تک فان -مجله خبری و سرگرمی‌

پروژه مونوریل قم: بیداری از خواب ۱۴ ساله در انتظار است؟

عضو شورای اسلامی شهر قم گفت: «اگر با تکمیل خط مونوریل قم مسیر آن فقط به مصلی ختم شود همانطور که منتقدین می‌گویند ارزش ترافیکی و حمل و نقلی ندارد.»

به گزارش تجارت‌نیوز، روزی که کلنگ احداث خط مونوریل در شهر قم به زمین خورده شد کسی فکر نمی‌کرد یک پروژه شهری ابعاد ملی پیدا کند، آن هم نه برای این‌که به‌موقع و کامل اجرا شده است، برعکس برای این‌که حالا ۱۴ سال از بلاتکلیفی آن می‌گذرد و از طرفی آن‌قدر ایرادات فنی دارد که‌کسی نخواست تمام و کمال آن را گردن بگیرد. همین حالا هم که زمزمه تکمیل پروژه به‌گوش می‌رسد باز هم مخالفین زیادی دارد. همان روزهای اول برخی به مسیر خط مونوریل ایراد گرفتند، عبور آن از حریم حرم مطهر گرفته تا این‌که مسیر انتخاب شده چندان نسبتی با بار ترافیکی قم ندارد سبب شد از پروژه‌ای که با کلی سروصدا شروع شده بود فقط چند پایه در سطح شهر باقی بماند.

حالا ابراهیم رئیسی قصد دارد یادگار دوره ریاست جمهوری احمدی‌نژاد را تکمیل کند، در سفر استانی اخیر هیات دولت به شهر قم مصوب شده که خط ناتمام مونوریل با کمک‌های دولتی تکمیل شود، عضو شورای اسلامی شهر قم در گفت‌وگو با خبرآنلاین معتقد است تا سه شرط برآورده نشود تکمیل مونوریل قم بی‌فایده است. محمود مسگری می‌گوید: «عدم کنار گذاشتن پروژه خط دوم متروی قم، نداشتن بار مالی زیاد برای شهر و تغییر مسیر خط مونوریل به‌سمت بافت مسکونی سه شرطی هستند که می‌تواند تکمیل این پروژه را برای شهر قم مفید کند.»

متن کامل گفت‌وگو در ادامه آمده است.

آن‌طورکه دولت خواسته قرار است مونوریل قم تکمیل شود نظر شورای شهر دراین‌باره چیست؟

بله، اما ما با پروژه‌ای مواجه نیستیم که قرار است تازه برای اجرای آن تصمیم‌گیری شود، بلکه با پروژه‌ای مواجه هستیم که از قبل برای آن تصمیم‌هایی گرفته شده و تا حالا هزینه‌هایی برای آن انجام شده است و مسائل حقوقی هم دارد.

مصوبه دولت برای تکمیل این پروژه چیست؟

مصوبه‌ای که دولت پیگیر است تا انجام شود همان ۶.۸ کیلومتر تا منطقه مصلی است و قرار است خودشان مشکل حقوقی عبور خط مونوریل از مقابل حرم مطهر را حل کنند.

اما گفته می‌شود از اول مسیری که برای مونوریل قم انتخاب شده اشتباه بوده طوری‌که نقش چندانی در کاهش ترافیک و سفرهای شهری ایفا نمی‌کند، این‌طور است؟

مونوریل به‌جای اینکه از منطقه پردیسان شروع شود از اتوبان تهران و کمربندی امام علی شروع شد، اگر همان موقع از پردیسان شروع شده بود و از کریدور جمعیتی عبور می‌کرد ایراداتی که امروز به آن وارد می‌شود دیگر وجود نداشت.

پس اجرای این پروژه چه فایده‌ای دارد؟

ببینید مونوریل می‌تواند ظرفیت حمل و نقلی برای استان باشد، با توجه به کاربری‌هایی که اطراف رودخانه قم‌رود است آینده خوبی برای مونوریل وجود دارد اما برای اجرای آن چند نکته باید مورد توجه قرر بگیرد، یکی از آن‌ها هزینه‌های اجرا است.

برای تکمیل پروژه چقدر هزینه نیاز است؟

این‌طور بگویم که اگر ما بخواهیم از بودجه‌های استانی و درآمدهای شهرداری برای تکمیل آن استفاده کنیم این پروژه قطعاً اجرا نخواهد شد و نیاز به پشتوانه مالی دارد. شرط دیگر اجرای پروژه مسیر خط مونوریل است، اگر قرار است خط مونوریل بعد از ۴.۷ کیلومتر فقط تا کنار حرم مطهر بیاید چندان تصمیم درستی نیست، چراکه هیچ جاذبه‌ای برای گردشگری و البته حمل و نقل شهری ندارد. اگر پروژه تا ۶.۸ کیلومتر یعنی تا مصلا ادامه پیدا کند باز هم درباره کمک به حمل و نقل شهری تردید ایجاد می‌کند.

نظر شما درباره مسیر مونوریل چیست؟

به نظرم اگر پروژه ادامه پیدا کند و تا پردیسان که بافت مسکونی هست برود به حمل و نقل شهری کمک می‌کند.

اما به‌گفته خودتان گویا در مصوبه دولت انتهای پروژه مصلی است، این‌طور نیست؟

اگر قرار باشد مونوریل قم فقط به مصلی ختم شود همانطور که منتقدین می‌گویند ارزش ترافیکی و حمل و نقلی ندارد. اگر ادامه پروژه داخل بافت شهری برود قابلیت حمل و نقلی خواهد داشت، اما این‌که تا مصلی کشیده شود اشکال حمل و نقلی به آن وارد است، اشکال درستی هم هست چراکه ایستگاه‌ها در دسترس ساکنین اطراف این مجموعه نیست، مگر اینکه تا پردیسان ادامه پیدا کند و بار حمل و نقلی این منطقه را به مرکز شهر و حرم مطهر وصل کند. البته این موارد یک شرط دیگر هم دارد، این‌که خط دوم مترو قم دستخوش تغییر نشود چرا که خط مترو دقیقا از زیر کریدور جمعیتی عبور می‌کند بنابراین اولویت بیشتری دارد، این‌که تکمیل خط مونوریل را به‌پای خط دوم مترو بزنند، یعنی با انجام مونوریل مترو متوقف شود جای نگرانی دارد، چراکه با توجه به بارگذاری‌ها در منطقه پردیسان حتما دو خط ریلی برای قم نیاز است.

 

منبع :

خبر آنلاین

برچسب ها

,

مطالب مشابه را ببینید!