تدریجی فروپاشی رویایی: داستان شکست یک برند
شکست در کسب و کار همیشه یک بخش طبیعی از فرآیند رشد و توسعه شرکتها است. بسیاری از شرکتهایی که در گذشته شکوهمند بودند، امروزه به خاطر عدم توانایی در تطبیق با تغییرات بازار و نیازهای مشتریان در خطر بقا هستند. مثالی که در اینجا ذکر شده، موضوع تعدادی از شرکتهای تولید کننده گوشیهای هوشمند است.
در سال ۲۰۰۷، آیفون که توسط شرکت اپل عرضه شد، باعث تحولی در صنعت گوشیهای هوشمند شد. این در حالی بود که رقبای اپل، مانند سازندگان بلکبری، انتظار نداشتند که آیفون انقلابی در بازار ایجاد کند. اما با پذیرش مصرفکنندگان از فناوری لمسی، آیفون به یک پدیده جهانی تبدیل شد و ارزش بازار بلکبری به شدت کاهش یافت.
این موضوع نشان از اهمیت توانایی تطبیق و نوآوری در محصولات، خدمات و رویکردهای کسب و کار دارد. شکست شرکتهای مانند بلکبری نشان دهنده عدم توانایی در فهم و پذیرش تغییرات بازار و نیازهای مشتریان است. بنابراین، برای بقا و رشد در محیط کسب و کار، توجه به نوآوری، تطبیق و انعطاف پذیری امری ضروری است و عدم آن میتواند به شکست و سقوط کسب و کار منجر شود.
شکست در کسبوکار همیشه وجود دارد و بسیاری از شرکتهایی که دورانی شکوهمند را سپری کرده بودند، اکنون کسی حتی نامشان را هم نمیشناسد.
به گزارش همشهریآنلاین، بهطور حتم، آیفون در سال۲۰۰۷ کل صنعت گوشیهای هوشمند را تغییر داد. این درحالی بود که تقریبا همه سازندگان تلفن همراه در آن زمان باور نداشتند که شرکت اپل بتواند چنین تأثیری بر بازار داشته باشد.
هنگامی که اپل نخستین آیفون را معرفی کرد، چندین مدیر از RIM (شرکت سازنده بلکبری) با گوشی هوشمند اپل شوخی کردند، زیرا فکر میکردند که مصرفکنندگان هرگز گوشی هوشمندی با صفحه نمایش لمسی و صفحه کلید مجازی نمیخواهند. مایک لازاریدیس، مؤسس شرکت بلکبری درباره آیفون درماه نوامبر سال۲۰۰۷ گفته بود: «سعی کنید یک کلید وب را روی صفحه لمسی آیفون اپل تایپ کنید، این یک چالش واقعی است. شما نمیتوانید آنچه را تایپ میکنید، ببینید.»
با این حال، اما مشتریان واقعا از داشتن یک گوشی هوشمند با نمایشگر لمسی بزرگ استقبال میکردند و درحالیکه آیفون کمکم به یک موفقیت بزرگ جهانی تبدیل شد، ارزش بازار بلکبری تنها در سالهای پس از معرفی نخستین آیفون به میزان قابلتوجهی کاهش پیدا کرد.
از سوی دیگر، شرکتهایی مانند سامسونگ به سرعت مسیر اپل را با گوشیهای هوشمند صفحه لمسی دنبال کردند تا در بازار باقی بمانند. زمانی که بلکبری تصمیم گرفت با گوشیهای هوشمند خود وارد کارزار شود، دیگر خیلی دیر شده بود و اگر شما هنوز از یک گوشی کلاسیک بلکبری استفاده میکنید، بهتر است در اسرع وقت از تمام اطلاعات خود نسخه پشتیبان تهیه کنید.
آنها مدعی بودند که گوشیهای هوشمند فوق ایمن را به بازار میفرستند؛ گوشیهایی که نفوذ به آنها امکانپذیر نیست و کسی نمیتواند شنودشان کند، اما بلکبری که سال۲۰۱۶ آمده بود و بهدنبال جابهجایی رکوردهای بزرگ بود، خیلی زود با رویاهایش بهدست فراموشی سپرده شد.