تک فان -مجله خبری و سرگرمی‌

راز تهیه نان جو خانگی: طعمی لذت بخش و انرژی بخش • معجزه‌ی آشپزی در خانه

نان جو یکی از سلطنتی‌ترین و مقوی‌ترین انواع نان‌ها است که می‌توانید به راحتی در خانه خود تهیه کنید. تهیه این نوع نان خانگی بسیار ساده ولی لذیذ است و تنها نیاز به چند مواد اولیه‌ی ساده دارید. اولین قدم برای تهیه‌ی نان جو خانگی این است که جو را بخارپز یا قابل‌تنحيه بپزید تا نرم شود. سپس جو پزیده شده را درون مخلوط‌کن یا غذاساز بریزید و آرد جو، آرد گندم، شیر، خمیر نان و نمک به آن اضافه کنید و تا زمانی که مواد خوب متحد شوند مخلوط کنید. سپس تفاله‌ی مواد را درون فرم نان قرار دهید و به مدت حدود ۴۵ دقیقه درون فر گرم شده پخته‌شود. بعد از آن نان جو خانگی شما آماده است و می‌توانید با مرغ‌پلو یا گوشت‌های خوشمزه سرو کنید. این نان نه تنها خوشمزه است بلکه باعث افزایش انرژی و قوایبدن شما نیز خواهد شد.

این نان جو خانگی بسیار خوشمزه است و بافتی عالی داره، به شرط آنکه تمام نکات گفته شده را رعایت کنید. من روش های زیادی از پخت نان جو را امتحان کردم و به این نتیجه رسیدم که نصف آرد جو و نصف آرد نانوایی خوب میشه.

مواد لازم برای تهیه نان جو خانگی

آرد جو۲ لیوانآرد نانوایی۲ لیوانشکریک و نیم قاشق غذاخوریپودر خمیر مایه فوری یک قاشق غذاخوری سر صافتخم مرغیک عددزرده تخم مرغیک عددسفیده تخم مرغیک عددروغن مایع یا روغن زیتوننصف لیوانماست۵ قاشقآب ولرمیک لیواننمککمیکنجد یا مغز تخمه آفتابگردان یا تخمه کدو برای تزیینبه مقدار لازمآماده سازی:۹۰ دقیقهزمان پخت:۳۰ دقیقهمجموع زمان پخت:۱۲۰ دقیقه

دستور پخت نان جو خانگی

ابتدا آرد جو و سپس آرد نانوایی را الک کنید. شکر و پودر خمیر مایه فوری بریزید. همه مواد را با قاشق مخلوط کنید.

وسط آرد یک عدد تخم مرغ کامل و یک عدد سفیده ، نصف لیوان ریخته و خمیر را ورز دهید.

نکته : نیمی از روغن را نگهدارید تا زمان ورز دادن خمیر دست را چرب کنید.

ماست و  آب ولرم را کم کم به خمیر اضافه کنید. کمی نمک بپاشید و مخلوط کنید.

حدود ۱۰ دقیقه با دست خوب ورز دهید.

خمیر کمی چسبناکه که با ورز دادن چسبندگیش کمتر میشه. سعی کنید آرد اضافی نزنید چون خمیر سفت میشه و نونتون هم بافتش سفت میشه.

زیاد شل هم نباشه که کار باهاش سخت شه.

بعد روی خمیر را بپوشانید و یک و نیم تا تا ۲ ساعت استراحت دهید. حجم خمیر سه برابر می شود. سپس آرام با نوک انگشت پف خمیر را بگیرید.

روی میز کار را کمی آرد بپاشید و با وردنه به ضخامت یک بند انگشت باز کنید. به هر شکلی دوست دارید قالب زده و در سینی فر بچینید.

خمیرهای قالب زده را ۱۵ دقیقه استراحت دهید.

زرده تخم مرغ و کمی روغن مایع را مخلوط کرده و روی نان ها را رومال کنید.

روی آن کنجد و مغز تخمه آفتابگردان و مغز تخم کدو بریزید. داخل فر از قبل گرم شده ۱۸۰ درجه بیست دقیقه بگذارید تا روی نان ها طلایی بشه.

نکات

هر چقدر آرد جو را زیادتر بریزید نونتون سنگین تر میشه.

آرد جو را از نان فانتزی فروشی یا عطاری می تونید تهیه کنید.

آرد جو با آرد جوانه جو فرق دارد.

کلیپ تهیه نان جو خانگی

خواص نان جو

سلامت قلبآرامش اعصابحفظ شادابی پوستپاکسازی و بهبود عملکرد دستگاه گوارشجلوگیری از سفید شدن موکاهش ریزش موافزایش سلامت مفاصلمفید برای کم خونیکاهش افسردگیجلوگیری از یبوستافزایش متابولیسم و کمک به لاغریکنترل اشتها و پیشگیری از چاقیکاهش خطر ابتلا به بیماریهای دیابت

پیشنهاد می کنیم از بخش طرز تهیه انواع نان خانگی مجله تک فاندیدن فرمایید

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!