کشف قدرتمندی از امکانات ویژه قاهر ۳۱۳
تصاویر اخیر یک جت ناشناس در باند فرودگاه هواپیما سازی ایران، به تحلیل و بررسی وضعیت و پتانسیل این هواپیما بیسرنشین، با نام قاهر 313 توسط رسانهها پرداخته شده است. این جت بیسرنشین با تکنولوژی پیشرفته، مناسب برای انواع ماموریتهای تهاجم زمینی و پشتیبانی نزدیک، گشت و عملیاتهای دریایی، جستجو و نجات، وظایف شناسایی و نظارت هوایی مختلف میباشد. وجود این نوع هواپیماهای بیسرنشین سبب کاهش هزینهها و افزایش کارایی و دقت در انجام ماموریتها توسط نیروهای نظامی میشود. پروژه قاهر در نقش هواپیمای بیسرنشین به بلوغ کامل رسیده و تنوع مدلهای این نوع هواپیما در حال ساخت و آزمایشات است. امیدواریم که این تکنولوژی پیشرفته، نیازهای نیروهای هوایی را برآورده کرده و به افزایش امنیت و اثربخشی در عملیات نظامی و امنیتی کشورمان کمک کند.
اقتصاد نیوز نوشت : اخیرا تصاویری از یک جت ناشناس در باند فرودگاه هواپیما سازی ایران منتشر شده است.
یک تصویر ماهوارهای جدید سبب شد برخی رسانه ها از آن باعنوان «حضور یک جت ناشناس شبیه به پلتفرم جنگنده قاهر ۳۱۳ » یاد کنند؛ جنگنده ای که بر اساس خبر خبرگزاری برنا، از «روی باند فرودگاه اختصاصی هِسا (هواپیماسازی ایران)» تصویربرداری شده و این خبرگزاری این احتمال را مطرح کرده که جنگنده یادشده «احتمالا پهپاد جت قاهر و در حال گذراندن تستهای پروازی» است.
سال گذشته رئیس سازمان صنایع دفاع در نشست خبری در پاسخ به سوالات پیرامون وضعیت طرح جنگنده قاهر اعلام کرد که پروژه هواپیمای قاهر در نقش هواپیمای بیسرنشین ظهور خواهد کرد. براساس گزارش برنا و به گفته رئیس سازمان صنایع دفاع «پروژه قاهر در حال حاضر در فناوری به بلوغ کامل رسیده اما در محصول تنوع ایجاد کردیم و مدلهای بی سرنشین نیز در حال طی فرایند ساخت و آزمایشات است.»
وی افزود: «اواسط سال آینده از نسخههایی از این هواپیما رونمایی خواهد شد. ما نسخههای این هواپیما را با نیاز دو نیرو تطبیق دادیم و با توجه به نیاز آنها تغییراتی در هواپیما ایجاد کردیم. حال تصاویر جدید ماهواره ای حاکی از انجام تستهای پروازی یک پلتفرم ناشناس اما شبیه به قاهر در فرودگاه صنایع هسا است که احتمالا مدل بی سرنشین جنگنده قاهر ۳۱۳ باشد.»
ویژگی مهم قاهر 313
از نسخه بیسرنشین جت جنگی قاهر میتوان در انواع ماموریتهای تهاجم زمینی و پشتیبانی نزدیک و گشت و عملیاتهای دریایی و همچنین بهعنوان جت شناسایی و گشت هوایی نیز استفاده کرد. براساس گزارش برنا، این امکان کاهش هزینهها برای یک نیروی هوایی در جایگزینی با هواپیمای با سرنشین را در نتیجه خود دارد و تعداد قابل توجهی از این جت بیسرنشین را میتوان در خدمت گرفت و با ریسک جانی کمتر برای خلبان و تمرکز و دقت بیشتر به انجام ماموریتهای هوایی پرداخت.
راضیه میرزاحیدری