پنج جواهر در آسمان؛ عقاب های لوفت وافه در جنگ جهانی دوم
هواپیماهای جنگی آلمان نازی در طول جنگ جهانی دوم به دلیل کارایی بالا و تکنولوژی برتری که داشتند، از معروفترین و کاربردیترین هواپیماهای آن دوران بودند. یکی از برترین جتهای جنگنده آلمانی، Messerschmitt Bf 109 بود که از موتور پیستونی و آبخنک برخوردار بود و بسیار معروف بود.
Junkers Ju 88 نیز از جنگندههای چند منظوره بود که به دلیل توانایی بمب افکنی و هواپیمای فرودجمع بودن، بسیار محبوب بود. Messerschmitt Bf 110 یکی دیگر از جنگندههای معروف بود که از دو موتور پیستونی برخوردار بود و در انجام وظایف تهاجمی بسیار موثر بود.
Messerschmitt Me 262 نیز اولین هواپیمای جت جنگنده جهان بود که بسرعت و با عملکرد بالا، یکی از مهمترین جتهای جنگنده آلمان نازی بود. Focke-Wulf Fw 190 همچنین از جنگندههای کارآمد و تک موتوره بود که از قدرت بالا و چابکی در ارتفاعات پایین برخوردار بود.
این هواپیماها به علت تواناییهای برتر خود و نقش مهمی که در جنگ جهانی دوم ایفا کردند، تاریخ خود را به عنوان برترین جتهای جنگنده آلمانی جنگ جهانی دوم نگاه میدارند.
روزیاتو نوشت: هواپیماهای جنگی ساخت آلمان نازی از چابک ترین و کاربردی ترین هواپیماها در طول جنگ جهانی دوم بودند. قبل از اینکه شرکت های مستقر در ایالات متحده هواپیماهای جنگی خود را به میدان نبرد جنگ جهانی دوم معرفی کنند، اکثر هواپیماهای آلمانی پیشگامان خط مقدم جنگ بودند. در این مطلب فهرستی از برترین جت های جنگنده آلمانی جنگ جهانی دوم را گردآوری کرده ایم.
۱- Messerschmitt Bf 109
دسته بندی: جنگنده تک موتوره
خدمه: ۱ نفرطول: ۸.۹۵ مترطول بال ها: ۹.۹۲۵ مترارتفاع: ۲.۶ مترحداکثر وزن هنگام بلند شدن: ۳,۴۰۰ کیلوگرمحداکثر سرعت: ۵۳۰ کیلومتر بر ساعت در سطح دریاسرعت کروز: ۵۹۰ کیلومتر در ساعت در ارتفاع ۶,۰۰۰ متری (۲۰,۰۰۰ فوت)
Messerschmitt Bf 109 یک جنگنده آلمانی تک موتوره بود که توسط Messerschmitt AG و Bayerische Fligzeugwerke (BFW) در اوایل دهه ۱۹۳۰ طراحی و توسعه یافت. این هواپیما اولین پرواز خود را در می ۱۹۳۵ انجام داد و در فوریه ۱۹۳۷ وارد سرویس شد. طراحی تمام فلزی تک بدنه با ارابه فرود جمع شونده و موتور پیستونی به سرعت به ستون فقرات نیروی جنگنده لوفت وافه تبدیل شد. به عنوان یکی از پیشرفتهترین جنگندههای زمان خود، این جنگنده از یک موتور پیستونی اینورتر DB 605A-1 V-12 ساخت دایملر-بنز با موتور آب خنک شونده استفاده میکرد که نیروی پیشرانه ای ۱,۴۵۵ اسب بخاری (۱,۰۸۵ کیلووات) را تولید میکرد. با سقف پرواز ۳۹,۰۰۰ فوت (۱۲,۰۰۰ متر)، این هواپیما دارای برد جنگی ۵۷۲ کیلومتری بود. سازنده اش بیش از ۳۴,۰۰۰ فروند Bf 109 ساخت و آخرین هواپیما در دسامبر ۱۹۶۵ در نیروی هوایی اسپانیا بازنشسته شد.
۲- Messerschmitt Bf 110
دسته بندی: جنگنده- بمب افکن دو موتوره
خدمه: ۲ تا ۳ نفرطول: ۱۲.۰۷۱۴ مترطول بال ها: ۱۶.۲۴۹۷ مترارتفاع: ۴.۱۲۸ مترحداکثر وزن در هنگام بلند شدن: ۶,۷۴۹ کیلوگرمظرفیت سوخت: ۱,۲۷۲ لیتر در ۴ باک در قسمت مرکزی بدنیحداکثر سرعت: ۴۷۵ کیلومتر بر ساعت
Messerschmitt Bf 110 یک جنگنده سنگین دو موتوره بود که توسط Messerschmitt AG و Bayerische Fligzeugwerke (BFW) در دهه ۱۹۳۰ ساخته شد. این هواپیما اولین پرواز خود را در می ۱۹۳۶ انجام داد و یک سال بعد وارد خدمت شد. این هواپیما به دلیل سرعت، برد و قابلیت های رزمی به عنوان یک جنگنده و نابودگر برتر تهاجمی شناخته می شد. Bf 110 از دو موتور پیستونی مایع خنک شونده اینورتر دار دایملر-بنز DB 601A-1 V-12 استفاده می کرد که هر کدام تقریباً ۱,۰۵۰ اسب بخار (۷۸۰ کیلووات) قدرت برخاستن را تولید می کردند. با سقف پرواز ۳۲,۸۰۰ فوت (۱۰,۰۰۰ متر)، این هواپیما دارای برد جنگی ۹۱۰ کیلومتری بود. بیش از ۶,۰۰۰ فروند از این هواپیمای تک باله سه سرنشینه ساخته شده و توسط نیروهای هوایی متعددی در اروپا به کار گرفته شد.
۳- Junkers Ju 88
دسته بندی: هواپیمای جنگی چندمنظوره
خدمه: ۴ نفر (خلبان، بمب انداز/توپچی جلو، اپراتور بی سیم/ توپچی عقب)طول: ۱۴.۴ مترطول بال ها: ۲۰ مترارتفاع: ۴.۸ مترحداکثر وزن در هنگام بلند شدن: ۱۴,۰۰۰ کیلوگرمحداکثر سرعت: ۴۷۰ کیلومتر بر ساعت در ارتفاع ۵,۳۰۰ متری (۱۷,۳۹۰ فوت) و ۱۲,۵۰۰ کیلوگرم وزنسرعت کروز: ۳۷۰ کیلومتر بر ساعت در ارتفاع ۵,۳۰۰ متری (۱۷,۳۹۰ فوت) سرعت کروز اقتصادی
Junkers Ju 88 یک هواپیمای چند منظوره دو موتوره بود که توسط Junkers Aircraft and Motor Works (JFM) در اواسط دهه ۱۹۳۰ طراحی و ساخته شد. این هواپیما اولین پرواز خود را در دسامبر ۱۹۳۶ انجام داد و در آوریل ۱۹۳۹ وارد سرویس شد. این هواپیمای چهار نفره،نقش شناسایی، بمب افکن و جنگنده شبانه را ایفا می کرد و دارای بدنه و بالهای صاف با پنل های داخلی برای تسلیحات بود. یکی از همه کاره ترین هواپیماهای جنگی جنگ جهانی دوم توسط دو موتور پیستونی اینورتر دار خنک شونده با مایع از نوع Junkers Jumo 211J V-12 که هر کدام تقریباً ۱,۳۴۰ اسب بخار (۱,۰۰۰ کیلووات) نیرو در هنگام برخاستن تولید می کردند، قدرت می گرفت. این هواپیما با سقف پرواز ۲۶,۹۰۰ فوت (۸,۲۰۰ متر)، بردی معادل ۱۷۹۰ کیلومتر داشت. بیش از ۱۵,۰۰۰ نمونه از Ju 88 ساخته شد که آخرین آنها در سال ۱۹۵۱ بازنشسته شدند.
۴- Messerschmitt Me 262
دسته بندی: جنگنده دو موتوره و نسخه هایی از جنگنده-بمب افکن
خدمه: ۱ نفرطول: ۱۰.۶ مترطول بال ها: ۱۲.۶ مترارتفاع: ۳.۵ مترحداکثر وزن در هنگام بلند شدن: ۷,۱۳۰ کیلوگرمموتورها: دو موتور توربوجت Junkers Jumo 004B-1، هر کدام ۸.۸ کیلونیوتن پیشرانهحداکثر سرعت: ۹۰۰ کیلومتر بر ساعت
Messerschmitt Me 262 در دو نسخه عرضه شد: نسخه استاندارد جنگنده (Schwalbe) و نسخه جنگنده بمب افکن (Storm Bird). اولین هواپیمای جنگنده عملیاتی جهان با موتور جت توسط Messerschmitt در اواخر دهه ۱۹۳۰ طراحی و توسعه یافت. این هواپیمای چند منظوره اولین پرواز خود را با موتورهای جت در جولای ۱۹۴۲ انجام داد و در آوریل ۱۹۴۴ وارد سرویس شد. این هواپیمای با استقامت بالا از دو موتور توربوجت جریان محوری Junkers Jumo 004B بهره می برد که هر کدام تقریباً ۱,۹۸۰ پوند بر فوت (۸.۸ کیلو نیوتن) نیروی رانش برخاست را تولید می کردند. این هواپیما با سقف پرواز ۳۷,۵۰۰ فوت (۱۱,۵۰۰ متر)، بردی معادل ۱,۰۵۰ کیلومتر داشت. بیش از ۱,۴۰۰ فروند از جت های Me 262 ساخته شد که بیشتر آنها توسط نیروی هوایی لوفت وافه استفاده می شد.
۵- Focke-Wulf Fw 190
دسته بندی: جنگنده تک موتوره
خدمه: ۱ نفرطول: ۸.۹۵ مترطول بال ها: ۱۰.۵۰۶ مترارتفاع: ۳.۱۵ مترحداکثر وزن در هنگام بلند شدن: ۴۹۰۰ کیلوگرمظرفیت سوخت: ۶۳۹ لیترحداکثر سرعت: ۶۵۲ کیلومتر بر ساعت در ارتفاع ۵,۹۲۰ متری (۱۹,۴۲۰ فوت)
Focke-Wulf Fw 190 یک جنگنده تک موتوره بود که توسط Focke-Wulf در اواسط دهه ۱۹۳۰ طراحی و ساخته شد. این هواپیما اولین پرواز خود را در ژوئن ۱۹۳۹ انجام داد و در آگوست ۱۹۴۱ وارد سرویس شد. بلافاصله پس از وارد شدن به خدمت بر فراز فرانسه، Fw 190 تقریباً در همه جنبه ها برتری خود را نسبت به سایر هواپیماها نشان داد و به جنگنده خط مقدم نیروی هوایی آلمان تبدیل شد. خلبانان Fw 190 در طول جنگ جهانی دوم شکارهای متعددی را به ثبت رساندند. جنگنده های Fw 190 قدرت بیشتری نسبت به Bf 109 و چابکی بیشتری در ارتفاعات پایین داشتند. این هواپیما از یک موتور پیستونی شعاعی ۱۴ سیلندر ۸۰۱D-2 بیامو ۸۰۱D-2 هوا خنک استفاده میکرد که ۱,۶۷۷ اسب بخار قدرت (۱,۲۵۰ کیلووات) تولید میکرد. برد جنگی این هواپیما ۵۰۰ کیلومتر بود. بیش از ۲۰,۰۰۰ فروند بین سال های ۱۹۴۱ و ۱۹۴۵ از این جنگنده تولید و تحویل نیروی هوایی آلمان شد.
راضیه میرزاحیدری