تک فان -مجله خبری و سرگرمی‌

راز موفقیت در بازار فارکس: نقش حیاتی CFD در کسب و کار • مجله تصویر زندگی

مفهوم CFD یا Contract for Difference به تبادل مبالغ نقدی بین شخص و یک شرکت مالی بدون تملک و انتقال دارایی مادی در بازارهای مختلف اشاره دارد. در صورتی که شخص پیش‌بینی صعود یا نزول نرخ یک دارایی را برای آینده دارد، می‌تواند با استفاده از CFD به تبادل نقدی بپردازد.

در بازار فارکس، آنالیز CFD بسیار اهمیت دارد. اولین دلیل این اهمیت این است که CFD به معامله‌گران امکان می‌دهد بازدهی خود را افزایش دهند و سود احتمالی را بیشتر کنند. همچنین، این ابزار به معامله‌گران اجازه می‌دهد تا بر روی دارایی‌های مختلف در دنیای فارکس سرمایه گذاری کنند و بازدهی خود را تنوع بخشند.

به طور کلی CFD یک ابزار مالی کارآمد است که به معامله‌گران در بازار فارکس کمک می‌کند تا به روش‌های مختلفی از تجارت و سرمایه گذاری بپردازند و ریسک‌های متعددی را کاهش دهند. به همین دلیل، در جهت موفقیت در بازار فارکس اهمیت بالایی دارد.

در بازارهای مالی مانند فارکس، هدف اصلی معامله‌ گران خرید دارایی برای ادعای مالکیت بر آن دارایی یا نگهداری آن دارایی نیست. هدف اصلی معامله گران در بازار  فارکس کسب سود از نوسانات قیمت دارایی ها و سفته بازی می باشد.

برخلاف معاملات سنتی که در آن افراد یک دارایی را خریداری می‌ کنند و منتظر می‌ مانند تا قیمت آن افزایش یابد و سپس با سود آن را بفروشند، در معاملات فارکس تمرکز بر روی کسب سود از نوسانات قیمتی است. این امر به این معنی است که معامله‌گران می‌ توانند با خرید یا فروش یک ارز در زمان مناسب و پیش ‌بینی صحیح جهت حرکت قیمت، سود کسب کنند.

فرض کنید پیش بینی شما این است که قیمت هر انس طلا در آینده از ۲۰۰۰ دلار به ۲۵۰۰ دلار افزایش خواهد یافت. بنابراین، ۱۰ انس طلا را (با کمک معاملات CFD ) در قیمت ۲۰۰۰ دلار خریداری می‌ کنید. زمانی که قیمت به ۲۵۰۰ دلار می ‌رسد، آنها را می‌ فروشید. در این معامله، شما از افزایش  قیمت طلا سود کسب کردهاید. تفاوت قیمت خرید (۲۰۰۰ دلار) و قیمت فروش (۲۵۰۰ دلار) ۵۰۰ دلار است که سود شما به ازای هر انس طلا خواهد بود.

با وجود اینکه مثال بالا صرفاً یکی از کاربردهای معاملات CFD را نشان می‌ دهد، اما اهمیت واقعی این نوع معاملات در قابلیت کسب سود از حرکات قیمتی در هر دو جهت بازار است. به این معنا که معامله‌ گران می‌ توانند با استفاده از سی اف دی، نه تنها از افزایش قیمت دارایی‌ ها، بلکه از کاهش قیمت آنها نیز سود ببرند.

فرض کنید در مثال قبلی شما با تحلیل بازار به این نتیجه رسیده‌ اید که قیمت هر انس طلا در آینده از ۲۵۰۰ دلار به ۲۰۰۰ دلار کاهش خواهد یافت. در این شرایط، می‌ توانید با استفاده از معاملات CFD، از کاهش قیمت طلا سود کسب کنید. در ادامه، به بررسی چگونگی انجام این معامله و سازوکار معاملات CFD می‌ پردازیم.

منظور از CFD چیست؟

در بازارهای مالی، دو روش اصلی برای انجام معاملات وجود دارد. معاملات مستقیم و معاملات CFD. در معاملات مستقیم، شما مستقیما دارایی مورد نظر را خریداری می کنید یا می‌ فروشید و سود یا ضرر شما به نوسانات قیمت آن دارایی بستگی دارد. به این معنی که اگر قیمت دارایی افزایش یابد، سود می‌ کنید و اگر قیمت آن کاهش یابد، ضرر می‌ کنید.

در معاملات CFD ، شما مالک دارایی مورد نظرتان نیستید. به جای خرید یا فروش مستقیم دارایی، شما با یک بروکر فارکس قرارداد می‌ بندید و بر جهت حرکت قیمت آن دارایی در آینده سرمایه‌ گذاری می‌ کنید.

فرض کنید تمایل به سرمایه‌ گذاری در سهام شرکت اپل دارید. در حالت سنتی، برای خرید سهام اپل باید به طور مستقیم از طریق بروکر فارکس اقدام کنید و سهام را در سبد سهام خود نگه دارید. اما در معاملات CFD، شما بدون نیاز به خرید سهم فیزیکی، می‌ توانید بر اساس پیش‌ بینی خود از نوسانات قیمت آن، به خرید یا فروش سی اف دی اپل بپردازید.

اگر بر روی CFD اپل معامله BUY باز کنید و پیش‌ بینی شما از افزایش قیمت سهم اپل صحیح باشد، در زمان پایان قرارداد یا همان زمان بستن معامله، سود حاصل از افزایش قیمت را دریافت خواهید کرد. در مقابل، اگر پیش‌بینی شما اشتباه باشد و قیمت سهم اپل کاهش یابد، باید مابه التفاوت قیمت را به ازای هر سهم اپل به طرف مقابل قرارداد پرداخت کنید.

نقش CFD در بازار فارکس

معاملات CFD باعث پویایی و جذابیت بیشتر بازارهای مالی شده اند. شباهت معاملات سی اف دی به نقش حیاتی آب در استخر شنا است. همانطور که بدون آب، شنا کردن در استخر غیرممکن است، وجود معاملات سی اف دی نیز برای انجام معاملات در بازار فارکس ضروری هستند.

در بازار فارکس، زمانی که شما دکمه “خرید(BUY)  یا فروش (SELL) را فشار می ‌دهید، در واقع یک قرارداد با بروکر فارکس خود منعقد می‌ کنید. این قرارداد به شما این امکان را می ‌دهد که تفاوت قیمت (CFD) یک جفت ارز را در آینده پیش‌بینی کنید.

فرض کنید که شما جفت ارز EUR/USD را انتخاب می‌کنید و دکمه “خرید” را فشار می‌دهید. در این حالت، شما پیش‌بینی می‌کنید که ارزش یورو در برابر دلار آمریکا افزایش خواهد یافت.

اگر پیش‌ بینی شما درست باشد و قیمت EUR/USD در آینده افزایش یابد، شما سود خواهید کرد. به عبارت دیگر، بروکر فارکس به شما مابه‌التفاوت قیمت خرید و قیمت فروش در زمان تسویه معامله را پرداخت می‌کند.

اما اگر پیش‌ بینی شما اشتباه باشد و قیمت EUR/USD در آینده کاهش یابد، شما ضرر خواهید کرد. در این حالت، شما باید مابه‌التفاوت قیمت خرید و قیمت فروش در زمان تسویه معامله را به بروکر فارکس پرداخت کنید.

مزایا و معایب معاملات CFD

همانطور که گفته شد معامله و ترید در بازار فارکس بدون وجود معاملات CFD غیر ممکن است. در ادامه برخی از مزایا و ریسک های معاملات CFD را بررسی خواهیم کرد.

 

امکان معامله با لوریج و اهرم

یکی از جذاب‌ ترین ویژگی‌ های معاملات CFD، امکان استفاده از اهرم است. با استفاده از اهرم یا لوریج، معامله‌ گران می‌ توانند با سرمایه‌ گذاری اولیه کمتر در حساب های معاملاتی اصلی خود، معاملات با حجم بیشتری را باز کنند. این موضوع می‌ تواند سود آنها را به طور قابل توجهی افزایش دهد. معمولاً بروکر فارکس معتبر مانند آلپاری، ویندزور، آمارکتس، ارانته، ای پلنت و سایر بروکر فارکس شناخته ‌شده برای ایرانیان، اهرم معاملاتی ۱:۴۰۰ را ارائه می‌ دهند.

معامله دوطرفه

یکی دیگر از مزیت های معاملات CFD (قرارداد مابه‌التفاوت)، قابلیت کسب سود در هر دو جهت بازار است. برخلاف بازارهای سنتی که در آنها فقط می ‌توان از افزایش قیمت‌ سود برد، در معاملات CFD می‌ توانید با پیش ‌بینی صحیح جهت حرکت قیمت، چه صعودی و چه نزولی، به سود برسید. قابلیت کسب سود از نوسانات بازار در هر دو جهت، فرصت‌ های بیشتری را برای سودآوری شما فراهم می‌ کند.

اگر پیش‌ بینی شما این باشد که قیمت یک دارایی در آینده افزایش خواهد یافت، می‌ توانید با خرید CFD آن دارایی، از افزایش قیمت آن سود ببرید. در این حالت، اگر قیمت برخلاف انتظار شما کاهش یابد، ضرر خواهید کرد.

در صورت پیش‌بینی کاهش قیمت یک دارایی در آینده، می‌توانید بافروش سی اف دی آن دارایی، از کاهش قیمت آن سود ببرید. اما توجه داشته باشید که در صورت افزایش قیمت برخلاف تحلیل شما، معامله شما با ضرر بسته خواهد شد و در صورتی که مدیریت سرمایه را رعایت نکرده باشید، کال مارجین می شوید.

تنوع دارایی‌ها و معاملات ۲۴ ساعته

مزیت دیگر معاملات CFD، تنوع بی‌نظیر دارایی‌ های قابل معامله در این نوع معاملات است. ماهیت مشتقه بودن  CFDها به این معناست که می‌ توان از آنها برای هر بازاری که قیمت آن نوسان دارد، استفاده کرد. علاوه بر این، شما می‌ توانید در برخی از بازارها خارج از ساعات معاملات عادی نیز معامله کنید تا از رویدادها و اخبار اقتصادی و سیاسی نهایت استفاده را ببرید.

ریسک معاملات CFD

معاملات CFD، همانند هر ابزار معاملاتی دیگری، دارای معایب و ریسک‌هایی نیز هست.

بزرگ‌ترین ریسک معاملات CFD، ریسک بازار است. این ریسک به نوسانات قیمت در بازار مربوط می‌ شود. اگر قیمت دارایی که در آن سرمایه‌گذاری کرده‌اید برخلاف تحلیل شما حرکت کند، معامله شما با ضرر بسته می شود. در معاملات سی اف دی، از آنجا که معمولاً از اهرم (Leverage) استفاده می‌ شود، ضررها می‌ توانند چند برابر حالت عادی شود. به همین دلیل، انتخاب اهرم مناسب برای هر معامله و مدیریت سرمایه از اهمیت بالایی برخوردار است.

عیب دیگر معاملات CFD، ریسک نقدینگی است. ممکن است در زمان مورد نیاز خود نتوانید موقعیت معاملاتی خود را به راحتی نقد کنید. این موضوع می‌ تواند منجر به ضرر بیشتر شود، به خصوص اگر بازار به سرعت در حال حرکت باشد. برای کاهش ریسک نقدینگی، باید با بروکر فارکس معتبر و امن دارای نقدینگی بالا کار کنید. همچنین باید از معامله در جفت ارزهای با حجم معاملاتی پایین خودداری کنید.

سخن پایانی

معاملات CFD (قرارداد مابه‌التفاوت)، پایه و اساس معاملات فارکس هستند. این نوع قرارداد، به عنوان ابزاری مشتقه، به شما امکان می‌ دهد تا بدون مالکیت واقعی دارایی، از نوسانات قیمت آن سود کسب کنید. در واقع، در معاملات CFD، شما متعهد به پرداخت یا دریافت مابه‌التفاوت قیمت دارایی در زمان پایان قرارداد خواهید بود.

همانطور که در طول این مقاله گفته شد، معاملات CFD مزایای متعددی را به همراه دارد. از جمله این مزایا می‌ توان به دسترسی به تعداد زیادی دارایی قابل معامله، امکان معامله در هر دو جهت بازار، استفاده از اهرم برای افزایش سودآوری، امکان ترید شبانه‌ روزی اشاره کرد.

با وجود مزایای فراوان، معاملات CFD نیز مانند هر نوع سرمایه‌ گذاری دیگری، با ریسک‌ هایی همراه است. بزرگ‌ ترین ریسک این نوع معاملات، ریسک بازار است. به این معنی که اگر قیمت دارایی برخلاف تحلیل شما حرکت کند، به علت استفاده از اهرم و لوریج، ضرر شما چند برابر خواهد شد.

در پایان، امیدواریم این مقاله به عنوان منبعی جامع و آموزنده، پاسخگوی سوالات شما در مورد مفهوم معاملات سی اف دیCFD و نحوه عملکرد آن بوده باشد. مفهوم CFD، یکی از اصطلاحات و مبانی فارکس است که تسلط بر آن برای هر معامله‌ گری ضروری است.

برچسب ها

مطالب مشابه را ببینید!