تک فان -مجله خبری و سرگرمی‌

راز خندان شدن مثل سیاستمداران جذاب

تحقیقات جدیدی که توسط دکتر کارل سنیور از دانشگاه آستون صورت گرفته، نشان می‌دهد که نوع لبخندی که یک رهبر سیاسی استفاده می‌کند می‌تواند بر رأی‌دهندگان تأثیرگذار باشد و باعث حمایت آن‌ها از او و برنامه‌های سیاسی‌اش شود. این پژوهش قابلیت اعمال کاربردی در مورد رهبران سازمان‌های دیگر و حتی مردم عادی را نیز داراست.

محققان در این تحقیق بر روی دو نوع لبخند، یعنی لبخند “پاداش” و لبخند “پیوند‌دهنده” تمرکز کردند و نتایج آن‌ها نشان داد که لبخند پیوند‌دهنده توانست به عنوان یک مکانیزم برای همسو و منطبق کردن احساسات و رفتار رأی‌دهندگان با پیام سیاسی عمل کند. از طرف دیگر، لبخند پاداش به اندازه کافی توانایی تأثیرگذاری را نداشت.

با توجه به این مطالب، فهم بهتری از نقش لبخند در انتخابات و تأثیر آن بر رفتار رأی‌دهندگان بسیار حائز اهمیت می‌باشد. در نهایت، این تحقیقات می‌تواند به سیاستمداران کمک کند تا با استفاده از چهره‌شان و نمایش نمایه غیرکلامی، توانایی جذب و پیگیری رأی‌دهندگان را بهبود بخشند و ارتباط واقعی‌تری با آن‌ها برقرار کنند.

تک فان-تحقیق تازه‌ای که توسط دکتر کارل سنیور از دانشگاه آستون انجام شده نشان می‌دهد نوع لبخندی که یک رهبر سیاسی استفاده می‌کند می‌تواند روی رأی‌دهندگان تأثیر بگذارد تا از او و برنامه‌های سیاسی‌اش حمایت کنند. نتایج این پژوهش ممکن است در مورد رهبران سازمان‌های دیگر و مردمان عادی نیز مورد استفاده باشد.

به گزارش تک فان، انواع متفاوتی از لبخند وجود دارد و محققان در این پژوهش روی دو نوع لبخند ـ لبخند «پاداش» (Reward smile) [که احساسات و حالات مثبت مثل شادی و هیجان را نشان می‌دهد] و لبخند «پیوند‌دهنده»(Affiliative smile)  [لبخندی که انگیزه‌های مثبت اجتماعی را انتقال می‌دهد و برای برقرار ارتباطات اجتماعی و نگهداری آن‌ها استفاده می‌شود] – تمرکز کردند. آن‌ها ویدیوهای رهبران سیاسی انتخابات عمومی سال 2019 در انگلستان را استفاده کردند. در این انتخابات حزب محافظه‌کار که هدایت آن بر عهده بوریس جانسون بود، برنده شد. حزب کارگر به هدایت جرمی کوربین دوم شد. جو سواینسون رهبر سومین حزب یعنی لیبرال دموکرات بود.

لبخند «پاداش» لبخندی است که از سمت مخاطب اصیل «احساس می‌شود  و با شادی و اشتیاق مرتبط دانسته می‌شود. این لبخند اغلب برای مشاهده‌کنندگان مسری است و به سطوح بالای اعتماد مرتبط است. لبخند «پیوند‌دهنده»، نشان می‌دهد که چقدر می‌توانید به شخص مقابل نزدیک شوید و تأیید و مماشات سیاسی را انتقال می‌دهد. این لبخند با تمایل و علاقه نسبت به ناظر مرتبط است و گمان می‌رود که برای توسعه روابط همکاری مهم است.

محققان داوطلبانی را ادعا می‌کردند حامیان یکی از سه حزب اصلی بوده‌اند انتخاب کردند و به آن‌ها ویدیوهایی مشابه از رهبران سیاسی ـ جانسون، کربین و سوانسون ـ را قبل و بعد از انتخابات 2019 نشان دادند. تیم تحقیقاتی سپس واکنش عاطفی هر یک از مشارکت‌کنندگان به لبخندهای متفاوت هر کدام از نامزدها را با گزینه‌های مثبت (شادی و تمایل) یا منفی (خشم و ناراحتی) ارزیابی کرد.  

وقتی تصاویر لبخند پیوند‌دهنده بوریس جانسون، به عنوان برنده انتخابات، بعد از انتخابات به مشاهده‌کننده نشان داده شد، آن‌ها نسبت به قبل از انتخابات حس شادی و پیوند بیش‌تری با بوریس جانسون گزارش دادند. حتی حامیان احزاب بازنده نیز با دیدن این فیلم‌ها در حس منفی‌شان نسبت به بوریس جانسون کاهش گزارش کردند. همین لبخند پیوند‌دهنده بود که توانسته بود به عنوان مکانیزمی برای همسو و منطبق کردن احساس و رفتار رأی‌دهندگان با پیام مسلط سیاسی [حزب برنده] عمل کند.   

اما لبخند پاداش‌ اثر مشابهی نداشت. حامیان حزب کارگر [که بازنده شده بودند] بعد از انتخابات، در مقایسه با قبل از آن، خشم و ناراحتی بیش‌تری نسبت به لبخند پاداش جانسون گزارش کردند. اثرات لبخند کوربین و سوآینسون در کل در مقایسه با لبخند کاریزماتیک جانسون بسیار کمرنگ بود و نشان می‌داد که آن‌ها نتوانسته بودند با لبخندشان تأثیری روی رأی‌دهندگان بگذارند.

جانسون با شعار «تکلیف برگزیت باید روشن شود»، توانست روی احساس خشم و انزجار رأی‌دهندگان نسبت به روند کند خروج انگلستان از اتحادیه اروپا دست بگذارد و واکنش عاطفی آن‌ها نسبت به خودش برا برانگیزد،  اما موقعیت کوربین نسبت به این موضوع مبهم بود. حزب سوآینسون نیز طرفدار اروپا بود اما او فاقد توانایی اجرایی جانسون برای برقراری پیوند بین یک پیام قوی سیاسی و ارتباط غیرکلامی بود.

تحقیقات قبلی نشان داده بودند که مردم ویژگی‌ها و خصلت‌های رهبران سیاسی یا فقدان آن‌ها را از روی نشانه‌های غیرکلامی مثل حالات چهره قضاوت می‌کنند. اما تاکنون تحقیقات اندکی روی تأثیر نمایشات چهره بر رفتار رأی‌دهندگان انجام گرفته است.

دکتر سنیور می‌گوید: «لبخند انسان می‌تواند نیت‌های پاداش‌دهنده و پیوند‌دهنده اجتماعی را انتقال دهد، بنابراین ابزاری مهم در دست سیاستمداران است.  توانایی پیوند پیدا کردن با رأی‌دهندگان و جلب اعتماد آن‌ها در فرایند انتخابات بسیار اهمیت دارد.در سالی هستیم که در سراسر قاره‌های مختلف انتخابات سیاسی رقم خواهد خورد. نتایج این کمپین‌ها می‌تواند آثار ملموسی روی زندگی میلیون‌ها نفر در پهنه‌های جغرافیایی مختلف داشته باشد. با توجه به اینکه همه سیاستمداران در این کمپین‌های انتخاباتی از ظرفیت کامل رسانه‌ها برای دستیابی به رأ‌ی‌دهندگان استفاده می‌کنند، ضرورت دارد که تأثیر نمایش‌های غیرکلامی در تغییر ترجیحات رأی‌دهندگان بررسی شود.»

پروفسور لی می‌افزاید:

«جذابیت فردی رهبران احزاب از هر زمان دیگری اثرگذار‌تر شده است. لبخند به تنهایی نمی‌تواند کسی را برنده انتخابات کند. اما جذابیت فردی مثل جانسون باعث شد او با مردمی مرتبط شود که قبلا برنامه‌ای برای رأی دادن به او نداشتند. نکته مثبت برای سیاستمداران امروزی این است که کاریزما یک ویژگی ذاتی نیست. کاریزما را می‌توان آموخت. آن‌ها می‌توانند با توجه کردن به رفتارهای چهره و اطمینان از اینکه در بافت درست لبخند درستی تحویل می‌دهند، قدرت واکنش‌های عاطفی را افزایش دهند.»

محققان می‌گویند برای درک اینکه لبخند چطور در کنار سایر تظاهرات کلامی و غیرکلامی می‌تواند در رأی‌دهندگان تمایل ایجاد کند، به تحقیقات بیش‌تری نیاز است.

 

عاطفه رضوان نیا

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!