هشدار: خودروها در فصل تابستان قرمز می شوند!
به تازگی یک مطالعه منتشر شده که نشان می دهد قسمت های داخلی خودروها با موادی که موجب ایجاد سرطان می شوند، آلوده شده اند. این مطالعه نشان می دهد که 99 درصد از خودروها حاوی مواد بازدارنده شعله مخرب هستند که در شرایط گرم غلظت آنها افزایش می یابد. این مواد شیمیایی به فوم صندلی و قسمتهای دیگر داخلی خودرو افزوده می شوند تا استانداردهای ایمنی را رعایت کنند اما بدون اینکه ایمنی را بهبود بخشند.
تحقیق انجام شده نشان می دهد که مواد بازدارنده شعله در داخل خودروها باعث آلودگی هوای کابین می شوند و می توانند خطرات جدی برای سلامتی افراد را ایجاد کنند. این مواد ممکن است برای افرادی که بیشتر از بقیه در ماشین به مدت طولانی مسافت میپیمایند، مخصوصاً کودکان، بیشترین خطر را ایجاد کنند.
از محققان نیز ابراز شد که آتش نشانها نیز نگرانی خود را نسبت به این مواد ابراز کرده اند، زیرا استفاده از این مواد به جای کاهش خطرات، ممکن است خطرات را بیشتر کنند. این می تواند خطرناکتر برای قربانیان آتشسوزی باشد.
خبرآنلاین نوشت: به دلیل استانداردهای جلوگیری از اشتعالپذیری، قسمتهای داخلی خودروها به مواد سرطانزای بازدارنده شعله آلوده شده است. این مواد شیمیایی که در ۹۹ درصد خودروها یافت شدهاند، خطرات سلامتی قابلتوجهی دارند، به ویژه در شرایط گرم که غلظت آنها افزایش مییابد.
بر اساس مطالعهای که در Environmental Science & Technology منتشر شده است، هوای داخل تمام وسایل نقلیه شخصی با مواد بازدارنده شعله، از جمله مواردی که مشکوک به ایجاد سرطان هستند، آلوده شده است. خودروسازان این مواد شیمیایی را به فوم صندلی و سایر بخشهای داخلی اضافه میکنند تا استانداردهای منسوخ جلوگیری از اشتعالپذیری را بدون هیچ مزیت ایمنی ثابتشدهای در برابر آتش رعایت کنند.
ربکا هوهن، نویسنده اصلی این مطالعه و محقق دانشگاه دوک، در این خصوص میگوید:«تحقیق ما نشان داد که این مواد بهکاررفته در کابین خودرو، مواد شیمیایی مضر را در هوای کابین خودروها آزاد میکنند. ازآنجاییکه هر راننده به طور متوسط روزی یک ساعت را در ماشین سپری میکند، این موضوع با بهداشت عمومی در ارتباط است. این امر به ویژه برای رانندگانی که رفتوآمدهای طولانیتری دارند و همچنین مسافران کمسنوسالی که بیشتر از بزرگسالان تنفس میکنند، نگرانکننده است.»
محققان مواد بازدارنده شعله را در داخل کابین ۱۰۱ خودرو از سراسر ایالات متحده بررسی کردند. ۹۹ درصد از خودروها حاوی تریس (کلرو ایزوپروپیل) فسفات (TCIPP) بودند که یک ماده بازدارنده شعله است.
حدود نیمی از خودروها در تابستان و زمستان آزمایش شدند. آبوهوای گرمتر با غلظتهای بالاتر از این مواد سمی مرتبط است، زیرا گازهای خروجی از اجزای داخلی مانند فوم صندلی با دمای بالاتر افزایش مییابد و دمای فضای داخلی خودرو میتواند به ۶۵ درجه سانتیگراد برسد.
محققان همچنین نمونههایی از فوم صندلی را از ۵۱ خودرو مورد تجزیهوتحلیل قرار دادند. وسایل نقلیهای که حاوی ماده سرطانزای مشکوک به TCIPP در فوم خود بودند، غلظتهای بالاتری از TCIPP در هوای خود داشتند که تأیید میکند فوم منبعی از این بازدارنده شعله در هوای کابین است.
آتشنشانها نیز در این خصوص ابراز نگرانی کردهاند. استفاده از محصولات با روکشی از مواد شیمیایی مضر برای جلوگیری از آتشسوزی در بیشتر مصارف کار چندانی انجام نمیدهد و در عوض شعلهها را برای قربانیان و بهویژه برای اولین افرادی که در معرض آن قرار میگیرند، سمیتر میکند.
راضیه میرزاحیدری