تک فان -مجله خبری و سرگرمی‌

سحر حرف زدن کودکان: دنیای رنگارنگ آنها

گفتگو با کودکان یکی از لذت‌های بی‌نظیر زندگی است. این تعامل‌ها نه‌تنها افراد بالغ را به جهان خالی از ازواج و پر از تجربیات صادقانه دوران کودکی برمی‌گرداند، بلکه می‌توانند باعث ایجاد ارتباطات قوی بین پدر و مادر و فرزندان شوند.
هنگامی‌که با کودکان حرف می‌زنیم، دنیای آن‌ها را از نگاه‌شان می‌بینیم و با شگفتی و تازگی واکنش‌هایشان را مشاهده می‌کنیم. هرچند ممکن است این گفت‌و‌گوها به نظر ساده بیاید، اما واقعاً می‌تواند پلی برای درک عمیق‌تر احساسات و نگرش‌های طرف مقابل به ما باز کند.
مطالعات نشان داده‌اند که گفتگو کردن با کودکان می‌تواند اعتماد به نفس و اعتماد به نفس فرزندان را تقویت کرده و آن‌ها را برای موفقیت در زندگی آماده‌تر کند. به علاوه، این تعاملات می‌تواند ارتباط خانوادگی را تقویت و احساس ارتباط و ارزشمندی را به فرزندان منتقل کند.

کودکان از چه سنی سخن گفتن را آغاز می کنند؟ سیر تکامل گفتاری نوزاد چگونه است؟ چرا بعضی کودکان دیر به حرف می آیند؟ برای درمان مشکلات گفتاری کودکمان چه کنیم؟

ما در این مطلب از به پرسش ها و دغدغه شما در مورد صحبت کردن نوزاد و سیر تکامل گفتاری او جواب خواهیم داد پس همراه ما باشید.

جالب است بدانید کودک از همان بدو تولد سخن گفتن را شروع می کند. سخنانی که با گریه آغاز می شود!

نوزاد گرسنه است، جایش را خیس کرده و خوابش می آید یا دل درد است، همه اینها را با زبان گریه بیان می کند و این والدین هستند که باید نیاز کودک را بشناسند و در پی برطرف کردن آن باشند.

حرف زدن کودک از بدو تولد تا یک سالگی

هر کدام از ما فقط یک بار در زندگی هم که شده آواهایی چون آنگه و قان قان نوزادان را شنیده ایم و این اولین آوایی است که بکار می برند‌. هنگامی که با یک نوزاد دو ماهه صحبت می کنید به شما واکنش نشان می دهد و حتی گاهی تلاش می کند که با شما صحبت کند.

گفتیم کودک نیاز خود را با گریه نشان می دهد و والدین کم کم با دقت در نحوه گریه او خواهند فهمید مشکل او در چیست. مثلا گریه ای که کوچک و کم صدا باشد نشانه گرسنگی اوست و گریه های طولانی مدت او بیانگر درد بدن یا قولنجی در نوزاد است.

حرف زدن کودک از سه ماهگی به بعد پیچیده تر می شود و آواهایی چون بب، مم، و آ را بیان خواهد کرد اما اگر نتوانست این آواها را ادا کند نگران نباشید گاهی این روند تا شش ماهگی طول می کشد.

در پنج تا شش ماهگی سعی می کند تن صدای خود را بالا ببرد و جیغ می زند، نسبت به چهره دیگران واکنش نشان می دهد. دقت کنید، سخن گفتن با کودک به حرف زدن او کمک خواهد کرد. چنانچه فرزند شما تاکنون نسبت به رفتار و صحبتهای شما واکنشی نشان نداد حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید.

نوازاد شش ماهگی را که پشت سر بگذارد تلاش می کند شروع به سخن گفتن کند. حرف زدن کودک به صورت بیان حرف های ترکیبی است مثل بَ، مَ . صدای خود را گاهی بلند و کوتاه نموده و صدایشان را بم می کنند‌. اگر از فرزند خود سوالی بپرسید با تکان دادن سر جواب خواهد داد.

بعضی از کودکان ممکن است بتوانند کلماتی چون آب، مامان، بابا و حتی واژگان بیشتری را هم ادا کنند که نشانگر هوش کلامی بالای آنان است‌. البته این مورد بسیار نادر است و اگر کودک شما هنوز کلمه ای را بیان نمی کند نگران نباشید در برخی کودکان این روند تا دو سالگی نیز ممکن است طول بکشد‌.

کودک ماه به ماه رشد می کند تا یک سالگی را طی کند و به ۱۴ ماهگی خود برسد او دیگر گریه را کنار گذاشته و شیوه ای جدید برای بیان نیازهایش بر می گزیند و هر چه را بخواهد با اشاره دست نشان می دهد. به هر آنچه اشاره کرد نام صحیحش را به او یادآوری کنید.

حرف زدن کودک از ۱۵ ماهگی تا دو سالگی

خب فرزند دلبندتان ۱۵ ماهه شده و وقت آن است که شما را مامان صدا بزند و قند توی دلتان آب شود! اکنون او باید حروفی چون واو و نون را به خوبی ادا کند و وقتی از او سوالی پرسیده می شود به نشانه تایید سرش را تکان دهد.

۱۸ ماهه که شد می تواند با گفتن یک کلمه مثلا آب تشنگی خود را ابراز کند. او کم کم نام اعضای خانواده چون آبجی و برادر را بیان می کند. او صفتهایی مانند سرد و گرم یا داغ را تشخیص خواهد داد.

از ۱۸ماهگی تا دو سالگی حرف زدن کودک وارد مرحله جدیدی می شود و کودک می تواند دو کلمه را همزمان ادا کند مثل مامان دوست یا بابا داد، علاوه بر آن کودک نسبت به آنچه متعلق به اوست تعلق خاطر دارد و در مورد آنها صحبت می کند مانند بابا و مامان من یا لباس من.

تا دو سالگی به مرور زمان ۱۰۰ کلمه را یاد گرفته است و جملات سه کلمه می گوید البته فعل و فاعل را اشتباه می کند اما معنی را می رساند.

به توصیه نی نی بان هر چقدر با کودک سخن بگویید و کلمات را صحیح بکار بندید او به اصطلاح زودتر به حرف می آید.

حرف زدن کودک از دو تا سه سالگی

اکنون واژگان بکار برده توسط کودک ۳۰۰ کلمه خواهد بود او دیگر افعال گذشته و آینده را به راحتی متوجه شده و استفاده می کند، وقت آن رسیده تا جملات سه کلمه ای به شش کلمه افزایش پیدا کند. فراموش نکنید شما هر چه بیشتر با او ارتباط برقرار کنید او نیز واژگان بیشتری را بخاطر خواهد سپرد‌.

اگر خدای ناکرده در آنچه گفته شد تاخیر داشت یا سوالات شما را متوجه نمی شد یا تکرار می کرد حتما با پزشک مشورت کنید.

حرف زدن کودک در سه تا چهار سالگی

در این برهه زمانی کودک باید بتواند در مورد اتفاقاتی که در غیبت شما افتاده سخن بگوید. زمان و اشخاص را به خوبی بشناسد. برخی از کودکان هیجانی صحبت می کنند یا حتی ممکن است فک آنها در هنگام حرف زدن تغییر شکل دهد و لکنت زبانی داشته باشند، در صورت مشاهده چنین مواردی به متخصص مراجعه و گفتار درمانی را در پیش گیرید.

تکلم کودک در چهار تا پنج سالگی

شیرین زبانی های فرزند شما اوج گرفته و حتی برایتان داستان پردازی هم می کند آن هم داستانهای پنج جمله ای! در مورد تصاویر و عکسهایی که می بیند توضیح می دهد، تا می توانید از قصه های خیالی او لذت ببرید! ممکن است در بین قصه گوییهایش حرف ژ و ش رو اشتباه تلفظ کند هیچ اشکالی ندارد این مشکل بسیاری ار کودکان تا هفت سالگیست. برای اطمینان خاطر خود با متخصص یا مرکز بهداشت در میان بگذارید‌.

حرف زدن کودک در ۶ تا ۸ سالگی

نوبت آن رسیده تا شما داستان بگویید و او نظر بدهد! البته زیر و بم آواها و ضمایر و افعال را نیز باید به درستی و هیچ گونه لکنت زبانی بیان کند. بدون دیدن تصویری از آن سخن بگوید او دیگر بزرگ شده و توقعات گفتاری از او نیز بزرگتر! اگر مشکلی در تکلم کودک وجود داشت حتما باید از جهات مختلفی چون مغز و اعصاب و روانشناسی و روانپزشکی مورد معاینه قرار بگیرد.

اما چرا برخی کودکان در گفتار تاخیر دارند که در ادامه به برخی از آنها اشاره ای خواهیم داشت.

علت مشکلات گفتاری کودکان چیست؟

برخی از کودکان دیرتر به حرف می آیند و این ممکن است به دلیل سکوت خانه و ارتباط بر قرار نکردن با او باشد اما در برخی موارد مشکلات دیگری باعث این عارضه می شود از جمله؛

اوتیسمشکاف لبلکنت زبانیمشکلات فک و صورتمشکلات پردازش مغزمشکلات جسمی و ذهنیتاخیر در روند رشدمشکلات اجتماعی و روانشناختی مثل نبود یک یا هر دو والد

توجه کنید آموزش و حرف زدن کودک تاثیر بسزایی در رشد گفتاری او دارد حتی مشکلات تغذیه ای و ضعف جسمانی نیز بی تاثیر نیست.

تا می توانید با نوزاد سخن بگویید و او را تشویق کنید به صحبت کردن، اگر چنانچه متوجه تاخیر در تکلم او شدید با مشاوره با متخصص و گفتار درمانی سعی بر معالجه اصولی او داشته باشید. اقدامات خودسرانه و تحت فشار قرار دادن کودک باعث آزار شده و نتیجه خوبی نخواهد داشت.

کلام نهایی

از آنجایی که حرف زدن کودک مسئله ای بسیار مهم است و یک کودک پر شور، خود برای هر آنچه مورد نیازش هست نظر می دهد و انتخاب با اوست، بگذارید خودش لباس و لوازم اتاق خوابش را برگزیند و از آن لذت برد. در فروشگاه اینترنتی سیسمونی کودک نیاز میتوانید در این باره بیشتر بخوانید.

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!