تک فان -مجله خبری و سرگرمی‌

راهنمای حرفه‌ای برای روش‌های طبیعی پاک کردن آرایش‌های صورت

پاک کردن آرایش یکی از مراحل مهم مراقبت از پوست است که بسیاری از خانم‌ها اهمیت آن را متوجه نمی‌شوند. پاک کردن آرایش به درستی، از منافذ پوست را باز نگه می‌دارد و از مشکلات پوستی، مانند جوش و پیری زودرس جلوگیری می‌کند. برای پاک کردن آرایش، از ابزارهای مختلفی مانند دستمال مرطوب، میسلار واتر، شوینده‌های مخصوص صورت، پاک کننده مخصوص آرایش چشم و رژ لب، تونر، و مرطوب کننده استفاده می‌شود. همچنین می‌توان از پاک کننده‌های طبیعی مانند روغن نارگل، بخور صورت، روغن بچه، شیر، خیار و جوش شیرین و عسل استفاده کرد. هر یک از این مواد خواص خاص خود را دارند و می‌توانند به طور موثری آرایش را از صورت پاک کنند. اهمیت استفاده از مواد طبیعی و اصولی پاک کردن آرایش، اهمیت ویژه‌ای در حفظ سلامت و زیبایی پوست دارد.

تک فان- بسیاری از خانم‌ها با این تجربه مواجه شده‌اند که وقتی خسته از بیرون باز می‌گردند، در پاک کردن آرایش صورت خود دچار مشکل می‌شوند و به علت وقت‌گیر بودن آن به شستن ساده صورت و یا پاک کردن سریع روی می‌آورند. اما باید دانست که پاک نکردن اصولی آرایش صورت باعث می‌شود که منافذ پوست بسته شوند و پوست صورت دچار پیری زودرس شود. با این توصیف پاک کردن اصولی آرایش صورت به چه صورت باید انجام شود و برای این کار نیاز به چه ابزار و وسایلی داریم؟ آیا برای پاک کردن آرایش صورت می‌توان از مواد طبیعی استفاده کرد؟ با ما همراه باشید تا پاسخ این سوالات را در اختیار شما قرار بدهیم.

چرا باید آرایش صورت را پاک کرد؟

به گزارش تک فان، متخصصان پوست همیشه توصیه می‌کنند پیش از اینکه به رختخواب بروید، آرایش خود را پاک کنید؛ زیرا در صورتی که شب را با آرایش صبح کنید، منافذ پوستتان بسته خواهد شود. حتی با وجود لوازم آرایش‌هایی که فرمول آن‌ها با منافذ پوست بدرفتاری نمی‌کند، همچنان امکان بسته شدن منافذ پوست وجود دارد، مخصوصا اگر آرایش زمان زیادی روی پوست بماند. بسته شدن منافذ پوست نه‌تن‌ها پوست را مستعد ایجاد جوش می‌کند، باعث می‌شود پوستتان چرکین و زننده شود. به همین دلیل برای اینکه از هرگونه مشکل پوستی دور بمانید، خیلی مهم است که هر روز پیش از اینکه به رختخواب بروید، آرایش خود را پاک کنید.

دلیل این کار خیلی ساده است: وجود آرایش توانایی پوست را برای تمیز کردن خود کاهش می‌دهد. زمانی که ما می‌خوابیم، بدنمان به صورت طبیعی سموم را از طریق منافذ پوست بیرون می‌کند و اگر منافذ پوست پوشانده شده باشند، فرآیند سم‌زدایی آن‌طور که باید اتفاق نخواهد افتاد و این چنین پوست به سختی تنفس خواهد کرد. اگر می‌خواهید جوش نزنید، یکی از مهم‌ترین کار‌ها این است که حتما آرایش خود را قبل از خواب پاک کنید.

برای پاک کردن آرایش صورت به چه چیز‌هایی نیاز داریم؟

اگر شما هم جزء افرادی هستید که برای پاک کردن آرایش صورت خود تنها به شستن آن با آب و احیاناً صابون اکتفا می‌کنید، باید توجه داشته باشید که این کار نمی‌تواند آرایش صورت شما را به صورت کامل پاک کند. برای درک درست‌تر این مسئله یک‌بار پس از شستن صورت خود از پد‌های مخصوص استفاده کنید و صورت خود را دوباره تمیز کنید. حتماً بقایای آرایش صورت خود را روی پد خواهید دید و این بدان معناست که شستن صورت به تنهایی نمی‌تواند آرایش صورت شما را به طور کامل پاک کند؛ بنابراین برای پاک کردن اصولی آرایش از صورت خود نیازمند چیز‌های دیگری هستید که بتواند آرایش را به طور کامل از صورت شما پاک کند. این ابزار و وسایل عبارت‌اند از:

۱. دستمال مرطوب مناسب

همه شما احتمالا در برهه‌ای از زندگی خود هر شب قبل از خواب از پد‌های پاک کننده آرایش استفاده کرده‌اید. احتمالا این روش برای خیلی از افراد کارآمد است. البته پد پاک کننده آرایش موجب خشکی پوست شما می‌شود؛ پس به جای آن می‌توانید از دستمال مرطوب استفاده کنید. توجه داشته باشید که برای حفظ سلامتی پوست خود و جلوگیری از خشک نشدن آن حتماً از محصولات بدون الکل استفاده کنید و در این میان دستمال مرطوب مخصوص کودکان می‌تواند انتخاب مناسبی باشد. دستمال مرطوب کودک می‌تواند بهترین پاک کننده آرایش صورت شما باشد و پوست شما را مرطوب نگه دارد. به‌علاوه این دستمال‌ها برای پوست نرم و لطیف نوزادان ساخته شده‌اند؛ بنابراین با پوست شما هم مهربان خواهند بود.

برای پاک کردن آرایش صورت خود با دستمال مرطوب ابتدا صورت خود را با دستمال مرطوب پاک کنید؛ سپس صورت خود را بشویید و خشک کنید. حتماً برایتان پیش آمده که بعضی شب‌ها آن قدر خسته‌اید که نمی‌توانید برای مراقبت‌های شبانه پوست خود وقت کافی بگذارید. در این مواقع استفاده از دستمال مرطوب پاک کننده آرایش ایده‌آل است. یک بسته را کنار تخت خواب خود نگه دارید. این‌گونه می‌توانید صورت خود را خیلی سریع پاک کنید؛ حتی بدون اینکه رختخواب خود را ترک کنید.

۲. میسلار واتر

میسلار واتر که به آن کلینسینگ واتر (cleansing water) هم می‌گویند، تمیز کننده‌ای است که آلودگی‌ها را از پوست حذف می‌کند. میسلار واتر ترکیبی از آب خالص، مواد آبرسان مثل گلیسیرین و مقدار کمی سورفکتانت‌های ملایم است. ذرات این سورفکتانت به شکل توپ‌های کروی کوچکی هستند که دور هم جمع می‌شوند و به آن‌ها میسل می‌گویند. این میسل‌ها مثل یک آهن‌ربا عمل می‌کنند و آلودگی و چربی‌ها را حذف می‌کنند. این ترکیبات بسیار سبک و ملایم هستند و خلاف شوینده‌های دیگر به آب نیاز ندارند. پس اجازه بدهید تا میسلار واتر روی پوست‌تان بماند تا مواد رطوبت‌رسان زمان کافی داشته باشند و جذب شوند. شما می‌توانید بعد از میسلار واتر از پاک کننده‌های صورت هم استفاده کنید؛ اما هیچ الزامی برای این کار نیست.

برای استفاده از میسلار واتر همه کاری که باید بکنید این است که یک پد پنبه‌ای را به میسلار واتر آغشته کنید. بعد، آن را روی صورت‌تان بکشید. این محصول برای مرطوب کردن یا شستن پوست به آب نیازی ندارد. این متد پاک کردن آرایش فقط پوست را تمیز نمی‌کند و می‌تواند آن را آبرسانی کند. اگر پوست شما مستعد آکنه است، میسلار واتر انتخاب خوبی برای شماست. این محصول بدون اینکه پوست را خشک کند، سلول‌های مرده آن را حذف می‌کند. متخصصان پوست توصیه می‌کنند بین هربار مصرف ضد آفتاب به ویژه در تابستان از میسلار واتر استفاده کنید تا منافذ پوست مسدود نشوند.

۳. شوینده‌های مخصوص صورت

اگر در شهر‌های بزرگ و آلوده زندگی می‌کنید، بهتر است علاوه‌بر پاک کننده آرایش از شوینده‌های صورت مانند ژل شستشو صورت هم استفاده کنید. شوینده صورت هرگونه آلودگی و یا باقی مانده مواد آرایشی را از پوست پاک می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهد که آلودگی هوا احتمال ایجاد آکنه را افزایش و عملکرد پوست را در حفظ رطوبت کاهش می‌دهد. پس فراموش نکنید که هر شب نه‌تن‌ها مواد آرایشی را از پوست خود پاک کنید، با استفاده از بهترین شوینده صورت منافذ پوست خود را از آلودگی‌های دیگر پاک‌سازی کنید. شستشوی صورت به طور صحیح از ایجاد آکنه پیشگیری می‌کند، التهاب پوست را کاهش می‌دهد و به افزایش سلامت پوست کمک می‌کند.

۴. تونر

تونر‌ها بین دو مرحله مراقبت از پوست به کار می‌روند؛ یعنی شستشو و مرطوب کردن پوست. در گذشته تونر‌ها بعد از شستن پوست با صابون‌های قلیایی به کار می‌رفتند تا pH پوست را به حالت طبیعی برسانند. از آنجا که شوینده‌های ملایم و با pH مناسب ساخته شدند، تونر‌ها قابلیت‌های بیشتری پیدا کردند. در حال حاضر تونر‌ها محلول‌هایی متناسب با انواع پوست‌اند که منافذ را برای جذب سرم و مرطوب کننده آماده می‌کنند. برای استفاده از تونر یک پد پنبه‌ای را به چند قطره تونر آغشته کنید. آن را به آرامی روی پوست خود بکشید. سعی کنید تونری را انتخاب کنید که پوست را خشک نمی‌کند و رطوبت آن را حفظ می‌کند.

۵. پاک کننده مخصوص آرایش چشم

حتماً متوجه شده‌اید آرایش چشم به سختی پاک می‌شود. به همین دلیل پاک کننده‌هایی مخصوص پاک کردن آرایش چشم وجود دارد که حتی خط چشم و ریمل‌های با دوام (long-lasting) و یا به اصطلاح ۲۴ ساعته را هم به آسانی پاک می‌کنند. اگر پاک کننده‌ای که از آن استفاده می‌کنید، برای دور چشم‌تان مناسب نیست، یکی از محصولاتی را که مخصوص پاک کردن آرایش چشم است، انتخاب کنید. برای استفاده از این پاک کننده به آرامی یک پد پنبه‌ای را که به پاک کننده آرایش چشم آغشته شده است، روی چشمان بسته خود بکشید.

۶. پاک کننده رژ لب

رژ لب شما ممکن است تا زمان خوابتان به‌تدریج پاک شده باشد؛ اما این نباید باعث شود پاک کردن لب‌های‌تان را از قلم بیندازید. البته هر پاک کننده‌ای برای استفاده روی لب‌ها مناسب نیست. بهتر است برای پاک کردن رژ لب‌های ماندگار از پاک کننده‌های آرایشی که مخصوص این کار هستند، استفاده کنید. هم‌چنین می‌توانید از مقدار کمی وازلین برای پاک کردن آرایش لب خود استفاده کنید. کافی‌ست یک لایه وازلین روی لب خود بمالید و حدود ۵ دقیقه صبر کنید تا رژ لب را به خود جذب کند و پس از آن لایه وازلین را با یک پد پنبه‌ای به آرامی پاک کنید. به جای وازلین می‌توانید از روغن زیتون یا روغن نارگیل هم استفاده کنید. یادتان نرود که بعد از پاک کردن رژ لب از یک مرطوب کننده مناسب لب استفاده کنید.

۷. مرطوب کننده

خیلی مهم است که بعد از استفاده از هر پاک کننده آرایش از مرطوب کننده استفاده کنید. قبل از استفاده از مرطوب کننده منتظر خشک شدن کامل پوست خود نباشید. بهتر است زمانی که پوست مرطوب است، مرطوب کننده را مستقیم روی پوست خود بمالید. به این ترتیب رطوبت پوست شما بیشتر حفظ می‌شود.

۸. پد‌های پاک کننده

برخی از متخصصان پوست می‌گویند استفاده از توپک‌های پنبه‌ای می‌تواند برای پاک کردن آرایش صورت و مخصوصاً آرایش چشم مضر باشد؛ چرا که باقی ماندن الیاف پنبه‌ای این توپک‌ها در لابه‌لای مژه‌ها ممکن است سبب تحریک چشم و ریزش مژه‌ها شود. به همین منظور ما استفاده از دستمال‌های محکم پارچه‌ای یا پنبه‌ای را که بافت تختی دارند، به شما پیشنهاد می‌کنیم. گاز‌های استریل می‌توانند در پاک کردن آرایش چشم از مزایای بیشتری نسبت به سایر محصولات برخوردار باشند؛ چرا که بافت آن‌ها به گونه‌ای است که الیاف درون آن‌ها به صورت متراکم است و به داخل چشم و مژه‌ها نفوذ نمی‌کند، در عین حال آن‌ها کاملاً استریل و بدون میکروب هستند.

چگونه آرایش صورت را پاک کنیم؟

برخی از افراد حتی با وجود استفاده از لوازم پاک کننده مناسب هنوز هم نمی‌توانند آرایش صورت خود را به خوبی و به صورت اصولی پاک کنند. علت این امر اغلب مربوط به صرف نکردن زمان مناسب به علت خستگی و یا بی‌حوصلگی است. همچنین ممکن است فرد به‌درستی مراحل پاک کردن آرایش صورت خود را طی نکند. در واقع باید توجه داشته باشید که پاک کردن اصولی آرایش از صورت را باید براساس مراحل دقیق دنبال کرد تا نتایج مطلوب حاصل شود. این مراحل عبارت‌اند از:

۱. پاک کردن آرایش چشم

اگر معمولا آرایش چشمان شما خفیف و یا داری پوستی حساس هستید، می‌توانید صورت خود را با آب بشورید. اگر آرایش چشمان شما سنگین است و از لوازم آرایشی ضد آب استفاده می‌کنید، حتما یک پاک کننده آرایشی با پایه مواد روغنی تهیه کنید که مناسب صورت شما باشد. برای استفاده از این محصول در ابتدا این پاک کننده را به‌خوبی تکان بدهید تا اگر به خاطر ساکن ماندن مواد داخلش از هم جدا شده باشد، به‌خوبی با هم ترکیب شوند. بعد یک پد یا گوش پاک‌کن بردارید و سرش را به محلول پاک کننده آغشته کنید. پد یا گوش پاکن رو روی مژه‌های بسته قرار بدهید و مقداری فشار بدهید و بگذارید محلول شروع به پاک کردن ریمل و خط چشم کند. بعد که احساس کردید مژه‌ها اصطلاحا خیس شدند و از حالت خشکی اولیه خارج شده‌اند، می‌توانید با طرف تمیز پد بالا و پایین چشم را تمیز کنید.

۲. پاک کردن کرم پودر و رژ گونه

موقع پاک کردن آرایش صورت اول از همه با یک هدبند یا گل سر مو‌های خود را به عقب جمع کنید و نگذارید به هیچ‌وجه توی صورتتان بیاید. مقداری از پاک کننده آرایشی را روی پد بگذارید و به صورت چرخشی و دورانی روی پوست صورت خود ماساژ بدهید. خط رویش مو، زیر چانه و پایین گوش‌ها را هم فراموش نکنید. این پروسه باید حدود ۴۵ ثانیه طول بکشد و اگر از کرم پودر استفاده می‌کنید، بهتر است محلول پاک کننده شما پایه روغنی داشته باشد. اگر پوست شما حساس است، می‌توانید از پنبه و یا حتی انگشتان خود استفاده کنید.

۳. پاک کردن رژ لب

مرحله دیگر پاک کردن آرایش صورت مخصوص لب‌هاست. برای پاک کردن لب‌ها از رژ کافی است یک لایه نسبتا ضخیم از وازلین رو روی لبانتان قرار دهید و حدود پنج دقیقه صبر کنید. روغن موجود در وازلین شروع به شکستن ترکیب روغنی رژ لب می‌کند و اگر بعد از این پنج دقیقه با یک پد تمیز لب‌های خود را پاک کنید، متوجه می‌شوید که بیشتر رنگ رژ پاک شده است. فقط توجه داشته باشید که پد را خیلی محکم روی لب‌ها نکشید تا خشک نشود و ترجیحا پد را هم به صورت دایره‌ای روی لب‌ها حرکت بدهید. با این حال این روز‌ها محصولات پاک کننده آرایش صورت بسیار متنوع شده‌اند و اغلب برای پاک کردن رژ لب هم کاربرد دارند؛ بنابراین می‌توانید از این محصولات هم استفاده کنید.

۴. ماساژ پس از پاک کردن آرایش صورت

بسیار مهم است که بعد از پاک کردن آرایش از پوست خود مراقبت کنید و این آخرین مرحله است. می‌توانید صورت خود را به آرامی ماساژ بدهید تا به آن حالت ارتجاعی داده شود و جریان خون را افزایش بدهد. همچنین حتما باید از مرطوب کننده استفاده کنید تا پوست شما خشک نشود.

پاک کننده‌های طبیعی آرایش صورت

شاید شما به محصولات پاک کننده آرایشی حساسیت داشته باشید و یا بنا به دلایلی آن‌ها را چندان مناسب پوست خود ندانید؛ اما نگران نباشید، همیشه راه حل‌های طبیعی برای پاک کردن آرایش صورت وجود دارد. در ادامه شما را با برخی از پاک کننده‌های طبیعی آرایش صورت آشنا خواهیم کرد.

۱. روغن نارگیل

روغن نارگیل یکی از پاک کننده‌های قدیمی آرایش به شمار می‌رود که کارایی آن مدت‌هاست به اثبات رسیده است. روغن نارگیل سرسخت‌ترین و ضدآب‌ترین مواد آرایشی را از پوست شما پاک می‌کند و لازم هم نیست پوست خود را با خشونت مالش بدهید تا پاک شود. برای پاک کردن آرایش صورت و کسب بهترین نتیجه کمی روغن نارگیل را کف دست خود بریزید و آن را به‌آرامی روی صورت خود بمالید یا اینکه روغن نارگیل را روی دستمال‌های پنبه‌ای بمالید. وقتی در هوای گرم و مرطوب زندگی می‌کنید، در طول روز روغن نارگیل ذوب و برای همین هم شب‌ها بهتر جذب پوست می‌شود. البته روغن نارگیل در حالت جامد هم به همان اندازه کارآمد است. بعد از اینکه با این روش آرایش را پاک کردید، صورت خود را با صابون ملایم بدون عطر بشویید. به این روش می‌توانید همه مواد آرایشی را از صورت خود پاک کنید.

۲. بخور صورت

بخور صورت یکی از بهترین روش‌های پاک کردن آرایش است. سینک را از آب داغ (و نه جوشان) پر کنید و چند دقیقه روی آن خم شوید. مطالعات نشان می‌دهد که بخار آب منافذ پوست را باز می‌کند و کاری می‌کند که با استفاده از صابون معمولی راحت‌تر بتوانید آرایش خود را پاک کنید. می‌توانید با دستمال مرطوب کودک یا روغن نارگیل آرایش خود را پاک کنید و بعد به پوست‌تان بخار بدهید؛ همچنین می‌توانید دستمالی را در آب داغ خیس کنید و اجازه بدهید کمی خنک شود، بعد آن را روی صورت خود بگذارید. وقتی دستمال سرد شد، می‌بینید که همه آلودگی و خاکِ روی صورت‌تان با پاک‌کردن پوست از آن جدا می‌شود.

۳. روغن بچه

متخصصان زیبایی مدت‌هاست که روغن بچه را یک پاک کننده ملایم آرایشی می‌دانند. روغن بچه هم مانند روغن نارگیل می‌تواند آرایش ضدآب را راحت‌تر پاک کند. نکته مهم این است که روغن بچه هزینه خیلی کم‌تری نسبت به بقیه پاک کننده‌ها دارد.

۴. شیر

شیر می‌تواند آرایش شما را پاک کند یا حتی جای خود را به‌عنوان بهترین پاک کننده آرایش صورت شما تثبیت کند. کمی شیر از یخچال بردارید و چند قطره روغن بادام شیرین داخل آن بریزید. با این محلول می‌تواند به‌راحتی آرایش خود را پاک کنید. می‌توانید محلول شیر را با پنبه به صورت خود بمالید و بعد آبکشی کنید. این روش خیلی ارزان، طبیعی و سالم است. ولی اول تاریخ انقضای شیر را ببینید و بعد آن را روی صورت خود بمالید.

۵. خیار‌

می‌توانید خیار را داخل مخلوط‌کن بریزید و آن را به صورت خمیر در بیاورید. کمی روغن دلخواه را به آن اضافه کنید (مثلا روغن زیتون) و از آن برای پاکسازی پوست صورت استفاده کنید. این ترکیب نه‌تن‌ها آرایش را پاک می‌کند، صورت شما را هم نرم می‌کند. خیار همچنین سرشار از آنتی اکسیدان است که می‌تواند موجب کاهش التهاب پوست شود. اگر صورت شما جوش می‌زند، بهتر است بدانید استفاده از خیار یکی از روش‌های سریع درمان جوش صورت است و می‌تواند در از بین بردن جای جوش هم مؤثر باشد.

۶. جوش شیرین و عسل

اگر در مورد فواید عسل برای پوست و جوش شیرین اطلاعاتی ندارید، باید بدانید ترکیب جوش شیرین و عسل خمیری می‌شود که نه‌تن‌ها به بهترین نحو آرایش را پاک می‌کند، برای لایه‌برداری پوست هم مناسب هست. کمی عسل روی دستمال بریزید، روی آن جوش شیرین بمالید و آرایش را با آن پاک کنید. لازم نیست خیلی محکم بمالید. جوش شیرین به صورت خودکار پوست را لایه‌برداری می‌کند. بعد از آن پوست خود را آبکشی کنید. می‌بینید که پوستتان تازه شده و عطری رؤیایی هم به خود گرفته است.

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!