تک فان -مجله خبری و سرگرمی‌

لطفا تو answertext این عنوان جذاب رو بنویسید اینجا

شماره گذاری وسایل نقلیه به منظور ساماندهی و کنترل وضعیت خودرو‌ها از جمله وارداتی و تولید داخلی برای اولین بار در ایران به شروط پرداخت عوارض وارد شده است. این تصمیم به منظور تسهیل در اسقاط خودروهای فرسوده، کاهش مصرف سوخت و حفاظت از محیط زیست اتخاذ شده است. با ابلاغ آیین‌نامه‌های مربوطه و افزایش عوارض برای خودروهای وارداتی، فشار روی ثبت شاسی‌ها و گواهی اسقاط افزایش یافته است. به دلیل کمبود گواهی اسقاط، قیمت‌های غیررسمی در این حوزه افزایش یافته و نظم بازار به طرزی تحت تأثیر قرار گرفته است. تا زمان تأمین گواهی‌های لازم، معاملات ریالی خواهند بود و مطابق با دستورالعمل‌های ساماندهی خودرو، تصمیم‌گیری‌ها انجام خواهند شد. این اقدامات منجر به بهبود و ساماندهی بازار خودروها و افزایش اعتماد عمومی به صنعت خودروسازی خواهد شد.


مهدی ابراهیمی اظهار داشت: برای اولین بار شماره گذاری وسایل نقلیه اعم از وارداتی و تولید داخل طبق قانون ساماندهی خودرو منوط به پرداخت عوارض شده است.
به گزارش مهر، معاون برنامه‌ریزی ستاد نوسازی ناوگان نوسازی و اسقاط خودرو‌های فرسوده، گفت: شماره گذاری کلیه وسایل نقلیه اعم از وارداتی و تولید داخل برای اولین بار در کشور طبق قانون ساماندهی خودرو منوط به پرداخت عوارض شده است.
ابراهیمی بیان کرد: با توجه به قانون ساماندهی و توجه این قانون به مساله زیست محیطی و صرفه‌جویی در مصرف سوخت مساله صورت گواهی اسقاط خودرو‌های فرسوده در اولویت قرار گرفت که سرعت خروج خودرو‌های فرسوده را تسریع کند.
وی افزود: در برهه حساس کنونی در خصوص شماره گذاری خودرو‌های وارداتی با رویکرد خودرو‌های تجاری و سنگین در آخرین روز کاری سال گذشته آئین نامه‌ای ابلاغ شد که از روز پنج اردیبهشت هم لازم‌الاجرا است. با توجه به افزایش عوارض این خورد‌ها که در این روز، فشار زیادی روی ثبت شاسی‌های وارداتی در کشور داشتیم و میزان گواهی اسقاط برای شماره گذاری هم کم بود.
ابراهیمی اظهار کرد: نیاز کشور برای شماره گذاری بسیار بیشتر از ظرفیت کنونی بود. به دلیل کمبود گواهی اسقاط، فضای نامناسبی ایجاد و قیمت‌های غیررسمی در این حوزه بسیار بیشتر شد.
معاون برنامه‌ریزی ستاد نوسازی ناوگان نوسازی و اسقاط خودرو‌های فرسوده بیان کرد: به دلیل نبودن گواهی و کم فروشی و رشد قیمت‌ها خارج از ضابطه این تصمیم توسط ستاد نوسازی و طبق تبصره سه آئین نامه سامانه صنعت خودرو به عوارض ریالی مبدل شد.
به گفته وی، تا زمانی که گواهی کافی تولید شود رویکرد ما ریالی خواهد بود و تا زمان تأمین این گواهی به اصل اولیه آن بازخواهیم گشت.

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!