رقابت فراتر از حد! معجزهساز همه فن حریف ۵ میلیارد دلاری ناسا
شرکتهای Intuitive Machines، Lunar Outpost، و Venturi Astrolab توسط ناسا برای ساخت یک ماهنورد قوی برای کاوش در قطب جنوب ماه انتخاب شدهاند.این خودرو باید به خوبی شرایط سخت و خشن قطب جنوب ماه را تحمل کند و قادر به جمعآوری دادهها و انجام عملیات در این منطقه با وجود خدمه یا بدون حضور آن باشد. این خودرو باید دارای ویژگی خودران، قدرت تحمل شرایط سخت و برخوردار از سیستم پیشران کارآمد باشد.
سه شرکت انتخاب شده توسط ناسا هر یک باید طرحهای خود را ارائه دهند تا بتوانند در مراحل بعدی وسیله نقلیه را بسازند و توانایی های خود را نشان دهند.در نهایت یکی از آنها برای ماموریت نهایی انتخاب خواهد شد. این پروژه با هزینه حدود ۵ میلیارد دلار برای ناسا همراه خواهد بود. این خودرو باید دارای دو فضانورد و ویژگی خودران بوده و توانمند باشد تا حتی زمانی که هیچ فضانوردی حاضر نباشد بتواند در ماه کاوش کند. امیدواریم که زمانی که این خودرو آماده شود، بتوانیم به اکتشافات بیشتری در ماه دست یابیم.
خبرآنلاین نوشت: فضانوردان برای کاوش در قطب جنوب ماه به یک ماه نورد قوی نیاز دارند. اکنون ناسا سه شرکت را برای ساخت خودرویی که روی ماه حرکت کند انتخاب کرده است تا ساخت این خودرو را نهایی کند.ناسا سه شرکت را برای طراحی یک ماه نورد (LTV) انتخاب کرده است، فضانوردان میتوانند از این وسیله برای کاوش در قطب جنوب ماه استفاده کنند، چرا که قطب جنوب ماه دارای سطحی به شدت کوهستانی و شرایط محیطی خشن با دمای بین ۵۴ درجه سانتیگراد تا ۲۰۳- درجه سانتیگراد است. ماه نورد به گونهای طراحی خواهد شد که بتواند شرایط سخت قطب جنوب را تحمل کند و به ناسا اجازه دهد سطح ماه را با وجود خدمه و یا بدون حضور آن کاوش کند.سه طراح و یک ماشین!ناسا از بین پیشنهادهای متعددی که دریافت کرد، پیشنهاد همکاری با سه شرکت را انتخاب کرد: Intuitive Machines، Lunar Outpost، و Venturi Astrolab. اگر قبلاً نام این تولید کنندگان را نشنیدهاید باید بدانید که Intuitive Machines اولین شرکت خصوصی هوانوردی در جهان است که با موفقیت یک فضاپیما را روی ماه فرود آورد. در فوریه ۲۰۲۴، فرودگر اودیسه آنها به سطح ماه برخورد کرد. علیرغم یک فرود سخت، فضاپیما موفق به جمعآوری دادهها و عملیاتی شدن برای یک هفته در نزدیکی قطب جنوب ماه شد.سازنده دیگر Lunar Outpost است، یک ارائهدهنده راهحلهای رباتیک و فضاپیمایی که اخیراً قراردادی را از نیروی هوایی ایالات متحده برای توسعه لایه نرمافزاری رباتیک (MARS) دریافت کرده است. سومین سازنده Venturi Astrolab در توسعه وسایل نقلیه الکتریکی، خورشیدی و هیبریدی تخصص دارد که میتوانند در مناطقی که هیچ وسیله نقلیه دیگری در آن کار نمیکنند، مقاومت کنند.در ۱۲ ماه آینده، هر یک از این سه شرکت باید طرحهای LTV خود را به عنوان بخشی از دستور کار امکان سنجی ناسا ارائه دهند تا در مرحله بعد وسایل نقلیه را بسازند، توانایی های خود را نشان دهند و جزئیاتی در مورد نحوه استقرار وسایل نقلیه مربوطه خود ارائه دهند. در نهایت ناسا از بین سه طرح، تنها یکی را برای ماموریت نهایی انتخاب خواهد کرد. با این حال، در ۱۰ سال آینده، ناسا در مجموع حدود ۵ میلیارد دلار برای پروژه LTV هزینه خواهد کرد.کاری که یک ماشین در ماه باید انجام دهدبه گفته ناسا، LTV باید بتواند دو فضانورد را در خود جای دهد و همچنین دارای ویژگی خودران باشد، این ویژگی به آژانس اجازه میدهد تا از وسیله نقلیه برای کاوش در ماه حتی زمانی که هیچ فضانوردی در ماه وجود ندارد استفاده کند. این وسیله نقلیه علاوه بر قدرت تحمل شرایط خشن قطب جنوب ماه، باید دارای یک سیستم پیشران بسیار کارآمد باشد که بتواند از ماموریتهای طولانی مدت پشتیبانی کند.علاوه بر این، LTV باید مجهز به فناوریهای ارتباطی پیشرفته باشد. با این حال فرآیند طراحی، آزمایش و استقرار سالها طول خواهد کشید و به این زودیها نمیتوانیم آن را در ماه ببینیم. کارشناسان امیدوارند زمانی که وسیله نقلیه آماده شود، توانایی فضانوردان نیز برای اکتشاف در سطح ماه افزایش دهد.راضیه میرزاحیدری