راز پولسازی شگفتانگیز مافیای زباله: تحریم استخدام کارگران غیرقانونی و درآمدهای نجومی از زبالهجمعکنها!
به گزارش تجارتنیوز، رضا محمدی در نشست خبری امروز یکشنبه که پس از بازدید خبرنگاران از روند رفتوروب شهر تهران برگزار شد گفت: برای ایجاد تحول در زیرساختهای خدمات شهری نباید اینگونه تصور کرد که با یک کلید و در فرصتی اندک این تحول قابل اجرا باشد؛ بلکه بیتردید باید مقدماتی برای این مهم فراهم شود. امروز توانستیم پس از حدود شش ماه تلاش اصلاح قراردادها را محقق کنیم قراردادهایی که از جنس پرداخت هزینه در قبال کار انجام شده است. قراردادهایی از جنس نیروی تامین اجتماعی و ماشینآلات و محتوایی که به گونهای تدوین شده که نیازها با مأموریتها همخوانی داشته باشد. قطعا در چنین شرایطی است که نظارت بر شیوه عملکرد پیمانکاران در رفتوروب نیز نظارتپذیر میشود.
وی ادامه داد: امروز پیمانکاران در قراردادهای جدید به کیلوگرمی که زباله جمعآوری میکنند و کیلومتری که نظافت میکنند هزینه دریافت میکنند. امروز بابت عملکرد پیمانکار پول میدهیم و در همین راستا مرکز رصدی را احداث کردیم که تمام ماشینهای مکانیزه در این مرکز قابل رصد هستند و از طریق جی پی اس و سنسورهایی که در ابزارهای این ماشینآلات طراحی شده نظارت مستمری بر روی آنها صورت میگیرد.
پیمانکاران حق ندارد از اتباع غیرمجاز استفاده کند
مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند تهران با تأکید بر اینکه در حال حاضر ۶۰ درصد شکایتهای حوزه پسماند و رفتوروب شهر در ساماه ۱۳۷ کاهش پیدا کرده است، افزود: پس از نظارتپذیر شدن قراردادهای جدید و تغییرات در محتوای قراردادها و همچنین انتخاب پیمانکارهایی که بتوانند پاسخگوی جغرافیایی که در اختیار آنها باشد میتوانیم تفاوت را در نظافت شهر احساس کنیم. امروز جغرافیای منطقه ۲ به دست یک پیمانکار است و بر اساس قراردادی که با او منعقد شده حق ندارد از اتباع غیرمجاز استفاده کند و نباید کسری تجهیزات داشته باشد و برای همه این مسائل باید پاسخگو باشد.
پیمانکاران به کیلوگرمی که جمعآوری میکنند پول دریافت میکنند
وی ادامه داد: فرآیند اصلاح شده و امروز پیمانکاران به کیلوگرمی که جمعآوری میکنند پول دریافت میکنند. بر همین اساس در فروردینماه سال جاری حدود ۱۰ درصد زباله تهران افزایش پیدا کرده چرا که پیمانکار ما حتی زباله و لجن انتهای نهرها را هم جمعآوری میکند و اثر این افزایش ۱۰ درصدی این شده که کوچه پس کوچهها و داخل نهرها تمیزتر شده است.
محمدی گفت: سالهای سال در حوزه شهری از باب تجربه و فرهنگ شهری همه بر روی جمعآوری زباله در ساعت ۲۱ اتفاق نظر دارند و هنوز در ذهن ما این موضوع جا افتاده است اما از زمانی که مخازن زباله در شهر مکانیزه شد شهروندان تصور کردند در هر ساعتی میتوانند زبالهها را درون این مخزنها بریزند؛ لذا نیاز است امروز بر روی موضوع اطلاعرسانی و فرهنگسازی این حوزه با جدیت ورود پیدا کنیم و این تغییر رفتار شهروندی را باید مورد توجه قرار دهیم و نسبت به اصلاح آن اقدام کنیم. بیتردید در ترافیک تهران در ساعاتی که میشود راحتتر تردد کرد ساعت سه تا حدود شش بامداد است.
خدمات شهری تماما هزینه است
وی در خصوص موضوع صرفهجویی در هزینهها پس از انعقاد قراردادهای جدید تصریح کرد: موضوع صرفهجویی در قراردادها اصلا نگاه مورد نظر ما در مدیریت پسماند نیست. بیتردید خدمات شهری تماما هزینه است. ما حقوق پاکبانها را از حداقل هشت میلیون تومان به ۱۲ تا ۱۵ میلیون تومان افزایش دادیم و این موضوع از بهمنماه و اسفندماه اعمال شد.
برخورد با پیمانکارانی که از کوکان بهره بگیرند
مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند تهران تأکید کرد: بکارگیری کودک کار جرم است و پیمانکاری که چنین کاری کرده باشد مرتکب تخلف و جرم شده و با او برخورد میشود. البته بکارگیری اتباع مجاز توسط پیمانکاران امکانپذیر است. کسانی از زباله خشک بهره میبردند براساس آخرین مطالعات با توجه به اینکه روزانه هر شهروند حدود ۷۵۰ گرم زباله تولید میکند و حداکثر ۳۰ درصد زباله تهران خشک است؛ در بهترین حالت از طریق بکارگیری سامانه نوماند و ام آر افها حداکثر ۱۵ درصد این زباله تفکیک میشود. ۱۵۰۰ تن زباله خشک وجود دارد که متاسفانه به دست مافیای زباله میافتاد و از طریق بکارگیری پول کتریها این زباله را از مخازن جمعآوری میکردند و چهره شهر را بهم میزدند. حدود ۶۰۰۰ زبالهگرد در تهران فعال بود؛ اما با افزایش ۱۰ درصدی که میزان زباله در فروردینماه امسال داشته است و با برخوردهایی که برای موضوع تفکیک از مخازن صورت گرفته شاهد کاهش این موضوع هستیم.
برخورد با گاراژهایی که خرید و فروش زباله میکنند
وی در خصوص موضوع تفکیک زباله از مخازن زباله گفت: این اقدام جرم است و گاراژهایی که خرید و فروش زباله میکنند با آنها برخورد میشود برای این موضوع دستور قضایی اخذ کردیم و تاکنون ۸۰ گاراژ پلمب شده است خودروهایی که نسبت به جمعآوری و انتقال این زبالهها اقدام میکنند از طریق همکارانمان مستقر در بزرگراهها رصد و نهایتا با همکاری پلیس راهور توقیف میشوند. بیتردید امروز زبالهگردها کاهش پیدا کردهاند. با تفکیک غیرمجاز و زبالهگردها به شیوههای مختلف برخورد شده و امروز کار آنها دیگر توجیح اقتصادی ندارد.
محمدی با اشاره به اینکه در فروردینماه سال ۱۴۰۲، ۵۴۰۰ تن زباله جمعآوری شده است، اضافه کرد: در فروردینماه امسال این میزان به ۶۷۰۰ تن رسیده است. از این میزان در گذشته توسط دستگاههای پردازش چهار درصد تفکیک میشد اما این رقم امروز به هشت درصد رسیده است. همچنین ۱۵۰۰ تن تفکیک از مخازن همچنان ادامه دارد که دیگر توسط سازماندهیهای غیرقانونی صورت نمیگیرد بلکه توسط معتاد متجاهری که اقدام به تفکیک زباله از مخازن میکند صورت میگیرد.
مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند تهران در خصوص سهم آرادکوه در بوی نامطبوع فرودگاه امام خمینی(ره) گفت: در گذشته شهرداری تهران و مجموعه آرادکوه ۱۰ درصد سهم در این موضوع دارند و ۹۰ درصد سهم به کارخانهها، دامداریها و … این منطقه مربوط میشود. به ازای یک زبالهگرد ماهانه مافیای زباله ۳۰ میلیون تومان درآمد کسب میکردند.
در حاشیه بازدید خبرنگاران از روند نظافت و رفتوروب شهر نیز رضا محمدی مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند در جمع خبرنگاران اظهار کرد: رفت و روب شهر را سعی میکنیم با حداقل آسیب به لحاظ ترافیکی انجام بدهیم و باید گفت که ۲۴ ساعت کار جمع آوری پسماند انجام میشود.
یک شب تا شش صبح پاکبانها کار رفتوروب انجام میدهند
وی ادامه داد: ساعت ۶ صبح باید شهر را تنظیف شده تحویل شهروند بدهیم؛ حمل زباله از ۹ شب آغاز و تا ساعت یک تمام شود؛ البته بعضا تا سه صبح طول میکشد و از ساعت یک شب تا شش صبح پاکبانها کار رفتوروب انجام میدهند.
به گفته محمدی، مکانیزمی که گفته شد استاندارد کار است اما خب معمولا متناوب است و پشت بند آن ماشینهای مکانیزه شستوشو را از ساعت یک شب باید شروع کنند اما واقعیت خیلی جاها اینگونه نیست چراکه از ساعت اول صبح پسماند در داخل مخازن ریخته میشود.
وی ادامه داد:شما در نظر بگیرید ساعت ۱۰ صبح بازاریها مخازن را پر میکنند یا فروشگاهداران یک زمان دیگر و ما باید به صورت مستمر نسبت به پاکسازی مخازن و خالی کردن مخازن کنیم.
شهروندان ما در هر ساعت زباله را بیرون میگذارد
محمدی این را هم گفت که شهروند ما در هر ساعت زباله را بیرون میگذارد و اطراف مخزن پسماند، زباله گرد داریم البته که سه بار حمل زباله را به غیر از ساعت ۲۱ داریم.
سختترین منطقه برای جمعآوری پسماند منطقه ۱۲ است
وی اظهار کرد: سختترین منطقه برای جمعآوری پسماند منطقه ۱۲ است و ۲ میلیون جمعیت شناور در روز داریم و جمعیت شب آن کمتر از ۳۰۰ هزار است و مناطق ۱۱ و ۱۲ ساعت به ساعت نگهداشت و جمعآوری پسماند داریم.
محمدی افزود: منطقه ۲۲ که بار زباله کمتر است ۲ بار و برخی مناطق سه بار و در تابستان البته پاکسازی مخازن و شست و شو بیشتر انجام میشود.
فرهنگ قرار دادن زباله در پسماند در ساعت ۲۱ نهادینه شود
مدیرعامل سازمان پسماند تهران تصریح کرد: اگر فرهنگ قرار دادن زباله در پسماند در ساعت ۲۱ نهادینه شود کار راحتتر شده و جدول شویی و مخازنشویی راحتتر انجام میشود.
وی افزود: قراردادهایمان با پیمانکار بر اساس منطقه با پیمانکار متفاوت است و ماهی چهار بار مخازن شسته میشود.
محمدی ادامه داد: جداول خیابان و گاردیلهای بزرگراهها و خیابانها اصلی از جمله اتوبان امام علی(ع) شسته می شود اما خیابانهای فرعی قطعا هر روز شستوشو نمیشود.
به گفته وی، حجم زباله جمعآوری شده در فروردین ۱۰ درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل است و یکی از دلایل این است که در قرارداد براساس کیلوگرم تنظیم شده است.
۵۰ درصد ناوگان پسماند نوسازی شده است
محمدی تاکید کرد: ۵۰ درصد ناوگان ما نوسازی شده است و سامانه توزین ما ساعت ورود خودروها و ماشینهای مکانیزه را ثبت میکند.
وی ادامه داد: اگر یک روز پاکسازی انجام نشود ببینید شهر به چه وضعی می افتد و در خیلی شهرهای دنیا یک روز در میان زبالهها را جمع می کنند؛ اما در تهران وضع اینگونه نیست و چند بار در روز است که این موضوع هزینه هایی زیادی به شهر تحمیل میکند.
محمدی یادآور شد: اصلیترین موضوع ما فرهنگ سازی ساعت ۲۱ برای گذاشتن زباله در مخازن پسماند است تا موش و جانواران و زباله گردی کم شود.
افزایش ۴۰ درصدی حقوق کارگران مدیریت پسماند
وی همچنین گفت: حقوق کارگران مدیریت پسماند نسبت به سال گذشته ۴۰ درصد افزایش پیدا کرده و زمان پرداخت حقوقها ۳۰ ماه است.
کاهش زباله گردهای پایتخت از ۶۰۰۰ به ۱۰۰۰ زباله گرد
به گفته محمدی، آمارها نشان میداد تا پیش از اجرای قراردادهای جدید حدود ۶۰۰۰ زباله گرد داشتیم که در حال حاضر به حدود هزار زباله گرد، کاهش پیدا کرده است.
جذب ۱۰۰ نفر از کولی و کتفیهای تهران به عنوان پاکبان
وی ادامه داد: ۶۰ تا ۷۰ درصد زبالهگردی در شهر تهران کاهش پیدا کرده است و ۸۰۰ ماشین حمل زباله در تهران وجود دارد که مدل نیمی از آن ۱۴۰۲ است.
مدیرعامل سازمان پسماند تهران یادآور شد: نوسازی را هم بخش خصوصی با مبلغ ۲۰۰۰ میلیارد تومان انجام داده است و تا الان ۱۰۰ نفر از کولی و کتفیها به عنوان پاکبان جذب شدهاند.
منبع :
ايسنا