تک فان -مجله خبری و سرگرمی‌

سرنخی برای فهمیدن چرایی پیر شدن دیرتر مغز پولداران

تحقیقات اخیر نشان داده است که افراد با درآمد کمتر به سرعت پیری مغز انسان بیشتری دچارند. محققان دانشگاه لوزان سوئیس پس از بررسی و تحلیل بیش از ۷۵۱ شهروند سوئیسی به این نتیجه رسیدند که افراد با درآمد کمتر، ماده سفید مغز زودتر افت کرده و علائم پیری زودرس بیشتری را نشان می‌دهند.

ماده سفید در مغز نقش مهمی در انتقال اطلاعات از قشر مغز به سایر قسمت‌های سیستم عصبی دارد. اختلال در این ماده می‌تواند به مشکلات هماهنگی و ادراکی در افراد منجر شود. همچنین، تحقیقات نشان داده است که اجزای مغز مسئول سیستم عصبی نیز در افراد با درآمد کمتر نشانه‌های ناپایداری دارند.

به عبارت دیگر، وضعیت اقتصادی و اجتماعی افراد می‌تواند بر سلامت مغز آن‌ها تأثیرگذار باشد. این یافته‌ها می‌تواند در طراحی برنامه‌های پیشگیری و درمانی برای حفظ حافظه و ادراک در افراد مسن مؤثر باشد.

اعتماد آنلاین نوشت: محققان دانشگاه لوزان سوئیس به ارتباط بین درآمد و سرعت پیری مغز انسان دست یافته‌اند.محققان دانشگاه لوزان سوئیس به ارتباط بین درآمد و سرعت پیری مغز انسان دست یافته‌اند.بر اساس این گزارش که در مجله Journal of Neuroscience منتشر و رسانه‌های عربی هم آن را بازنشر داده‌اند: محققان بعد از بررسی و تحلیل توانمندی‌های فکر ۷۵۱ شهروند سوئیسی که سن آنها بین ۵۰ تا ۹۱ سال بود و با در نظر گرفتن سطح علمی آنها و اینکه آیا در طول زندگی به بیماری‌های قلبی و عروقی، افسردی، نگرانی مبتلا بوده یا مواد مخدر مصرف کرده‌اند آن را با نتایج سیتی‌اسکن‌های آنها مطابقت دادند.محققان بعد از بررسی‌های انجام‌گرفته به این نتیجه رسیدند افرادی که درآمد کمتری نسبت به دیگران داشتند، علائم پیری زودرس ماده سفید مغز آنها بیشتر نمایانگر بود، این ماده کار هماهنگی بین دو کره مغز را انجام می‌دهد و در انتقال اطلاعات از قشر مغز به سایر قسمت‌های سیستم عصبی نقش دارد.وضعیت اجزای مغز مسئول سیستم عصبی، در افراد کم‌درآمد، مانند تراکم نورون‌ها، میدان‌ها و غلظت آهن نیز شاخص‌های نسبتاً ضعیفی را نشان می‌دهد.نتایج این تحقیق به اثبات وجود ارتباط بین عوامل اجتماعی و اقتصادی و حفظ قدرت ادراکی در مرحله پیری کمک کرد.راضیه میرزاحیدری

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!