تک فان -مجله خبری و سرگرمی‌

شگفتی های نوروز ۸۳: راز موفقیت فیلم «کما» در سال بیست سالگیش!

فیلم «کما» به کارگردانی آرش معیریان در نوروز سال ۱۳۸۳ منتشر شد و موفقتی بزرگ در بازار فیلم ایران داشت. با بازی امین حیایی، محمدرضا گلزار و مهناز افشار، این فیلم توانست به طور کلی عنوان پرفروش‌ترین فیلم سال را برای خود اختصاص دهد. داستان فیلم درباره‌ی دو شخصیت، امیر و حسن، از دو طبقه اجتماعی مختلف است که برای تحقق اهدافشان با یکدیگر همراهی می‌کنند. این فیلم به خوبی موضوعات اجتماعی و سیاسی آن زمان را در قالب یک کمدی به تصویر می‌کشد و باعث شد مخاطبان به دیدن آن علاقه‌مند شوند.

بازیگران اصلی فیلم، امین حیایی و محمدرضا گلزار، با هنر و استعداد خود موفق به جلب توجه مخاطبان شدند. همچنین فیلمنامه‌ی «کما» که توسط پیمان معادی نوشته شده بود، نقد به وضعیت اجتماعی و تلاش برای ساخت شخصیت‌های مختلف، این فیلم را از بقیه‌ی آثار دوران خود متمایز کرد. از آن زمان تاکنون، «کما» به عنوان یکی از فیلم‌های محبوب و موفق سینمای ایران به یاد می‌ماند و باعث شده بازیگران آن نیز در دهه‌های بعد به عنوان هنرمندان موفق و معتبر شناخته شوند.

فیلم نیوز نوشت: بیست سال از اکران فیلم «کما» به کارگردانی آرش معیریان می‌گذرد؛ فیلمی کمدی با بازی امین حیایی، محمدرضا گلزار و مهناز افشار که نوروز ۱۳۸۳ توانست در صدر فهرست فروش فیلم‌ها قرار بگیرد و به طور کلی عنوان پرفروش‌ترین فیلم سال را به خود اختصاص دهد. زوج حیایی و گلزار به قدری در «کما» مورد توجه قرار گرفتند که بعد از آن در آثار مختلفی همراه هم مقابل دوربین رفتند.پیمان معادی، بازیگر مطرح سینمای ایران و جهان که این روز‌ها به واسطه نگارش فیلمنامه «افعی تهران» و بازی در آن، بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته، بیست سال پیش فیلمنامه «کما» را نوشت؛ اثری که وقتی آن را در مقایسه با آثار دهه اخیر معادی قرار می‌دهیم به شباهتی میانشان نمی‌رسیم. به بهانه بیست سالگی «کما» مروری داریم بر دلایل موفقیت این فیلم.بیست سال از اکران فیلم «کما» به کارگردانی آرش معیریان می‌گذرد؛ فیلمی کمدی با بازی امین حیایی، محمدرضا گلزار و مهناز افشار که نوروز ۱۳۸۳ توانست در صدر فهرست فروش فیلم‌ها قرار بگیرد و به طور کلی عنوان پرفروش‌ترین فیلم سال را به خود اختصاص دهد. زوج حیایی و گلزار به قدری در «کما» مورد توجه قرار گرفتند که بعد از آن در آثار مختلفی همراه هم مقابل دوربین رفتند.زوج امین حیایی و محمدرضا گلزار نخستین بار در فیلم «کما» مقابل هم قرارگرفتندجذابیت زوج گلزار و حیایی | آن زمان محمدرضا گلزار و امین حیایی، هردو به اندازه کافی در مرکز توجه‌ها قرار داشتند و وقتی در جایگاه یک زوج کمدی کنار هم مقابل دوربین رفتند، برای همه جذاب بود ماحصل کارشان را تماشا کنند. امیر با بازی محمدرضا گلزار، پسر ثروتمند یکی از آقازاده‌ها بود که اتفاقی پدر حسن با بازی امین حیایی را زیر می‌گرفت و برای گرفتن رضایت، مجبور بود به حسن نزدیک شود. تفاوت جایگاه طبقاتی و سبک زندگی آن‌ها جذابترین بخش رابطه میان این زوج را می‌ساخت. امیر سعی می‌کرد به حسن کمک کند تا دل دختر مورد علاقه‌اش را به دست بیاورد و از آنجایی که این تلاش نتیجه نمی‌داد و حسن حتی ذره‌ای هم نمی‌توانست به آموزه‌های امیر نزدیک شود، موقعیت‌های جذابی پدید می‌آمد. موفقیت «کما» باعث شد که ابراهیم وحیدزاده، سه سال بعد برای یک سکانس از فیلم «شام عروسی» هم از گلزار دعوت کند تا کنار حیایی قرار بگیرد و جذابیت فیلمش را بالا ببرد. آن‌ها یکبار دیگر در سال ۹۰ در «شیش‌وبش» زوج کمدی تشکیل دادند. همان زمان بود که تهیه‌کننده «ساخت ایران» هم تصمیم گرفت پای این زوج را به سریالش باز کند. آن‌ها در فصل‌های مختلف این سریال کنار هم قرار گرفتند.مهناز افشار در «کما» حضوری کمرنگ، اما تاثیرگذار داردموفقیت فیلمنامه | فیلمنامه «کما» را پیمان معادی نوشته بود و شاید به همین دلیل هم به نسبت آثار بعدی معیریان، چند گامی رو به جلو قرار داشت. معادی پیش از اینکه به عنوان بازیگر و کارگردان شناخته شود، سال‌ها به عنوان فیلمنامه‌نویس در سینما فعالیت داشت. اولین‌بار سال ۱۳۷۹ فیلمنامه «آواز قو» را نوشت و بعد از آن فیلمنامه‌نویسی را ادامه داد و تا قبل از ورود به عرصه بازیگری فیلمنامه‌های «عطش»، «کما»، «کافه ستاره» و «شام عروسی» را به سرانجام رساند؛ فیلم‌هایی که به لحاظ ساختار و محتوا بسیار متفاوت از هم هستند و بعضی‌هایشان با حال‌وهوای آثار بعدی معادی هم ارتباط خاصی ندارند، اما نکته مهم اینکه در همه آن‌ها نقد به وضعیت مردم در جامعه وجود دارد و همچنین تلاش زیادی برای ساخت شخصیت‌ها شده است. در «کما» جنس شوخی‌ها کاملا حساب‌شده بود، نه به لودگی می‌زد و نه از جنسی بود که مخاطبان عام با آن ارتباط برقرار نکنند. قرار گرفتن دو جوان از دو جایگاه اجتماعی کاملا متفاوت و شکل‌گیری رفاقت میان آن‌ها آنهم در موقعیت‌هایی بسیار خنده‌دار، باعث می‌شد مخاطبان هنگام تماشای فیلم کاملا از فضای بیرون فاصله بگیرند و تمام مدت ذهنشان درگیر ماجرا‌های این فیلم شود.با موفقیت فیلم «کما» موقعیت محمدرضا گلزار در سینمای ایران تثبیت شدنیش‌وکنایه‌ها به اوضاع جامعه | یکی از مهمترین ویژگی‌های فیلم «کما» این بود که در خلال شوخی و خنده، زندگی آقازاده‌ها و مسئولان سیاسی کشور را به تصویر می‌کشید و در نقطه مقابل نگاهی به زندگی طبقه فرودست داشت. درواقع نزدیکی امیر به عنوان یک آقازاده با حسن، پسر فقیر طبقه فرودست باعث می‌شد او با شیوه دیگری از زندگی روبه‌رو شود و بتواند با کمک حسن از پدر ثروتمند و هم‌رده‌هایش انتقام بگیرد. «کما» یک کمدی صرف نبود. وضعیت سیاسی و اجتماعی ابتدای دهه هشتاد و تصمیمات پشت پرده شخصیت‌های سیاسی را هم به نقد می‌کشید. سکانس بسیار جذاب رقصیدن امیر و حسن با آهنگ‌های داخل ضبط‌های شخصیت‌های سیاسی، هنوز هم پس از سال‌ها از ذهن‌ها بیرون نرفته است؛ سکانسی که از اجبار مردم برای رقصیدن با ساز‌های مختلف مسئولان حکایت داشت.فیلم «کما» در اکران نوروز ۸۳ توانست گیشه سینما‌ها را تسخیر کنداستقبال بالا از فیلم | قرار بود در نوروز ۱۳۸۳ فیلم «مارمولک» به کارگردانی کمال تبریزی روی پرده برود و همه منتظر اتفاق ویژه‌ای در اکران بودند، اما دم آخر وضعیت تغییر کرد و اکران «مارمولک» به تعویق افتاد. همین مسئله باعث شد فیلم کمدی «کما» بسیار زیاد مورد توجه قرار بگیرد و مخاطبان فراوانی را راهی سینما‌ها کند. در آن سال یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر برای تماشای این فیلم با بلیت ۹۰۰ تومانی به سینما‌ها رفتند. در آن سال محمدرضا گلزار هم در «کما» و هم «بوتیک» جایگاه ویژه‌ای در سینما به دست آورده بود.راضیه میرزاحیدری

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!