تک فان -مجله خبری و سرگرمی‌

تأثیر ضربه‌های روانی بر روی ما: آیا بدن می‌تواند این زخم‌ها را فراموش کند؟

احساسات ناراحت کننده و اتفاقات بدی که برای هر فردی در زندگی اتفاق می افتد، می‌تواند منجر به تجربه تروما یا ضربه روحی شود. این تجربه می‌تواند احساس‌های افراد را تحت تاثیر قرار دهد و اثراتی بر روی روح و ذهن آن‌ها بگذارد. ضربه‌های روحی متنوعی از تجاوز، بیماری، تصادف تا خشونت جسمی یا روانی می‌توانند باشند.

از طریق واکنش‌های بدنی مختلفی مانند مشکلات تغذیه‌ای، ضعف سیستم ایمنی، گرفتگی عضلات، مشکلات گوارشی و حتی عوارض روی پوست، بدن فرد به این ضربه‌های روانی و تروماها واکنش نشان می‌دهد. از جمله واکنش‌های جالب بدن، عرق کردن در خواب، تغییرات در وزن، عدم آرامش در ارتباطات اجتماعی و احساس فاصله با دیگران می‌باشد.

به دلیل اینکه این تجربه‌ها معمولاً تاثیر زیادی بر روح و ذهن افراد دارند، لازم است که اقداماتی برای مدیریت و درمان آن‌ها انجام شود تا اثرات منفی آنها بر روی بدن کاهش یابد و فرد بتواند به طور سالم‌تر با این تجربه‌ها برخورد کند.

تک فان- «هر بلایی سرت میاد به خاطر اتفاقاتیه که برات افتاده! حتی اگه خیلی گذشته باشه!»

اتفاقات بد، ضربه‌های روحی، آسیب‌های عاطفی ممکن است در زندگی همه ما باشد. افرادی که به هیچ عنوان در زندگی مشکلاتی از این قبیل را تجربه نکرده‌اند انگشت شمارند.

به گزارش تک فان، تروما یا ضربه روحی درواقع یک نوع احساس ناراحت کننده همراه با اضطراب است که بعد از یک اتفاق بد به وجود می‌آید. ممکن است این اتفاق اصلا جنبه جسمی نداشته باشد در عین حال می‌تواند یک تصادف، بیماری، تجاوز، خشونت جسمی یا جنسی یا روانی باشد. تمام این موارد اثراتی بر روح و ذهن باقی می‌گذارند که این نتایج تا وقتی فرد اقدام به درمان و حذف این احساسات نکند با او خواهند بود و در طول زمان اثرات بیشتر و شدیدتری هم بر روی بدن می‌گذارند.

در این مقاله می‌خواهیم بدانیم وقتی ما دچار یک ضربه یا ضربه‌های روانی می‌شویم بدن ما به چه صورت آنها را بروز می‌دهد؟

خیلی از سردردهایی که شما دچار می‌شوید از ضعف جسمانی شما صحبت نمی‌کنند بلکه خاطرات و افکاری که با آنها دست و پنجه نرم می‌کنید باعث می‌شوند هر لحظه آن تروما و ضربه روانی برای شما زنده شود.

مشکلات تغذیه‌ای

وقتی فکر و ذهن شما درگیر یک مساله ناراحت کننده باشد و حتی زمانی که به آن فکر نمی‌کنید ضمیر ناخودآگاهتان آن را به یاد بیاورد ممکن است از نظر تغذیه به مشکل بربخورید. بعضی افراد دچار پرخوری شده و برخی دیگر به صورت کلی اشتهایشان را از دست می‌دهند!

به صورت عادی مشغول زندگی کردن هستید ولی دردهای عجیب و غریب در قسمت‌های مختلف بدن به سراغتان می‌آید. ممکن است روزها همراه شما باشد ولی واقعیت این است که مشکل شما جسمی نیست بلکه مشغول دیدن نتایج ضربه‌های روانی گذشته هستید!

ضعف سیستم ایمنی

سیستم ایمنی به شدت ضعیف خواهد شد. ممکن است به صورت مرتب دچار بیماری‌ بشوید. حتما برایتان پیش آمده که از یک سرماخوردگی درنیامده دچار گلودرد بعدی می‌شوید!

شاید باورتان نشود ولی یکسری از اگزما و بیماری‌های پوستی در نتیجه همین تروماهای درمان نشده است. حتی ممکن است موهایتان هم دچار ریزش شوند.

گرفتگی عضلاتی پا، کمر، گردن، کتف و… به صورت ناگهانی می‌تواند نشانه‌ای از واکنش بدن شما به ضربه‌های روحی باشد. ممکن است شما به پزشکان مختلفی هم مراجعه کنید ولی با بررسی متوجه بشوید که این دردها جنبه جسمی ندارند!

مشکلات گوارشی

دل دردهای بدون علت، مشکلات معده و رفلاکس، دل پیچه و به هم ریختگی عملکرد روده می‌تواند جوابی باشد که بدن شما به ضربه‌های روانی از یاد نرفته می‌دهد!

عرق کردن در خواب

عرق کردن کف دست، تمام بدن، حتی هنگامی که خواب هستید یا وقتی که آرام روی کاناپه نشسته‌اید ولی ذهنتان در جای دیگری مشغول سیر و سیاحت است نشانه‌ی همین مساله است.

برخی اوقات تروماهای حل نشده برای شما خودش را در وزنتان بروز می‌دهد. ممکن است به شدت چاق شوید یا خیر، سایزتان کم و کمتر بشود.

از آنجا که در کنار دیگران آرامش ندارید و نمی‌توانید احساسات خودتان را به صورت واقعی به بقیه نشان بدهید کم کم از آنها فاصله گرفته و در خود فرو می‌روید. ارتباطات اجتماعی شما دچار اختلال می‌شود.

 

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!