دیگر، تیراژ تولید موتور EF۷ پایین بود و نمیتوانست نیازهای تمامی سمندهای تولیدی را برآورده کند.
اولین خودروهای مجهز به موتور EF۷ تولید شدند و شرکت ایران خودرو تصمیم گرفت این خودروها را به ادارات و سازمانهایی مانند نیروی انتظامی و راهنمایی و رانندگی عرضه کند. اما از سال ۱۳۸۹ به بعد، مردم با موتور EF۷ به خوبی آشنا شدند و همچنین تیراژ تولید این موتور افزایش یافت. این موضوع باعث شد تا تعداد خودروهای مجهز به موتور EF۷ در بازار افزایش یابد.
علت استقبال مردم از موتورای اف ۷ چه بود؟
EF۷ برای استفاده از سوخت گاز طبیعی فشرده (CNG) طراحی شده بود و به عنوان یک پایه گازسوز عمل میکرد. این ویژگی باعث شد که در حالت گازسوز عملکرد بهتری نسبت به حالت بنزین سوز داشته باشد. در مقابل، موتورهای دیگر که بر پایه بنزین سوز طراحی شده بودند، در حالت گازسوز به تناقص قدرت و گشتاور میافتادند و قدرت لازم را نداشتند. به همین دلیل، موتور EF۷ با توجه به طراحی بر پایه گازسوز، عملکرد بهتری در این حالت داشت و همچنین هزینه سوخت و آلایندگی کمتری داشت.
علاوه بر این، موتور EF۷ توان و گشتاور بیشتری نسبت به موتور XU۷ تولید میکرد و همچنین امکان پرخورانی یا توربو شدن را نیز داشت.
مشکل شاتون زدن EF۷ از کجا شروع شد؟
مشکل شاتون زدن در موتورهای EF۷ از ابتدا وجود داشت، اما به دلیل کم بودن فضای مجازی در آن زمان، افراد کمتری با این مشکل آشنا بودند. با گسترش اینترنت و افزایش دسترسی به اطلاعات فنی درباره خودروها از طریق وبسایتها و صفحات مربوط به خودرو، تعداد افرادی که با این مشکل آشنا شدهاند، افزایش یافته است. بنابراین، مشکل شاتون زدن در موتورهای EF۷ از ابتدا تاکنون وجود داشته است، اما در این روزها بیشتر به گوش میرسد.
علت اصلی شاتون زدن موتورای اف ۷ چیست؟
علت اصلی و مهم شاتون زدن در موتور EF۷، ضعف یاتاقانهای متحرک است. یاتاقانهای متحرک در این موتور بین میل لنگ و شاتون قرار میگیرند. برخی تأمینکنندگان یاتاقانهای متحرک را به صورت ضعیف تولید میکنند و پس از نصب در موتور، به دلیل فشاری که در دورهای بالا بر روی آنها وارد میشود، دمای یاتاقانها افزایش مییابد. این موضوع باعث میشود که یک یا چند شاتون به علت ذوب شدن یاتاقانهای متحرک، در حالت قفل قرار بگیرند. در این حالت، میل لنگ با دور بالا که در حال اجرا است، شاتون را به سمت دیواره سیلندر میزند.
در نتیجه شاتون قفل شده و فشار زیادی که توسط میل لنگ به دیواره سیلندر وارد میشود، میتواند باعث شکستن شاتون یا دیواره سیلندر شود. در هر صورت، وقوع این حادثه باعث میشود موتور شاتون بزند و نیاز به تعمیر اساسی داشته باشد.
موتور EF۷ معمولاً در چه کارکردهایی شاتون میزند؟
تأمینکنندگان مختلف قطعات موتوری برای EF۷، از جمله یاتاقان متحرک، با کیفیتهای متفاوتی تولید میکنند. همچنین، روش رانندگی افراد نیز ممکن است متفاوت باشد و برخی ممکن است رانندگی پرخطر و فشار زیادی داشته باشند (رانندگی تند و متهور)، در حالی که دیگران رانندگی آرام و متعادلی را انتخاب کنند.
بنابراین، تنوع در کیفیت قطعات موتوری و تفاوت در روش رانندگی میتواند تأثیری در عملکرد و مشکلات شاتون زدن در موتورهای EF۷ داشته باشد.
قطعات موتور با کیفیت بالا و رانندگی مناسب میتواند عمر موتور را به طور قابل توجهی افزایش دهد. در این صورت، موتور خودرو میتواند تا حدود ۱۵۰ هزار کیلومتر و شاید بیشتر هم کار کند.
اما اگر قطعات موتور EF۷ ضعیف باشند و راننده فشار زیادی به آن وارد کند، احتمال شاتون زدن موتور در مسافت ۲۰ هزار کیلومتر هم وجود دارد. بنابراین، کیفیت قطعات و روش استفاده از موتور میتواند بر عمر و عملکرد آن تأثیر بگذارد.
چه کار کنیم که EF۷ شاتون نزند؟
نمیتوانید به طور مستقیم کیفیت قطعات موتور را تشخیص دهید، اما میتوانید برخی اقدامات را انجام دهید تا عمر موتور EF۷ را بیشتر کنید.
– تعویض روغن به موقع: رعایت برنامه تعویض روغن و فیلتر روغن به موقع، باعث حفظ سلامت موتور و کاهش سایش قطعات میشود.
– استفاده از سوخت با کیفیت: استفاده از سوخت با کیفیت و از منابع مطمئن، موتور را در برابر ذرات آلوده و ترکیبات ضررزا محافظت میکند.
– رانندگی آرام: رانندگی با سرعت مناسب، معیارهای شتابزنی و توقف نرم و استفاده مناسب از گیربکس، باعث کاهش فشار و سایش غیرضروری بر روی موتور میشود.
– نگهداری و خدمات منظم: رعایت برنامهها و فعالیتهای نگهداری و خدمات منظم، شامل بررسی سطح روغن، سیستم خنککننده و سیستم تنظیم سوپاپها، به عمر موتور کمک میکند.
– حفظ دمای مناسب: اطمینان حاصل کنید که موتور در دمای عادی و مناسب خود عمل میکند و از گرمای بیش از حد جلوگیری کنید.