تک فان -مجله خبری و سرگرمی‌

منتظر آغاز ارتباط! راز اتصال پیام‌رسان‌های داخلی چیست؟

پیام‌رسان‌های بومی ایران به دلیل پراکندگی و تعدد، باعث سردرگمی برخی کاربران شده است. بنابراین ایجاد اینترکانکشن بین آن‌ها اهمیت زیادی دارد. این امکان به کاربران این اجازه را می‌دهد که از یک پیام‌رسان برای ارسال پیام به کاربران دیگر استفاده کنند، حتی اگر اعضای آن پیام‌رسان نباشند. با فعال‌سازی این ویژگی، کاربران می‌توانند با جست‌وجو افرادی که در پیام‌رسان‌های مختلف عضو هستند را پیدا کنند و با آن‌ها ارتباط برقرار کنند.
با این امکان، از انحصار و وابستگی به یک پلتفرم خاص جلوگیری می‌شود و کاربران می‌توانند آزادانه یک پیام‌رسان را برای ارتباطات خود انتخاب کنند. این قابلیت باعث ارتقاء رقابت و جذابیت پیام‌رسان‌های داخلی می‌شود و ممکن است باعث افزایش اقبال کاربران به این پلتفرم‌ها شود.
همچنین، امنیت در اینترکانکشن نیز تأکید شده است. با اجرای امضای دیجیتال، اطمینان حاصل شده است که ارسال‌کننده و گیرنده واقعی پیام هستند و هرگونه تغییر در پیام به سادگی شناسایی می‌شود. امیدواریم که با اجرای این طرح و ایجاد این قابلیت، همه کاربران بتوانند به راحتی و با اطمینان بیشتر از پیام‌رسان‌های بومی استفاده کنند و این صنعت در کشورمان رشد و توسعه بیشتری داشته باشد.

به دنبال اعلام لزوم حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی، برخی کاربران بر این باورند که پراکندگی و تعدد پیام‌رسان‌های بومی سبب سردرگمی آن‌ها شده است، بر این اساس پیشنهاد شد قابلیتی تحت عنوان اینترکانکشن (اتصال پیام‌رسان‌ها) میان پیام‌رسان‌های داخلی ایجاد شود و طبق گفته وزیر ارتباطات قرار است این قابلیت تا پایان امسال عملیاتی شود.
به گزارش ایسنا، درباره ویژگی‌های قابلیت اتصال پیام‌رسان‌های داخلی به یکدیگر، حامد منکرسی – معاون سیاست‌گذاری و اعتباربخشی سازمان فناوری اطلاعات کشور – اظهار کرد: ابتدا که ایمیل به وجود آمد، کاربران عموما به یک شرکت یا محصول خاص وابسته بودند و فرستنده و گیرنده مجبور بودند که در یک پلتفرم عضویت داشته باشند تا بتوانند پیام‌های خود را برای یکدیگر ارسال کنند.
وی با بیان اینکه همان زمان این نیاز احساس شد که نباید یک انحصار برای شرکت یا پلتفرمی ایجاد شود و کاربران مجبور به استفاده از آن شوند، افزود: به همین دلیل استاندارد‌هایی ایجاد شد تا سرویس دهندگان اصلی بتوانند با یکدیگر ارتباط داشته باشند و کاربر وابسته به پلتفرم خاصی نباشند تا به طور مثال از طریق جی‌میل به یاهو ایمیل بفرستد و یا از یاهو به ایران دات آی آر پیامی را ارسال کند.
معاون سازمان فناوری اطلاعات در گفتگو با ایسنا، با اشاره به پلتفرم‌های بانکی تصریح کرد: یک زمانی کاربر به یک بانک خاص وابسته بود و واریز کننده و گیرنده پول باید در یک بانک حساب می‌داشتند که با شکل گیری استاندارد‌های لازم اکنون به راحتی می‌توان پول را کارت به کارت کرد.
منکرسی با بیان اینکه این مسئله برای پیام‌رسان‌ها هم به وجود آمده است، افزود: نه تنها در ایران بلکه این موضوع در سایر کشور‌ها هم مطرح است تا تمام وابستگی‌ها و انحصار شکسته شود و مردم با آزادی عمل با یکدیگر ارتباط بگیرند و هرکسی بر اساس سلیقه و نیازش یکی از پیام‌رسان‌ها را به عنوان پیام‌رسان اصلی انتخاب کند و بتواند تمام نیاز پیام‌رسانی و اشتراک‌گذاری محتوا را با آن برطرف کند.
وی با اشاره به ضرورت رفع انحصار در پیام‌رسان‌ها، افزود: شاید این مسئله در برخی کشور‌ها از جمله ایران به دلیل وجود پلتفرم‌های متعدد، جدی‌تر باشد و مردم انتظار دارند تا برای تسهیل ارتباطات دولت راه‌حل‌هایی ارائه دهد و بر همین اساس وزارت ارتباطات در نقش تنظیم‌گر طرحی را با همکاری پیام‌رسان‌ها و شرکت‌هایی که در این باره تجربه دارند، شروع کرد.
معاون سازمان فناوری اطلاعات با این توصیف که سازمان فناوری اطلاعات تجربه موفقی برای ارتباط بین سازمان‌ها دارد، گفت: چند سال است که دستگاه‌های اداری برای ارایه خدمات، اطلاعات را با عبور از مرکز تبادل اطلاعات، در اختیار یکدیگر قرار می‌دهند که از همه این تجارب برای حل این مساله استفاده کردیم.
منکرسی درباره تجربه سایر کشور‌ها در این زمینه گفت: قانون موسوم به دیجیتال مارکت اکت (DMA) به صراحت اعلام می‌کند که تمام پلتفرم‌هایی که قصد دارند در کشور‌های عضو اتحادیه اروپا فعالیت کنند، باید قواعدی را رعایت کنند که یکی از آن‌ها اتصال متقابل کاربران به یکدیگر است و حتی برنامه زمان‌بندی را برای اجرای آن مشخص کرده اند که مطابق آن در مرحله اول ارسال متن و فایل در مراحل بعدی تشکیل گروه‌ها و برقراری تماس صوتی و تصویری برنامه ریزی شده است که درحال فراهم کردن مقدمات این کار هستند.
وی درباره زمان برقراری اینترکانکشن میان پیام‌رسان‌های داخلی افزود: اتحادیه اروپا زمان‌بندی چهار ساله‌ای برای این کار تعیین کرده است. وزارت ارتباطات نیز زمان مشخصی دارد بطوریکه فاز اول طرح، ارسال متن و فایل است که در کمتر از شش ماه محقق شده است و فاز‌های بعدی تکمیل کانال و گروه است تا کاربران از پلتفرم‌های مختلف بتوانند عضو یک گروه شوند و از آنجایی که پیچیدگی‌های خاص خودش را دارد، با توجه به بازخورد‌هایی که از فاز یک دریافت می‌کنیم، بر زمان‌بندی اجرای فاز دوم و نهایی برنامه‌ریزی صورت می‌گیرد.
معاون سازمان فناوری اطلاعات از اجرای فاز اول این طرح توسط پیام‌رسان‌ها برای ارسال متن و فایل خبر داد و گفت: در حقیقت پیام‌رسان‌ها محصول را تولید کرده و آن را در جامعه محدودی در اختیار کاربران قرار داده‌اند تا اشکالات و نقص‌های احتمالی آن را کشف و برطرف کنند. با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته این استاندارد‌ها و پروتکل‌ها در اختیار همه پلتفرم‌ها قرار داده شده و آن‌هایی که بتواند زودتر از آزمایش‌ها سربلند بیرون آیند، می‌توانند اعلام عمومی کنند.
منکرسی با بیان اینکه پیام‌رسان‌های «بله»، «ایتا» و «آی گپ» در این زمینه پیشتازند و همین روزهاست که مردم شاهد اطلاع‌رسانی آن‌ها باشند، تصریح کرد: اقداماتی در این زمینه انجام شده تا مردم سردرگم نشوند و بر همین اساس بعد از جلسات با پیام‌رسان‌ها مقرر شد تا بعد از به‌روزرسانی قابلیت جدید با پیش‌فرض غیرفعال بر روی پیام‌رسان‌ها اضافه شود. به عبارتی این قابلیت به این گونه است که زمانی که نسخه جدید پیام‌رسان‌ها منتشر شود، در پیام‌رسان‌ها بصورت غیرفعال وجود خواهد داشت.
وی ادامه داد: بعد از فعال‌سازی، اگر مخاطبان کاربری در پیام‌رسان‌های دیگر هم آن را فعال کرده باشند با جست‌وجو، متوجه می‌شوند که می‌تواند با چه کسی ارتباط برقرار کند. به عبارت دیگر دو طرف باید اجازه کار را به پیام رسان‌های خود داده باشند تا این ارتباط شکل بگیرد. همچنین بحث امضای دیجیتال را برای پیام‌رسان‌ها فراهم و اجرا کردیم تا مطمئن باشند فرستنده و گیرنده، همان کسی است که ادعا کرده پیام را دریافت می‌کند و اگر کوچکترین تغییری رخ دهد، امضا نامعتبر می‌شود و قابل تشخیص خواهد بود؛ بنابراین تمام این تمهیدات در نظر گرفته شده تا مشکلی رخ ندهد.
معاون سازمان فناوری اطلاعات با بیان اینکه قابلیت اینترکانکشن برروی پیام‌رسان‌ها از طریق شماره تلفن ثبت شده در پیام‌رسان، فراهم می‌شود و کاربرانی می‌توانند پیام ارسال کنند که جزو لیست مخاطبان خود باشند، خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌شود با اضافه شدن این قابلیت اقبال مردم به پیام‌رسان‌ها بیشتر شود، زیرا یک مزیت نسبت به پیام‌رسان‌های خارجی بوده و جامعه آماری و مخاطبان بیشتری را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. همچنین این مزیت و رقابت برای کسب و کار‌ها نیز به وجود می‌آید.
منکرسی درباره هزینه‌های اجرای این طرح اظهار کرد: عمده پیاده‌سازی طرح از سوی پیام‌رسان‌ها اتفاق می‌افتد و پیام‌رسان‌ها قبول کردند تا برای جذب کاربر بیشتر ارتباط بهتری به کاربر بدهند. وزارت ارتباطات نیز فقط در حوزه تدوین سیاست‌ها و استاندارد‌های کلی فعالیت می‌کند.

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!