تک فان -مجله خبری و سرگرمی‌

5 جای زیبا در کردستان که بهار بر آنها فراغ‌ترین زیبا را منتقل می‌کند

کردستان یکی از استان‌های با طبیعت بکر و جاذبه‌های گردشگری منحصر به فرد در ایران است. این استان به عنوان یک شهر مرزی، به دلیل پیوند رودخانه‌های خروشان مانند سیروان با عراق، تبدیل به یک مقصد گردشگری محبوب شده است. بسیاری از روستاهای کردستان دارای فضا و طبیعتی فوق العاده برای گردشگری هستند.

از جمله روستاهای دیدنی این منطقه می‌توان به روستای تنگور، روستای نگل، روستای اورامانات، روستای بلبر و روستای سلین اشاره کرد. این روستاها با فضای پلکانی خود، جذابیت‌های تاریخی و طبیعی خاصی را ارائه می‌دهند. از طبیعت زیبا و دستاورد‌های تاریخی این روستاها لذت برده و لحظاتی شاد و آرام را در آنجا سپری کرد.

بنابراین، اگر به دنبال یک سفر آرامشبخش به مناطق طبیعی و باستانی هستید، همراه با تک فان به روستاهای کردستان سفر کنید و از زیبایی‌های این استان لذت ببرید.

تک فان- وقتی به کردستان نگاه کنیم، طبیعت بکر، مناطق گردشگری باستانی و روستاهای حیرت‌انگیز آن را ببینیم بدون شک متوجه می‌شویم که بوی استانی باستانی در ایران می‌آید. کردستان به عنوان شهری مرزی، محفلی است برای پیوند رودهای پرخروشی مثل سیروان با برادر عراقی خود.

برخی از روستاهای رویایی کردستان نیز مرزی هستند. اگر یک دوربین حرفه‌ای داشته باشیم، اگر روی بلندترین نقطه یکی از روستاهای مرزی این استان بایستیم ممکن است بتوانیم به تماشای آن سوی مرزهای ایران نگاه کنیم. نکته این است که اکثر روستاهای کردستان به شکل پلکانی ساخته شده‌اند.

 بله! روستای پلکانی در ایران تنها در ماسوله پیدا نمی‌شود. اگر می‌خواهید رویایی‌ترین لحظات زندگی خود را در روستاهایی با طبیعت بکر بسازید به همراه تک فان با روستاهای کردستان آشنا شوید.

1. روستای تنگی ور کردستان

به گزارش تک فان، روستای تنگی ور کردستان نه تنها به دلیل طبیعت زیبایش در فصل بهار مورد توجه بسیاری از مسافرین قرار می‌گیرد، بلکه به دلیل قدم‌های تاریخی 1000 ساله است که تحقیقاتی وسیع روی آن انجام گرفته است. این روستای زیبا را همه به کتیبه و آبشار تنگی ور می‌شناسند. اگرچه این روستا در نزدیکی یکی از معروف‌ترین روستاهای کردستان به نام پالنگان است، اما کمتر کسی آن را می‌شناسد. وقتی بر روی روستای تنگی‌ور تحقیقاتی باستان شناسانه انجام شد، همه به این نتیجه رسیدن که قدمت آن به هزاره‌های پیش از میلاد مسیح می‌رسد. این روستا در نزدیکی کوه زینانه قرار گرفته است و به هنگام بهار، هوایی مطلوب، چشم‌اندازی خیره‌کننده از طبیعت و منظره‌ای خاص و سرسبز دارد.

برای رفتن به روستای تنگی‌ور در کردستان باید شهر کامیاران و در نزدیکی روستای تاریخی پالنگان سفر کنید.

2. روستای نگل کردستان

می‌گویند یکی از آن قرآن‌های خطی که در دوره خلیفه سوم به چهار اقلیم فرستاده شد، در روستای نگل کردستان وجود دارد. اما، از بررسی تاریخ پرقدمت روستای نگل اگر بگذریم باید به طبیعت بی‌نظیر و رویایی آن در فصل بهار اشاره کنید. این روستا رودخانه‌ای به نام شوشیر دارد که توسط صخره‌هایی بلند و پوشیده از خزه احاطه شده است. از بالای این صخره‌ها به داخل رودخانه قطرات آب به پایین می‌ریزد و بهشتی‌ترین منظره ایران را پیش چشم می‌کشد. از آن گذشته جاده رسیدن به این بهشت، جاده‌ای سرسبز با پیچ‌های تند است که شما را برای دیدن هیجان‌های طبیعی آماده می‌کند. معماری روستای نگل پلکانی است و فضای کلی آن بوی کاهگل‌های نم‌زده و نان‌های محلی شیرین می‌دهد!

برای رفتن به روستای نگل کردستان به آدرس شهرستان سروآباد، بخش مرکزی، دهستان کوسالان مراجعه کنید.

3. روستای اورامانات کردستان

برخی آن را اورامانات و برخی دیگر آن را اورامان تخت صدا می‌زنند. این روزها می‌گویند که روستای رویایی اورامانات کردستان، ماسوله غرب کشور است؛ راست می‌گویند، اما قدمت این روستا، آداب رسومشان و ردی که از تاریخ بر خاک آن وجود دارد نشان می‌دهد که عمر طولانی‌تری نسبت به ماسوله دارد. وقتی از روستای اورامانات به چپ و راست خود نگاه کنید، تا چشم کار کند، کوه‌هایی استوار و پوشیده از سرسبزی می‌بینید. و وقتی پایین را نگاه کنید بوته‌ها درخت‌هایی زیبا را خواهید دید که بالاسرشان آسمانی آبی و هوایی پاک قرار گرفته. همه چیز را فراموش کنید و فقط به این فکر کنید که پا در روستایی 40 هزار ساله گذاشته‌اید. روستایی که نصفش در ایران و نصف دیگرش در عراق است. از جمله جاهای دیدنی روستای اورامانات، قلعه اورامان، پل گاران، آرامگاه پیر شالیار، چشمه بل، رود لیله و بسیار جاهای دیگر هستند که هر کدامشان ما را به یاد تکه‌ای رویایی از بهشت می‌اندازند.

برای رفتن به روستای اورامانات به آدرس استان کردستان، شهرستان مریوان، جنوب شرقی شهر مریوان، اورامان تخت مراجعه کنید.

4. روستای بلبر کردستان

فرض کنید وقتی تنگ غروب دلتان می‌گیرد به جای اینکه مجبور شوید به یکی از پارک‌های شهری سر بزنید، کنار رودخانه‌ای زیبا بروید که گاهی از دل کوهش آبشاری زیبا بیرون می‌ریزد. در حالی که سراسر کنار رود، بوته‌هایی زیبا با گل‌هایی رنگارنگ در فصل بهار روییده. داریم از روستای بلبر کردستان حرف می‌زنیم. روستایی رویایی که به هنگام غروب، جنب‌وجوش و زیبایی‌اش از فراز آسمانش دیدنی است. روستایی که در دامنه‌های یک کوه بلند قامت به شکل پلکانی ساخته شده و تمام کوه را سبزی درخت‌ها و خزه‌ها پوشانده است. بلبر درواقع یکی از روستاهای اوامانات است که پیشتر از آن نام بردیم. این یعنی، بهشتی در دل بهشت! شاید به این فکر کنید که بلبر چه معنایی دارد؟ باید بگوییم که این روستای تاریخی نام خود را از واژه‌ای یونانی گرفته شده؛ بل به معنای خدای آب‌هاست. از جمله جاهای دیدنی روستای بلبر، جدای از طبیعت بکرش می‌توانیم به غار قوری قلعه اشاره کنیم.

برای رفتن به روستای بُلبَر کردستان باید به منطقه سروآباد بروید و از آنجا به سمت روستای هژیژ آن را بیابید.

5. روستای سلین کردستان

اگر بگوییم رویایی‌ترین روستای کردستان، روستای سلین است، اغراق نکرده‌ایم. چیزی که روستای سلین را از سایر روستاهای کردستان رویایی‌تر کرده است، دریاچه‌ی سلین در دل کوه‌های زاگرس است. وقتی فصل بهار می‌رسد و شکوفه خبر از بیداری طبیعت می‌دهند، اطراف این دریاچه پر می‌شود از رنگ. رنگ و رنگ، اما نه رنگ‌های غبارآلودی که در شهر می‌بینیم، رنگ‌هایی که با نمه‌های باران بهاری شسته می‌شوند تا ما را به وجد آورند. جالب است بدانید دریاچه سلین، از رودخانه پر خروش سیروان تامین می‌شود و تمامی روستا در حاشیه این رود قرار گرفته‌اند. زیبا نیست اگر پنجره خانه خود را رو به رودخانه سیروان باز کنید؟ رویایی است! جدای از این مساله در دشت‌های وسیع روستای سلین، لاله‌های واژگونی را خواهید دید که به ما درس افتادگی می‌آموزند، هرچند اگر بسیار زیبا باشند!

برای رفتن به روستای سلین کردستان به آدرس  77 کیلومتری جنوب غربی مریوان و 80 کیلومتری سروآباد مراجعه کنید.

طناز السادات حسینی فر

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!