تک فان -مجله خبری و سرگرمی‌

چگونه محافظت کنیم؟ آیا شیر آلوده می تواند باعث ابتلا به تب مالت شود؟

چگونه محافظت کنیم؟ آیا شیر آلوده می تواند باعث ابتلا به تب مالت شود؟

تب مالت یک بیماری عفونی و واگیر است که توسط باکتری بروسلا به انسان منتقل می‌شود. رئیس اداره دامپزشکی شهرستان اردکان هشدار می‌دهد که مصرف مواد غذایی حاوی باکتری بروسلا مانند شیر خام و لبنیات غیر پاستوریزه می‌تواند منجر به ابتلا به تب مالت در انسان شود. او تأکید دارد که شیر غیر پاستوریزه و محصولات تهیه شده از آن مثل پنیر تازه و بستنی سنتی از عوامل اصلی انتقال این بیماری به انسان هستند. مقامات دامپزشکی نیز به شدت تاکید می‌کنند که مصرف کنندگان باید محصولات لبنی را از منابع معتبر و پاستوریزه تهیه کنند تا از ابتلا به تب مالت جلوگیری کنند. این بیماری علاوه بر اثرات بهداشتی بر روی انسان، به عنوان یک بیماری استراتژیک نیز مورد توجه قرار گرفته و مبارزه با آن از اولویت‌های سازمان دامپزشکی است. تاکتیک‌های مبارزه شامل خونگیری و واکسیناسیون دام‌ها می‌شود تا انتقال بروسلا به انسانها کاهش یابد.

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان اردکان گفت: «احتمال ابتلا به تب مالت با مصرف شیر آلوده بسیار زیاد است.»

به گزارش باشگاه خبرنگاران، وی تاکیدکرد: مصرف مواد غذایی حاوی باکتری بروسلا از جمله مصرف شیر خام وسایر فرآورده‌های لبنی غیر پاستوریزه، پنیر تازه، خامه و سرشیرو بستنی سنتی که از شیر غیر پاستوریزه تهیه شده می‌تواند منجربه ابتلا به تب مالت در انسان بشود.

عظیم پور افزود: تب مالت از جمله مواردی است که در کمین مصرف کنندگان لبنیات سنتی و فله‌ای میباشد، در شرایطی که مردم لبنیات پاستوریزه و استاندارد استفاده نکنند و به مصرف محصولات سنتی روی آورند باید انتظار داشته باشیم که شیوع تب مالت نیز فراگیر‌تر شود و توصیه اکید می‌شود که در مصرف شیر و لبنیات رعایت جوانب احتیاط را بکنند و در نظر داشته باشند که احتمال ابتلا به تب مالت با مصرف شیر آلوده بسیار زیاد است.

وی گفت: میکروب بیماری تب مالت در شیر بر اثر حرارت مناسب از بین خواهد رفت و اندازه مناسب حرارت دادن شیر، بعد از رسیدن به نفطه جوش و غل زدن به مدت ۵ دقیقه میباشد.

عظیم پور با اشاره به پیامد‌ها وخسارات اقتصادی و بهداشتی ناشی از این بیماری به دامداران و آحاد جامعه، یادآور شد: این بیماری به عنوان یک بیماری استراتژیک حائز اهمیت بوده و مبارزه و کنترل آن از اولویت‌های سازمان دامپزشکی است.

وی تصریح کرد: سیاست دامپزشکی در جهت مبارزه و کنترل این بیماری در جمعیت دامی و بر اساس خونگیری و واکسیناسیون جمعیت دام سبک و سنگین می‌باشد که همه ساله طبق تقویم زمانبندی تعیین شده عملیات خونگیری و واکسیناسیون انجام می‌شود.

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!